Αναστολή λειτουργίας της Nintendo στην Ελλάδα

Από 1/1/2016, λόγω λήξης συνεργασίας της με την τοπική αντιπροσωπεία

Θα ήταν εύκολο να χαρακτηρίσει κανείς τη συγκεκριμένη εξέλιξη - δεδομένης της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα τους τελευταίους μήνες - ως "χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου", η αλήθεια όμως είναι πως ουκ ολίγοι από μας εξεπλάγησαν δυσάρεστα επειδή δεν είχε διαφανεί έως τώρα το μέγεθος του σχετικού προβλήματος. Η αντιπροσωπεία όμως της Nintendo στην Ελλάδα για 20 χρόνια σχεδόν, η Nortec, ανακοίνωσε με οριστικό τρόπο την παύση συνεργασίας της με την ιαπωνική εταιρεία για τα προϊόντα της στις 31 Δεκεμβρίου 2015. Αν και δεν έχει καταστεί επίσημα σαφές το αν και κατά πόσο η Nortec - η οποία είχε πάντοτε εστιάσει στα συστήματα της Nintendo και μόνο - θα συνεχίσει τη λειτουργία της με άλλες δραστηριότητες στην αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας, η γενική εντύπωση που επικρατούσε τις ώρες που γράφονταν αυτές οι γραμμές ισοδυναμεί με αναστολή λειτουργίας της ελληνικής εταιρείας στο ίδιο χρονικό σημείο.

Η σχετική ανακοίνωση εκ μέρους της Nortec αναφέρει "μία σειρά σημαντικών εμπορικών θεμάτων" στα οποία οι διαφορές που η ελληνική αντιπροσωπεία είχε με την Nintendo Ευρώπης ήταν αγεφύρωτες. Η αιτιολόγηση είναι βάσιμη και 100% αληθής, καθώς η ιαπωνική εταιρεία πάντα έθετε αυστηρούς, άκαμπτους, πολύ συγκεκριμένους όρους για την αντιπροσώπευσή της σε μικρότερες αγορές (όπου δεν υφίσταται τοπική θυγατρική δηλαδή). Οι όροι αυτοί αποδείχθηκαν τα περασμένα χρόνια επαχθείς και εν τέλει καταστροφικοί για την ελληνική αντιπροσωπεία - της οποίας οι επιλογές ήταν περιορισμένες λόγω της οικονομικής δυστοκίας που επικρατεί στη χώρα για μία πενταετία πια, μα πρακτικά έπαψαν να υφίστανται μετά από τις πολιτικές εξελίξεις του καλοκαιριού.

Για όσους παρακολουθούν την ελληνική αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας για πολύ καιρό, το τί ακριβώς σημαίνουν πρακτικά αυτοί οι αυστηροί όροι συνεργασίας με την Nintendo, δεν είναι... καινούργιο ακριβώς: απαιτήσεις από την ιαπωνική εταιρεία για minimum αριθμό παραγγελιών και πωλήσεων που συχνά δεν αντιστοιχεί στο μέγεθος της κατά τόπου αγοράς, ελλιπής παροχή υποστηρικτικού υλικού για προϊόντα hardware και software, περιορισμένα (ή και ανύπαρκτα) διαφημιστικά κονδύλια, μηδενική διάθεση για ενέργειες που βοηθούν την ανάπτυξη στις κατά τόπους μικρές αγορές (όπως π.χ. τον εξελληνισμό ΑΑΑ games που κάνει εδώ και χρόνια η Sony με τους δικούς της τίτλους για τα PlayStation). Σε αυτές τις απαιτήσεις και όρους η Nortec ανταποκρινόταν όσο καλύτερα μπορούσε, κατά περιόδους σαφώς επιτυχημένα, για πολλά χρόνια. Αν και η συζήτηση για πλειάδα εμπορικών και επικοινωνιακών επιλογών της διοίκησής της είναι μεγάλη, τα εύσημα για την ενεργοποίηση της ελληνικής κοινότητας των παικτών που αγαπούν τα προϊόντα της Nintendo εν πολλοίς ανήκουν επίσης στην διοίκηση αυτή.

