Καθαρτήριο

2

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Kathartirio1

Στις "Γραμμές" ("Lines", 2016) ο Βασίλης Μαζωμένος ("Το Χρήμα", "Guilt", "Εξορία") είχε συνδυάσει εφτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης καθημερινότητας για να σχολιάσει με ένα συνδυασμό ρεαλισμού και ποιητικής φαντασίας την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης. Επαναλαμβάνοντας την ιδέα, στρέφει τώρα για ακόμα μια φορά την κάμερά του σε αντίστοιχα, λιγότερο ή περισσότερο ηχηρά περιστατικά της αθηναϊκής πραγματικότητας: ένας μοναχός ηγείται μιας αντιεμβολιαστικής πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση του. Μια γυναίκα "επιτίθεται" σε ένα δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο.

Η ιδέα του δαντικού Καθαρτηρίου, χώρος όπου οι ψυχές εξαγνίζονται πριν διαβούν τις πύλες του Παραδείσου, αποτελεί την αλληγορική πυξίδα της ταινίας, η οποία περιγράφει έναν κόσμο (ταξικά, οικονομικά και κοινωνικά προσδιορισμένο) ανεκπλήρωτων επιθυμιών και αδυναμίας επικοινωνίας. Οι απελπισμένες προσπάθειες των ηρώων του, καθαρά συναισθηματικές, ποικίλουν σε μεθόδους και αποτελέσματα, με τη σκηνοθετική στιβαρότητα του Μαζωμένου (οι φωτισμοί, τα καδραρίσματα, η σκηνογραφική επιμέλεια) να προσδίδει δραματικότητα στις σιωπές και στα ξεσπάσματά τους. Ταυτόχρονα, το έντονο κατά στιγμές μαύρο χιούμορ προσθέτει μια σουρεαλιστική νότα στον έντονο ρεαλισμό μιας χούφτας σινε-βινιετών που δεν διαθέτουν όμως ούτε ενότητα ύφους ούτε την ίδια αφηγηματική ευχέρεια. Σεναριακά άνισα, άλλα σκετς υποφέρουν από ελλειπτικότητα (οι νεαροί των επεισοδίων), άλλα από ξύλινο διδακτισμό (οι δημόσιοι υπάλληλοι) κι άλλα από φαρσικές υπερβολές (ο παπάς), αφήνοντας αυτό της αστυνομικού με τον απροσονατολισμένο ηλικιωμένο (και δευτερευόντως εκείνο της "απαγωγής") ως δείγματα κινηματογραφικής ευαισθησίας και ευρηματικότητας.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 95΄

Περισσότερες πληροφορίες

Καθαρτήριο

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Μαζωμένος

Ένας μοναχός ηγείται μιας πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση. Μια γυναίκα «επιτίθεται» σε έναν δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο. Επτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης αθηναϊκής πραγματικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
18/12/2025

Film Factory: Ένα τριήμερο κινηματογραφικών masterclasses με ελεύθερη είσοδο στην Ταινιοθήκη

Μία από τις πιο δημιουργικές και επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιστρέφει για δέκατη τέταρτη χρονιά.

Avatar: Φωτιά και Στάχτη

Τρίτη παραλλαγή της ίδιας ακριβώς ιστορίας. Όσο όμως το θέαμα διογκώνεται προς το (ακόμα) εντυπωσιακότερο, τόσο όλα τα υπόλοιπα (χαρακτήρες, πλοκή, οικολογική αλληγορία) γίνονται απλοϊκότερα, μελοδραματικότερα και αφελέστερα. | Powered by Uber.

Η Αγγελία

Ψυχολογικό θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, το οποίο, από την εξέλιξη της πλοκής έως τις ερωτικές σκηνές, μοιάζει αναποφάσιστο μέχρι τέλους για το αν θα ήθελε να είναι μια σαρκαστική παρωδία. | Powered by Uber.

Αυτά που Σκοτώνεις

Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς για ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο στήνει μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, θολώνοντας δεξιοτεχνικά τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Αλευρίνο, "Το Σπέρμα του Σύμπαντος"

Άλλο ένα χιουμοριστικό, χαοτικό και κατασκευαστικά ερασιτεχνικό σινε-δοκίμιο από τον αθεράπευτα παιγνιώδη και απολαυστικό παραμυθά δημιουργό τού "Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι…" | Powered by Uber.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη

Ναΐφ, καρτουνίστικη και καλογυρισμένη κωμωδία καταστροφής, όπου τα (ψηφιακά) ποντίκια κλέβουν την παράσταση από τους αμήχανους ζωντανούς χαρακτήρες. | Powered by Uber.