Όσο πλησιάζει το καλοκαίρι, τόσο αυξάνεται η διάθεση για βόλτες στο κέντρο της πόλης και στάσεις για δροσερές γουλιές με άρωμα λυκίσκου. Η μπίρα συνεχίζει κάθε χρόνο να αυξάνει το κοινό της στη χώρα μας. Σε αντίθεση όμως με ό,τι ισχύει για τα κοκτέιλ, οι διαγωνισμοί και τα event γύρω από την κουλτούρα της μπίρας είναι πολύ λίγα και επικεντρώνονται μόνο στο κομμάτι της παραγωγής, αμελώντας ένα εξίσου σημαντικό μέρος: το στάδιο του σερβιρίσματος. Εξαίρεση αποτελεί το Heineken Star Serve, ο διαγωνισμός που φέτος έφτασε την τρίτη χρονιά στην Αθήνα και πλέον καθιερώνεται ως θεσμός για την ανάδειξη των απόλυτων μπαρτέντερ στο σερβίρισμα της ιδανικής draught Heineken.
Την περασμένη Τετάρτη (10/4), το ραντεβού ήταν στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στον Κεραμεικό. Για πρώτη φορά, ο ελληνικός διαγωνισμός του παγκόσμιου Star Serve της Heineken διοργανώθηκε έξω από το πλαίσιο της Ho.Re.Ca. και το αποτέλεσμα απέδειξε τη δυναμική που πλέον έχει κερδίσει. Από νωρίς το απόγευμα, το μεγάλο πλήθος των προσκεκλημένων άρχισε να καταφτάνει στο χώρο του βιομηχανικού μνημείου που είχε ντυθεί στα πράσινα, ενώ οι κάνουλες έβαλαν μπρος για τη γιορτή. Οι φίλοι του ζύθου που είχαν τη μεγαλύτερη περιέργεια, ανάμεσά τους κι εμείς, δεν έχασαν την ευκαιρία να μάθουν απευθείας από τους ειδικούς τα μυστικά που κάνουν το σερβίρισμα της μπίρας να ξεχωρίζει. «Είκοσι οκτώ ημέρες χρειάζονται για την παραγωγή της πλούσιας γεύσης της Heineken και μόλις λίγα λεπτά λάθους σερβιρίσματος αρκούν για να αλλοιώσουν την τέλεια εμπειρία Heineken», εξήγησε ο Γιώργος Πίμπας, Draught Master της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, μπροστά από τον πάγκο που σε λίγα λεπτά θα διαγωνίζονταν οι φιναλίστ.
Όπως μάθαμε, η χρυσή συνταγή της επιτυχίας βασίζεται σε πέντε βήματα-κλειδιά. Πρώτα απ’ όλα είναι το πλύσιμο. Το ποτήρι περνάει από ειδικές βούρτσες ώστε να καθαριστεί απόλυτα και αμέσως μετά φρεσκάρεται με το sprinkler, ένα ψυκτικό μηχάνημα που ψεκάζει το ποτήρι και φτιάχνει έναν υδάτινο υμένα ρυθμίζοντας τη θερμοκρασία του γυαλιού στους 3 βαθμούς κελσίου, ώστε να δεχτεί τη μπίρα. Αφού στραγγίξουμε καλά από υπολείμματα νερού, περνάμε στο γέμισμα. Εδώ, η κάνουλα ανοίγει με απότομη κίνηση, η μπίρα ρέει συμπαγής και το ποτήρι μένει σταθερό στις 45 μοίρες μέχρι λίγο προτού φουλάρει. Τότε το ισιώνουμε και αφήνουμε λίγο να υπερχειλίσει.
Αμέσως μετά, στο τρίτο στάδιο, «κόβουμε» με το skimmer τον αφρό που περισσεύει και, έτσι, σφραγίζουμε τη μπίρα ώστε να μην περάσει οξυγόνο. Έπειτα, αφήνουμε το υγρό να ξεκουραστεί και παράλληλα τσεκάρουμε την αναλογία μπίρας-αφρού: ιδανικά το χρυσαφένιο χρώμα πρέπει να σταματά ακριβώς πάνω στο αστέρι της Heineken. Τέλος, βάζουμε το σουβέρ και σερβίρουμε τη βαρελίσια, με το λογότυπο στραμμένο πάντα προς τον καταναλωτή.
Νομίζατε πως θα ήταν εύκολο; Το σερβίρισμα θέλει τέχνη και μάλιστα μεγάλη, μιας και κάθε μικρολεπτομέρεια μετράει – γεγονός που αποδείχθηκε περίτρανα σε όσα ακολούθησαν. Το μεγάλο κομμάτι της βραδιάς, η διαγωνιστική μάχη, έφερε στην αρένα τους καλύτερους των καλύτερων από όλη την Ελλάδα. Μετά από τους προκριματικούς γύρους που ανέδειξαν τους φιναλίστ από 120 και πλέον καταστήματα, είχε φτάσει η στιγμή του τελικού ώστε να ξεχωρίσει ο ένας και μοναδικός, απόλυτος μπαρτέντερ draught μπίρας. Με τον αγαπητό Πέτρο Πολυχρονίδη στο ρόλο του παρουσιαστή, οι διαγωνιζόμενοι έβαλαν τις ποδιές τους και πήραν θέσεις.
