
Ο κινηματογράφος ως τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την έννοια του φετίχ. Αφενός από το πώς τα ψηλαφεί και τα εξερευνά στη μεγάλη οθόνη, αφετέρου εξαιτίας της ίδιας της υλικότητάς του. Είτε ψηφιακά είτε φτιαγμένα με σελιλόιντ, τα φιλμ αφορούν πηγαία τις αισθήσεις, από την ίδια την όραση μέχρι τη γεύση των ποπ κορν, τον ήχο των καθισμάτων που ανοίγουν στην αίθουσα, την αίσθηση του εισιτηρίου στο χέρι και τις μυρωδιές των θερινών σινεμά - ειδικά αυτήν την περίοδο. Λίγες πτυχές του κινηματογράφου, ωστόσο, έχουν φετιχοποιηθεί τόσο όσο οι αφίσες (οκ, μαζί με τις tote bags). Αυτές επιδεικνύουν την αισθητική ταυτότητα μιας παραγωγής και από αυτές κρίνεται, ως ένα βαθμό, εάν θα δελεαστεί ο θεατής ώστε να μπει στην αίθουσα αλλά και, ανά περιπτώσεις, εάν θα καταλήξει να κοσμεί κάποιο σαλόνι.

Για αυτό λοιπόν, ως ένας άτυπος φόρος τιμής στην τέχνη της κινηματογραφικής αφίσας, ενόψει των 16ων βραβείων Ίρις που απονέμει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στις 11 Ιουνίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσίαζουμε τις αφίσες των υποψηφίων στις κατηγορίες καλύτερης μεγάλου μήκους μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Η σειρά που τηρείται είναι ίδια με εκείνη των υποψηφιοτήτων, δηλαδή αλφαβητική, με την αρχή να γίνεται από τη μυθοπλασία. Έτσι μετά την ταινία "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο" και το "Αρκάντια", σειρά έχει το "Κιούκα, Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού" του Κωστή Χαραμουντάνη. Η υπόθεση αφορά δύο αδέρφια και τον πατέρα τους καθώς ταξιδεύουν με ιστιοφόρο για διακοπές, αγνοώντας ότι στο νησί στο οποίο κατευθύνονται τους περιμένει ένα οικείο πρόσωπο από το παρελθόν.

Την αφίσα σχεδίασε ο ίδιος ο Χαραμουντάνης ο οποίος αναφέρει σχετικά στο "α":
"Η εικαστική ταυτότητα της αφίσας βασίζεται στην αισθητική ενός αναμνησιακού άλμπουμ. Επέλεξα καλοκαιρινές φωτογραφίες τραβηγμένες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, οι οποίες αποπνέουν κάτι προσωπικό, οικείο και αληθινό. Παράλληλα μοιάζει να κουβαλούν μια νοσταλγία. Τα σκισίματα δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα αντίστοιξη σε όλη τη σύνθεση, υποδηλώνοντας πως κάτι έχει χαλάσει ή ίσως πως κάτι δεν ήταν ποτέ ακριβώς όπως θα έπρεπε. Σου δίνει την αίσθηση πως άμα συνεχίζεις να σκίζεις θα βρεις και άλλα επίπεδα από κάτω, σαν οι καλοκαιρινές διακοπές να κρύβουν από πίσω κάτι. Ακόμη, ήταν σημαντικό για μένα να εμφανίζεται το ιστιοφόρο όπου είναι ο βασικός χώρος που εξελίσσεται η ιστορία, καθώς και τα δίδυμα, όπου φαίνονται ουσιαστικά μόνα, και μέσα από την αγκαλιά τους καταλαβαίνεις πως το ένα είναι το στήριγμα του άλλου".
Η αφίσα του "Κιούκα, Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού":

Διαβάστε τη σύνεντευξη του "α" με τον Κωστή Χαραμουντάνη εδώ. Όλες οι υποψηφιότητες των 16ων βραβείων Ίρις υπάρχουν εδώ.
Περισσότερες πληροφορίες
Κιούκα, Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού
Δύο αδέρφια και ο πατέρας τους ταξιδεύουν με ιστιοφόρο για διακοπές, αγνοώντας ότι στο νησί στο οποίο κατευθύνονται τους περιμένει ένα οικείο πρόσωπο από το παρελθόν.