Από το βινίλιο στο Soundcloud και από την κασέτα στο MP3... Σε ένα διήμερο (Σάββατο 11 και Κυριακή 12/3) με ομιλίες, περφόρμανς, προβολές και club nights υπό τον τίτλο «The Death of Recorded Music» (στο πλαίσιο των δράσεων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση «Λέξεις και Σκέψεις») διερευνάται η νέα ηχητική πραγματικότητα.
Αυτό το διήμερο για το θάνατο της ηχογραφημένης μουσικής (δεν είναι τόσο... μακάβριο και οριστικό όσο ακούγεται) το περιμένουμε με ανυπομονησία, διότι θα συναντήσουμε έναν από τους ήρωες της νιότης που περάσαμε στα rave parties. Ο φοβερός και τρομερός Bill Drummond των KLF (ναι, αυτός που έγραψε το «What time is love?» κι έκανε στάχτη με τον παρτενέρ του Jimmy Cauty ένα εκατομμύριο λίρες) θα παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ «Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeared». Μέσα από μια ιδιαίτερη περφόρμανς που θα πλαισιώσει την προβολή, ο εκκεντρικός καλλιτέχνης θα «ανακρίνει» το κοινό σχετικά με το θέμα του ντοκιμαντέρ.
Ο άνθρωπος που είχε καταλάβει από τα τέλη του ’80 ότι μπορείς να φτιάξεις με τα samples μουσικές φράσεις ή ακόμη και ολόκληρα κομμάτια απαλλοτριώνοντας το έργο άλλων μουσικών είναι ένα από τα highlights του διημέρου The Death of Recorded Music, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην AMP Gallery (Επικούρου 26 & Κορύνης 4, Ψυρρή) και στο «Boiler» (Βλαχάβα 9, Μοναστηράκι), στο πλαίσιο του προγράμματος «Λέξεις και Σκέψεις» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Οι επιμελητές του διημέρου, οι Detach, δηλαδή ο Voltnoi Brege και ο Quetempo, ανοίγονται στη νέα ηχητική πραγματικότητα που διαμορφώνουν οι υπηρεσίες streaming και οι ιστοσελίδες ανταλλαγής βίντεο φιλοξενώντας ανθρώπους που δημιουργούν, παίζουν, αγοράζουν και πουλάνε, κρίνουν ή ερευνούν τη μουσική και τον ήχο.
Ο Voltnoi Brege (κατά κόσμον Γιώργος Κωνσταντινίδης) μας εξηγεί ότι ο σκοπός τους είναι να εξερευνήσουν τη δημιουργία, τη χρήση, την ανακάλυψη και την εξάπλωση της μουσικής στη σύγχρονη εποχή και στο μέλλον καθώς και να προβληματιστούν πάνω στην έννοια του ήχου: «Με αυτόν τον προβοκατόρικο τίτλο δεν μιλάμε για το θάνατο, αλλά για το μέλλον της μουσικής. Εξετάζουμε πώς από τα τέλη του περασμένου αιώνα άρχισαν να εξαφανίζονται σταδιακά το βινίλιο και το CD, δίνοντας τη θέση τους σε άυλα μέσα όπως το MP3. Όλα αυτά άρχισαν να φαίνονται πολύ καθαρά από το 2000 με το Napster και τα πρωτόκολλα με τα οποία μπορούσες να κατεβάσεις συμπιεσμένα αρχεία ήχου.
Απλώς πέρασαν μερικά χρόνια μέχρι να γίνουν τελείως κατανοητές αυτές οι αλλαγές». Χωρίς απολύτως καμία διάθεση νοσταλγίας, ο Voltnoi Brege δέχεται αυτές τις εξελίξεις ως μια φυσική αλλαγή, καθώς «η τεχνολογία πάντα πήγαινε χέρι χέρι με τη μουσική». Παρατηρεί ωστόσο ότι τα διαφορετικά «περιβάλλοντα» μέσα από τα οποία ακούει και διαλέγει μουσική ο χρήστης τον επηρεάζουν ή τον κατευθύνουν με αλγόριθμους σε επιλογές που οι ίδιες οι δισκογραφικές θέλουν να επιβάλουν. Οι λίστες με τους «similar artists» και τα «recommended» ακούσματα μπορεί να φαίνονται χρήσιμες, αλλά μάλλον δεν είναι τόσο αθώες...
Συμπληρωματικά αυτό το διήμερο θα ακουστούν απόψεις για το πώς εξελίσσεται ο ήχος και πώς η «επαύξηση» του σώματός μας (π.χ. με τα γυαλιά της Google ή με ακουστικά βαρηκοΐας, τα οποία τελειοποιούνται ώστε να συλλαμβάνουν «ανήκουστες» μέχρι τώρα συχνότητες) θα αλλάξει την ακουστική μας αντίληψη. Η παρουσίαση που θα κάνουν οι AUDiNT θα είναι διαφωτιστική πάνω σε αυτό το θέμα. Ο Kode9 (ο γνωστός μουσικός καλλιτέχνης της Hyperdub), o Toby Heys και η Ελένη Ικονιάδου συνεχίζουν την έρευνα στην οποία βασίστηκε η δημιουργία της συμμαχικής μονάδας Ghost Army στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, επιχειρώντας να περάσουν κρυπτογραφημένα μηνύματα μέσα από συχνότητες που δεν ακούει το ανθρώπινο αφτί.
Καλεσμένος του The Death of Recorded Music είναι και ο Daniel Miller, o ιδρυτής της Mute, δηλαδή της δισκογραφικής εταιρείας χωρίς την οποία ίσως δεν είχαμε ακούσει ποτέ τους Depeche Mode, τους Erasure, τους New Order και τον Moby. Δίπλα του θα βρεθεί ένας πολύ νεότερος ιδιοκτήτης εταιρείας, ο Bill Kouligas της PAN με έδρα το Βερολίνο. Η συμμετοχή τους σε ένα στρογγυλό τραπέζι την Κυριακή θα είναι μια ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση της παλιάς με τη νέα πραγματικότητα στην εμπορία της μουσικής. Το «θεωρητικό» σκέλος του The Death of Recorded Music θα κλείσει και τα δύο βράδια με club nights στο «Boiler»: το βράδυ του Σαββάτου στα decks θα βρεθούν ο Daniel Miller και ο Voltnoi Brege, ενώ την επομένη ο Kode 9 και ο Bill Kouligas. Αν και οι θέσεις στην AMP Gallery έχουν εξαντληθεί, οι club nights είναι ανοιχτές και με δωρεάν είσοδο στο κοινό.