Η γενικότερη πορεία της Nintendo στην αγορά της ψηφιακής διασκέδασης τα τελευταία 3 ή 4 χρόνια δεν βοήθησε, φυσικά, την όλη κατάσταση για την ελληνική αντιπροσωπεία: την μεγάλη - αρχική - επιτυχία του Wii ακολούθησε η παταγώδης αποτυχία του WiiU, ενώ σημαντική περίοδο εμπορικής αποτυχίας διένυσε και το 3DS (πριν την δραστική μείωση τιμής του). Η άνοδος των smartphones και των tablets επηρέασε εμπορικά τα φορητά συστήματα της ιαπωνικής εταιρείας με τρόπο αναμφισβήτητα αρνητικό. Αν προσθέσει κανείς στα παραπάνω, που ισχύουν ούτως ή άλλως για το διεθνές επίπεδο, την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας από το 2010 και μετά, αλλά και τις δυσκολίες παραγγελιών στοκ και τα capital controls από τον φετινό Ιούλιο και μετά, αποκτά μία επαρκή εικόνα του πώς και γιατί οι Nortec και Nintendo διακόπτουν μία συνεργασία χωρίς προοπτική.

Με την παραπάνω εξέλιξη να θεωρείται δρομολογημένη πλέον, το μόνο ερώτημα είναι το... προφανές: "τι επιφυλάσσει στο εξής το μέλλον για τους φίλους των προϊόντων της Nintendo;" Και η μόνη απάντηση που μπορεί να δοθεί με τα παρόντα δεδομένα είναι "δυσκολίες μεγάλες". Νέα επίσημη αντιπροσωπεία της Nintendo πριν από την άνοιξη του 2016 θεωρούμε δύσκολο να προκύψει, από τη στιγμή που αυτή θα έπρεπε και πάλι να συνεργαστεί με τους Ιάπωνες με τους δικούς τους όρους σε οικονομικό περιβάλλον αντίξοο και ριψοκίνδυνο για καινούργιες προσπάθειες. Τίθεται, δε, και το θέμα του ποιά από τις ελληνικές εταιρείες θα αναλάμβανε με αξιώσεις την αντιπροσώπευση των προϊόντων της Nintendo, με δεδομένη αφενός την έλλειψη εμπειρίας τους στα συγκεκριμένα φορμά, αφετέρου την μετριότατη συνολικά εικόνα που παρουσιάζουν στην αντιπροσώπευση άλλων εταιρειών της κατηγορίας αυτής στη χώρα μας ούτως ή άλλως.

Αν έπρεπε να κάνουμε πρόβλεψη σχετική, θα λέγαμε πως περιμένουμε από τα Χριστούγεννα και μετά - ίσως και νωρίτερα - όχι απλώς σημαντικές ελλείψεις προϊόντων της Nintendo στα ελληνικά ράφια, αλλά περιορισμένη παρουσία τους μόνο σε συγκεκριμένα καταστήματα (όσων οι ιδιοκτήτες θα τα εισάγουν με δική τους πρωτοβουλία κοινώς). Οι ανεξάρτητες εισαγωγές θα έχουν, το δίχως άλλο, ως αποτέλεσμα να διατίθενται μόνο οι τίτλοι για WiiU/3DS που θα σημειώσουν βέβαιη εμπορική επιτυχία, στερώντας από τους κατόχους των συστημάτων της Nintendo ποικιλία και επιλογές. Το ζήτημα της τεχνικής υποστήριξης, δε, ενδέχεται ν' αποδειχθεί το σημαντικότερο πρόβλημα - γιατί, χωρίς επίσημη αντιπροσωπεία της Nintendo στη χώρα μας, την υποστήριξη αυτή δεν φανταζόμαστε πως θ' αναλάβει οποιαδήποτε εμπορική αλυσίδα... από μόνη της.

Με το επόμενο σύστημα της ιαπωνικής εταιρείας, πάντως, το κωδικά επονομαζόμενο για την ώρα Nintendo NX, το λιγότερο 18 μήνες μακριά, χρόνος για να αλλάξει αυτή η δυσάρεστη για το ελληνικό κοινό της Nintendo κατάσταση, υπάρχει. Αυτό που δεν υπάρχει είναι η περίπτωση τοπικής θυγατρικής, γεγονός που δυστυχώς μάς οδηγεί με... μαθηματική ακρίβεια σε παρόμοια κατάσταση με αυτήν της Nortec στο μέλλον, ακόμη κι αν αντιπροσώπευση προκύψει στο μεσοδιάστημα. Θα διαψευστούμε; Ειλικρινά ελπίζουμε πως ναι, καθώς το κοινό της Nintendo στη χώρα μας είναι μεν συρρικνωμένο πλέον, αλλά παραμένει πιστό, ενεργό κι ενθουσιώδες. Όπως πάντα... ίδωμεν.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