Η Capcom, το Street Fighter 6 και το ξεπεσμένο marketing

Οι Ιάπωνες δείχνουν να μην σέβονται το πιστό τους κοινό, έπρεπε να το προσεγγίσουν αλλιώς εν έτει 2022

Προκαλώντας έκπληξη... σε κανέναν πρακτικά, η Capcom έκανε τελικά πριν από λίγες μέρες αυτό που υποννοούσε η σελίδας αντίστροφης μέτρησης που είχε δημοσιοποιήσει: "αποκάλυψε" ή "ανακοίνωσε" ή "επιβεβαίωσε" - διαλέγει κανείς όρο βάσει του πόσο κυνικός είναι απέναντι σε όλα αυτά - το Street Fighter 6. Ορισμένοι θα υποστήριζαν πως η επίσημη δημοσιοποίηση ενός προϊόντος είναι πάντα κάτι σημαντικό (ακόμη κι αν αυτό το προϊόν ήταν βέβαιο πως βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ανάπτυξης) και δεν θα είχαν άδικο. Ο τρόπος, ωστόσο, με τον οποίο η Capcom επέλεξε να ενημερώσει τους gamers για το επόμενο Street Fighter, και να μεταχειριστεί τους fans της σειράς, ήταν κακός. Και δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος εν έτει 2022 να ανεχόμαστε πλέον αυτού του είδους τις επιλογές από καμία εταιρεία.

Το έκανε με ένα... "teaser trailer", όπως το ονομάζει. Διάρκειας 40 δευτερολέπτων. Το οποίο είναι απλώς ένα φωτορεαλιστικό video που δεν έχει καμία σχέση με το πώς θα δείχνει ο τίτλος όταν κυκλοφορήσει, ένα κλιπάκι σαν από Tik-Tok που δεν προσέφερε καμία νέα πληροφορία γι' αυτόν (όλοι γνωρίζαμε πως θα επέστρεφε ο Luke και ο Ryu), ένα δείγμα του... τίποτε, περίπου, που πρακτικά οποιοσδήποτε πέραν της Capcom θα μπορούσε να είχε φτιάξει. Αυτό το "teaser trailer", μαζί με μία αόριστη υπόσχεση για "περισσότερες πληροφορίες μέσα στο καλοκαίρι" η εταιρεία θεώρησε πως είναι η αποκάλυψη που άξιζε το Street Fighter 6. Αστεία πράγματα.

Το ουσιαστικό πρόβλημα με την προσέγγιση που επέλεξε η Capcom όσον αφορά στο Street Fighter 6 είναι πως θύμισε πάρα πολύ της Apple... χωρίς η Capcom να είναι η Apple. Είναι κοινό μυστικό το γεγονός ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες του πλανήτη ζηλεύουν την Apple για ένα συγκεκριμένο αξιοθαύμαστο και ταυτόχρονα εξοργιστικό πράγμα που έχει καταφέρει: να "εκπαιδεύσει" τους οπαδούς της στην ουσία να "τρέχουν" οι ίδιοι το δικό της marketing. Αυτή η αστεία αλλά ισχυρότατη μηχανή παραγωγής φημολογίας, ειδήσεων και συζητήσεων γύρω από την Apple και τα προϊόντα της "εργάζεται" με τρόπο σχεδόν ακατάπαυστο κάθε χρόνο και είναι ουσιαστικά δωρεάν διαφήμιση για την εταιρεία - σε βαθμό που η ίδια πολύ συχνά δεν ξοδεύει ιδιαίτερα ποσά για προωθητικές ενέργειες. Η Apple ατην ουσία "κάνει marketing" με τον χρόνο και την ενέργεια των οπαδών της, χωρίς να αποκαλύπτει η ίδια τίποτε που δεν θέλει, αφήνοντάς τους να δημιουργούν εκείνοι ανυπομονησία και ενθουσιασμό για τις ανακοινώσεις της.

