Καθαρτήριο

2

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Kathartirio1

Στις "Γραμμές" ("Lines", 2016) ο Βασίλης Μαζωμένος ("Το Χρήμα", "Guilt", "Εξορία") είχε συνδυάσει εφτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης καθημερινότητας για να σχολιάσει με ένα συνδυασμό ρεαλισμού και ποιητικής φαντασίας την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης. Επαναλαμβάνοντας την ιδέα, στρέφει τώρα για ακόμα μια φορά την κάμερά του σε αντίστοιχα, λιγότερο ή περισσότερο ηχηρά περιστατικά της αθηναϊκής πραγματικότητας: ένας μοναχός ηγείται μιας αντιεμβολιαστικής πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση του. Μια γυναίκα "επιτίθεται" σε ένα δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο.

Η ιδέα του δαντικού Καθαρτηρίου, χώρος όπου οι ψυχές εξαγνίζονται πριν διαβούν τις πύλες του Παραδείσου, αποτελεί την αλληγορική πυξίδα της ταινίας, η οποία περιγράφει έναν κόσμο (ταξικά, οικονομικά και κοινωνικά προσδιορισμένο) ανεκπλήρωτων επιθυμιών και αδυναμίας επικοινωνίας. Οι απελπισμένες προσπάθειες των ηρώων του, καθαρά συναισθηματικές, ποικίλουν σε μεθόδους και αποτελέσματα, με τη σκηνοθετική στιβαρότητα του Μαζωμένου (οι φωτισμοί, τα καδραρίσματα, η σκηνογραφική επιμέλεια) να προσδίδει δραματικότητα στις σιωπές και στα ξεσπάσματά τους. Ταυτόχρονα, το έντονο κατά στιγμές μαύρο χιούμορ προσθέτει μια σουρεαλιστική νότα στον έντονο ρεαλισμό μιας χούφτας σινε-βινιετών που δεν διαθέτουν όμως ούτε ενότητα ύφους ούτε την ίδια αφηγηματική ευχέρεια. Σεναριακά άνισα, άλλα σκετς υποφέρουν από ελλειπτικότητα (οι νεαροί των επεισοδίων), άλλα από ξύλινο διδακτισμό (οι δημόσιοι υπάλληλοι) κι άλλα από φαρσικές υπερβολές (ο παπάς), αφήνοντας αυτό της αστυνομικού με τον απροσονατολισμένο ηλικιωμένο (και δευτερευόντως εκείνο της "απαγωγής") ως δείγματα κινηματογραφικής ευαισθησίας και ευρηματικότητας.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 95΄

Περισσότερες πληροφορίες

Καθαρτήριο

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Μαζωμένος

Ένας μοναχός ηγείται μιας πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση. Μια γυναίκα «επιτίθεται» σε έναν δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο. Επτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης αθηναϊκής πραγματικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τζόρνταν, Γκουαντανίνο και Παρκ Τσαν-γουκ στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Οι πολυαναμενόμενες ταινίες και όλα τα νεότερα από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/09/2025

"Αυτές οι Νύχτες Μένουν": Η αφίσα του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Φέτος η εικαστική ταυτότητα του θεσμού βάζει στο επίκεντρο την επιθυμία.

Ένα Μεγάλο Όμορφο Τολμηρό Ταξίδι

Ο weird νεορομαντισμός του Τσάρλι Κάουφμαν εμπνέει μια ενοχλητικά εκκεντρική και σιροπιασμένη "ψυχαναλυτική" δραμεντί, βραχυκυκλωμένη από τα μοντέρνα αφηγηματικά της τερτίπια. | Powered by Uber.

Η Λεωφόρος της Δύσης

Ένα αξεπέραστο, πολυεπίπεδο αριστούργημα κι ένα από τα "πετράδια του στέμματος" του κλασικού αμερικανικού σινεμά. | Powered by Uber.

Μαύρη Φάλαινα

Ο άνθρωπος και η φύση, το παρελθόν και το παρόν, αλλά και ένας πραγματικός κι ένας αόρατος κόσμος αντιπαρατίθενται σε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ τυλιγμένο σε βαθύ υπαρξιακό μυστήριο. | Powered by Uber.

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.