PlayStation Portal

Games του PS5 παντού μέσα στο σπίτι... υπό όρους

To PlayStation Portal ως συσκευή αυτή καθ' αυτή είναι, λοιπόν, ποιοτική μα... αυτό δεν λέει και πολλά αν δεν μπορεί να προσφέρει αυτό που υπόσχεται η Sony, να λειτουργήσει δηλαδή ως τρόπος "να παίζει κανείς τα games του για PS5 μακριά από την τηλεόραση" (υποννοώντας πως η εμπειρία ψυχαγωγίας των δύο τρόπων είναι παρόμοια). Εκεί είναι που... περιπλέκονται τα πράγματα: το προϊόν αυτό, που η Sony χαρακτηρίζει ως "remote player", είναι μία συσκευή streaming που κατά βάση "λαμβάνει" games εγκατεστημένα σε ένα PS5 με την ίδια λογική που π.χ. οι τηλεοράσεις "λαμβάνουν" φιλμ του Netflix: χωρίς αυτά να αποθηκεύονται εκεί. Τα games σε μορφή streaming, μάλιστα, "στέλνουν" και δεδομένα, δεν "λαμβάνουν" μόνο, οπότε εύκολα καταλαβαίνει κανείς πως ο τρόπος λειτουργίας του PS Portal εξαρτάται πάρα πολύ και από παράγοντες τους οποίους δεν μπορεί να επηρεάσει η ίδια η Sony.

Στην θεωρία, αν προσφέρει κανείς στην συσκευή των Ιαπώνων γρήγορη και σταθερή σύνδεση Wi-Fi - υποστηρίζονται ταχύτητες έως Wi-Fi 5, του οποίου οι προδιαγραφές ξεπερνούν κατά πολύ τα 15/5 Mbps για αποστολή και λήψη δεδομένων που έχει θέσει η Sony ως ελάχιστες - τότε, θεωρητικά πάντοτε, θα έπρεπε να λαμβάνει τα games του PS5 με "καθαρή" εικόνα και σταθερή, αδιάλειπτη κίνηση. Στην πράξη, ωστόσο, οι καταναλωτές θα πρέπει να φροντίσουν έτσι ώστε να αφαιρέσουν από αυτήν την "αλυσίδα διασύνδεσης" ανάμεσα στο PS5 και το PS Portal όσα περισσότερα "εμπόδια" μπορούν, αν θέλουν να εισπράξουν εμπειρία αληθινά ψυχαγωγική από το δεύτερο.

Αν το PS5, για παράδειγμα, είναι και αυτό συνδεδεμένο στο Internet μέσω Wi-Fi, είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να λάβει κανείς "ροή" από games του στο PS Portal χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Στην ουσία το PS5 θα πρέπει συνδεθεί στον οικιακό router (την συσκευή που "φέρνει το Internet" στο σπίτι) με καλώδιο Ethernet, το PS Portal να συνδεθεί ασύρματα στον ίδιο router (γιατί αν χρησιμοποιηθεί π.χ. κάποιος Wi-Fi extender έχουμε πάλι απώλεια ταχύτητας και καθυστερήσεις), ενώ και ο router αυτός να είναι προδιαγραφών Wi-Fi 5 (με χαμηλότερων περιορίζεται σημαντικά το τί είναι εφικτό να λάβει το PS Portal). Δεν είναι και λίγα τα... προαπαιτούμενα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως δεν είναι σε όλα τα σπίτια εφικτό να έχει κανείς το PS5 κοντά στο router, ενώ περιοριστική είναι και η παράμετρος σύνδεσης του PS Portal στο ίδιο ακριβώς router (και από την κοντινότερη δυνατή απόσταση βέβαια).


Αν, πάντως, μπορεί να "ευθυγραμμίσει" κανείς όλα τα παραπάνω - στις δικές μας δοκιμές χρησιμοποιήσαμε Δικτυακή σύνδεση στο 1 Gbps με ταχύτητα upload στα 100 Mbps και access points κλάσης Wi-Fi 6 - τότε μπορεί να περιμένει και αντίστοιχα καλά αποτελέσματα: συνολικά "αντανακλαστικά σύνδεσης" γύρω στα 10-15 ms (το πολύ 5ms από το PS5 και τα υπόλοιπα από το Wi-Fi) "μεταφράζονται" σε πολύ μικρή αύξηση του input lag, των καθυστερήσεων δηλαδή που αντιλαμβάνεται ο παίκτης ανάμεσα στην εισαγωγή εντολών με το χειριστήριο και την απεικόνισή τους. Έτσι, και η έλεγχος σε πολλά games είναι απολύτως αποδεκτός, και "σπασίματα" κατά την απεικόνιση δεν έχουμε πολλά, και η ποιότητα των γραφικών δεν μειώνεται σε σημαντικό βαθμό. Ένας όμως παράγοντας της όλης "εξίσωσης" να αλλάξει, π.χ. να απομακρυνθούμε πολύ από το σημείο πρόσβασης Wi-Fi, η απόδοση streaming του PS Portal επηρεάζεται αμέσως. Είναι απλώς κάτι που διαφέρει από σπίτι σε σπίτι και από περίπτωση σε περίπτωση: τίποτε παραπάνω από την... σκληρή πραγματικότητα της οικιακής Δικτύωσης σήμερα, ουσιαστικά, ακόμη και εν έτει 2024.

Tα καλά νέα είναι πως, αφού το PS Portal είναι συσκευή streaming - δεν κάνει το ίδιο καμία επεξεργασία, αυτήν συνεχίζει να την κάνει αποκλειστικά το PS5 - η ενέργεια που χρειάζεται δεν είναι πάρα πολλή, οπότε η αυτονομία του είναι σχετικά μεγάλη. Παίζοντας ευρεία γκάμα games PS4/PS5 στην διάρκεια των δοκιμών μας, συμπεριλαμβανομένων των Gran Turismo 7, Spider-man 2, Returnal, Knack 2, Fortnite, Ratchet & Clank, Minecraft, Minecraft Dungeons, Resogun, Street Fighter 6, Sackboy, Astro's Playroom και του demo του επερχόμενου Tekken 8, εισπράξαμε ο,τιδήποτε ανάμεσα στις 4 και τις 5 ώρες αυτονομίας. Αυτή είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του Nintendo Switch και σημαντικά μεγαλύτερη από την αντίστοιχη των πιο πολλών φορητών PC τύπου SteamDeck.

Τα κακά νέα είναι πως - εκ των πραγμάτων και όπως ισχύει για όλες τις υπηρεσίες streaming από ένα σημείο και πέρα - δεν προσφέρονται όλων των ειδών τα games για streaming: οι πιο πολλοί τίτλοι multiplayer, για παράδειγμα, δεν μπορούν να παιχθούν με την άνεση που χρειάζεται κανείς, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα λεγόμενα "twitch games" (τους τίτλους δηλαδή που απαιτούν πολύ γρήγορη κίνηση και γοργά αντανακλαστικά). Ναι, μπορούν να παιχθούν, αλλά η απόδοση του PS Portal σε αυτά τα games δεν (μπορεί να) είναι απολύτως σταθερή και προβλέψιμη. Περισσότερο προσφέρονται οι τίτλοι single-player με ελεγχόμενο ρυθμό, οι τίτλοι αγώνων ταχύτητας, οι στρατηγικής διαφόρων ειδών, οι τίτλοι γρίφων, εξερεύνησης κλπ. καθώς και τα πιο πολλά casual games που μπορούμε να σκεφτούμε.


Αν και από πολλές πλευρές το PS Portal ως συσκευή αυτή καθ' αυτή πλησιάζει το ιδανικό, θα μπορούσε να είναι καλύτερο σε ορισμένα πράγματα. Η απόφαση της Sony, για παράδειγμα, να μην υποστηρίξει ασύρματα ακουστικά Bluetooth θεωρήθηκε από πολλούς εχθρική προς τον καταναλωτή - παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έχει κατά βάση δίκιο όταν υποστηρίζει πως το Bluetooth δεν είναι η καλύτερη επιλογή όταν μιλά κανείς για gaming συγκεκριμένα, ειδικά μάλιστα στο πλαίσιο λειτουργίας μίας συσκευής streaming όπως το PS Portal. Η Sony αντιπροτείνει ως λύση την νέα τεχνολογία PlayStation Link, κάτι που... επίσης εξόργισε πολλούς - για προφανείς λόγους - όμως δείχνει να είναι περισσότερο αποτελεσματική ως προσέγγιση και προσεγμένη ως υλοποίηση στα επερχόμενα ασύρματα ακουστικά Pulse Explore (για τα οποία πάντως δεν έχουμε άποψη ακόμη).

Βάσει των όσων διαπιστώσαμε στις δοκιμές μας, άλλωστε, τόσο εμείς όσο και άλλα μέσα ενημέρωσης, είναι βέβαιο πως το PS Portal θα απέδιδε καλύτερα αν υποστήριζε Wi-Fi 6 αντί για Wi-Fi 5 - όχι μόνο λόγω του μεγαλύτερου αριθμού από ταυτόχρονες ροές δεδομένων που μπορεί να έχει κανείς με το πρώτο, αλλά και λόγω της καλύτερης διαχείρισης δεδομένων που γίνεται συνολικά. Αν σκεφτεί κανείς πως το Wi-Fi 6 βρίσκεται στην αγορά για πάνω από τέσσερα χρόνια πια ή πως μόλις ξεκίνησε η διαδρομή του Wi-Fi 7, η υιοθέτηση του Wi-Fi 5 (πρωτοκόλλου ηλικίας δέκα ετών πλέον...) από την Sony δεν μπορεί παρά να απογοητεύει σε έναν βαθμό.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