Η Capcom λοιπόν πολύ θα ήθελε εμείς, οι πιστοί ακόλουθοι της σειράς των Street Fighter, να κάνουμε κάτι αντίστοιχο. Εκείνη να μάς δώσει ένα άνευ ουσίας video clip των 40 δευτερολέπτων και εμείς στην συνέχεια να κάνουμε θεωρίες, να σχολιάζουμε και να συζητάμε βάσει αυτού για το τί θα μπορούσε ή θα έπρεπε να φέρει το Street Fighter 6 στους παίκτες. Να το κάνουμε αυτό για τους επόμενους 4-5 μήνες ενόσω εκείνη αναπτύσσει τον τίτλο (είτε έχει κάτι να μάς δείξει από αυτόν είτε όχι) και μετά να μάς προσφέρει ορισμένες πληροφορίες τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο... και μετά να ξαναρχίσουμε βάσει αυτών τις εικασίες και τις συζητήσεις για δεύτερη φορά (με κάποιες ίσως πληροφορίες ακόμη σε διάφορες χρονικές στιγμές) μέχρι το τέλος του 2022 ή και πέρα από αυτό. Όλα αυτά έτσι ώστε τα στελέχη marketing της Capcom να έχουν "προετοιμασία" για την κυκλοφορία του Street Fighter 6 διάρκειας ενός ολόκληρου χρόνου. Θέλουν, κοινώς, από μας δώδεκα ή δεκατέσσερις ή και περισσότερους μήνες δωρεάν marketing που ξεκινά με ένα... Tik-Tok των σαράντα δευτερολέπτων.

Καμία απορία λοιπόν που η προσέγγιση της Capcom έχει εξοργίσει σημαντικό ποσοστό από τους επί πολλά χρόνια θιασώτες των Street Fighter. Αυτό που θέλει η ιαπωνική εταιρεία από μας είναι χάσιμο χρόνου και σπατάλη ενέργειας προς όφελός της. Θέλεις να σε βοηθήσουμε να προωθήσεις τον νέο σου τίτλο, Capcom; Τότε όντως δώσε μας κάτι βάσει του οποίου μπορούμε να σχολιάσουμε, να συζητήσουμε και να ενθουσιαστούμε. Δείξε μας πρώιμο έστω υλικό από το Street Fighter 6, γνωστοποίησε ποιά νέα στοιχεία σκέφτεσαι να φέρεις στο προσκήνιο, άφησέ μας να δούμε και να κρίνουμε την κατεύθυνση που σκοπεύεις να πάρεις. Μοιράσου ορισμένες πληροφορίες ουσιαστικές μαζί μας και λάβε, αντίστοιχα, πολύτιμα σχόλια και προτάσεις από μας για τα σχέδια και τις προθέσεις σου. Διαφορετικά, δεν είσαι έτοιμη ακόμη να δείξεις κάτι; Ωραία. Απασχόλησέ μας με το Street Fighter 6 όταν θα είσαι. Μην προσφέρεις μια γελοιότητα των 40 δευτερολέπτων ως "ανακοίνωση" σαν να μάς κάνεις και χάρη, μόνο και μόνο επειδή πολύ θα σε βόλευε κύκλος προώθησης 12 μηνών και πάνω για τον τίτλο.

Το ότι είναι κάποιος παθιασμένος με μια σειρά video games - ή με ορισμένα προϊόντα ή με υπηρεσίες ή με ο,τιδήποτε άλλο για την ακρίβεια - δεν σημαίνει πως είναι απαραίτητα κι εκμεταλλεύσιμος. Οι πιστοί φίλοι μιας εταιρείας και των προϊόντων της δεν είναι ηλίθιοι και πολυεθνικές όπως η Apple, η Sony, η Tesla και τώρα η Capcom οφείλουν να το καταλάβουν και να το αποδεχθούν. Ναι, θα υπάρχουν πάντα τα... χρήσιμα fanboys που κάνουν ο,τιδήποτε βολεύει αυτές τις εταιρείες. Μα τα fanboys κατά βάση μόνο τον εαυτό τους ενθουσιάζουν, όχι όσους δεν είναι σαν αυτά, και οι αριθμοί τους είναι συνήθως πολύ μικροί για να εγγυηθούν την εμπορική επιτυχία ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Κόλπα όπως αυτό το απαράδεκτα ανούσιο "teaser trailer" του Street Fighter 6 είναι προσβλητικά, εξοργιστικά παραδείγματα ενός πονηρού, παρασιτικού marketing που δεν έχει θέση στην καταναλωτική αγορά του 2022. Ας ελπίσουμε, έστω κι αν δεν το πιστεύουμε, πως είναι η τελευταία φορά που το συναντάμε.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