Η μάχη ήταν one-to-one. Ανά δυάδες, οι διαγωνιζόμενοι ανέβαιναν στο stage και στέκονταν σε απέναντι πάγκους μέχρι να δοθεί το σήμα να ξεκινήσουν. Μπροστά στην τριμελή κριτική επιτροπή (ο Eric de Kock, παγκόσμιος Draught Master της Heineken, ο Γιώργος Πίμπας και ο περσινός νικητής του Heineken Star Serve Λευτέρης Ηλιάκης) που παρατηρούσε συγκεντρωμένη κάθε λεπτομέρεια, οι μπαρτέντερ δοκίμαζαν το καλύτερό τους σερβίρισμα σε δύο draught Heineken. Κάθε βήμα από τη χρυσή πεντάδα (πλύσιμο, γέμισμα, κόψιμο, έλεγχος, σερβίρισμα) βαθμολογούταν ξεχωριστά, ενώ σε περίπτωση ισοβαθμίας ο πιο γρήγορος πέρναγε στην επόμενη φάση. Όσο η διαδικασία προχωρούσε, η αγωνία μεγάλωνε και η δουλειά των κριτών γινόταν δυσκολότερη. Οι δεκαέξι έγιναν οκτώ, οι οκτώ τέσσερις, οι τέσσερις δύο και μόλις φτάσαμε στο τελευταίο και πιο κρίσιμο σημείο, η θερμοκρασία είχε ανέβει στα ύψη, με το κοινό να υποστηρίζει με πάθος τον αγαπημένο του συμμετέχοντα.
Τελικά, το τρόπαιο της διοργάνωσης σήκωσε η Χρυσάνθη Κουκουσιώτη, η μοναδική γυναίκα-διαγωνιζόμενη που υπήρχε στο φετινό τελικό του Heineken Star Serve. Δείχνοντας την απόλυτη προσοχή σε κάθε της εμφάνιση επί σκηνής και σε κάθε βήμα σερβιρίσματος ξεχωριστά, η μπαρτέντερ από το «Bookali» μπαρ στη Λάρισα έκλεψε τις εντυπώσεις σε κοινό και κριτικούς, κερδίζοντας το παρατεταμένο χειροκρότημα από όλη την αίθουσα σε μια βροχή από άσπρα και πράσινα κομφετί. Μαζί με τη σημαντική διάκριση που θα τη φέρει στον παγκόσμιο διαγωνισμό Star Serve της Heineken στην Ολλανδία όπου θα αναμετρηθεί με τους καλύτερους όλου του κόσμου, η νικήτρια κέρδισε επίσης εισιτήριο για τον τελικό του Grand Prix της Formula 1 που θα πραγματοποιηθεί στη Monza της Ιταλίας.
«Η προσπάθεια που κάνουμε για την εκπαίδευση σε σχέση με τη μπίρα από βαρέλι είναι σε δύο επίπεδα», μου διευκρίνισε έπειτα από το πανηγυρικό φινάλε του διαγωνισμού ο Κωνσταντίνος Μπατάκης, Trade Marketing Manager της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. «Από τη μία, εκπαιδεύουμε σταθερά χιλιάδες εργαζόμενους σε καταστήματα της χώρας και, από την άλλη, έχουμε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης καταναλωτών: τον τελευταίο χρόνο στήνουμε booth έξω από μεγάλα φεστιβάλ ή μαγαζιά, και καλούμε τον κόσμο να σερβίρει μπίρα ακολουθώντας τα πέντε βήματα, έτσι ώστε να μάθει ποιος είναι ο σωστός τρόπος και πλέον να ζητάει το κατάλληλο σερβίρισμα στη draught που παραγγέλνει». Από το 2013 που ξεκίνησε το πρόγραμμα εκπαίδευσης Heineken Star Serve μέχρι σήμερα, έχουν εκπαιδευτεί περισσότεροι από 2.500 εργαζόμενοι σε 450 καταστήματα της χώρας. Όπως φαίνεται, η κουλτούρα της μπίρας μεγαλώνει.
Για το κλείσιμο της όμορφης βραδιάς με ένα εξίσου ανεβαστικό τρόπο, τη σκυτάλη πήραν οι Onirama. Η δημοφιλής μπάντα που χαρακτηρίζεται για την ασταμάτητη ζωντάνια της πήρε το μικρόφωνο και έπαιξε μερικές από τις πιο γνωστές μουσικές της επιτυχίες. Φυσικά, η υπευθυνότητα έρχεται πρώτη, οπότε όσοι οδηγούσαν προτίμησαν τη νέα Heineken 0.0, την μόνη μπίρα χωρίς αλκοόλ στην ελληνική αγορά που ζυθοποιείται με τη διαδικασία αφαίρεσης του αλκοόλ, κρατώντας στο απόλυτο τη γεύση της.