
Ο κινηματογράφος ως τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την έννοια του φετίχ. Αφενός από το πώς τα ψηλαφεί και τα εξερευνά στη μεγάλη οθόνη, αφετέρου εξαιτίας της ίδιας της υλικότητάς του. Είτε ψηφιακά είτε φτιαγμένα με σελιλόιντ, τα φιλμ αφορούν πηγαία τις αισθήσεις, από την ίδια την όραση μέχρι τη γεύση των ποπ κορν, τον ήχο των καθισμάτων που ανοίγουν στην αίθουσα, την αίσθηση του εισιτηρίου στο χέρι και τις μυρωδιές των θερινών σινεμά - ειδικά αυτήν την περίοδο. Λίγες πτυχές του κινηματογράφου, ωστόσο, έχουν φετιχοποιηθεί τόσο όσο οι αφίσες (οκ, μαζί με τις tote bags). Αυτές επιδεικνύουν την αισθητική ταυτότητα μιας παραγωγής και από αυτές κρίνεται, ως ένα βαθμό, εάν θα δελεαστεί ο θεατής ώστε να μπει στην αίθουσα αλλά και, ανά περιπτώσεις, εάν θα καταλήξει να κοσμεί κάποιο σαλόνι.

Για αυτό λοιπόν, ως ένας άτυπος φόρος τιμής στην τέχνη της κινηματογραφικής αφίσας, ενόψει των 16ων βραβείων Ίρις που απονέμει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στις 11 Ιουνίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσίαζουμε τις αφίσες των υποψηφίων στις κατηγορίες καλύτερης μεγάλου μήκους μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Η σειρά που τηρείται είναι ίδια με εκείνη των υποψηφιοτήτων, δηλαδή αλφαβητική, με την αρχή να γίνεται από τη μυθοπλασία και την ταινία "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο" του Γιάννη Βεσλεμέ. Η υπόθεση αφορά τρία αδέρφια που κατασκευάζουν μια χρονομηχανή με σκοπό να επαναφέρουν στη ζωή τη νεκρή μητέρα τους. Όταν όμως ο πατέρας τους κάνει την εμφάνισή του, το πείραμα ξεφεύγει εντελώς από τον έλεγχό τους.

Την αφίσα σχεδίασε ο έμπειρος σκηνοθέτης, μοντέρ και illustrator Νίκος Πάστρας, ο οποίος μάλιστα πρόσφατα βραβεύτηκε με έπαινο για τη δουλειά του στα κορυφαία βραβεία ΕΒΓΕ (Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης). Ο Πάστρας αναφέρει σχετικά στο "α":
"Με τον Γιάννη Βεσλεμέ ξεκινήσαμε να δουλεύουμε παρέα πριν σχεδόν μια δεκαετία με αφορμή τις προβολές της ‘Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά’ - το αφιέρωμα της Ένωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), σε παραγνωρισμένες και άγνωστες ταινίες των δεκαετιών ’60-’80, που ξεκίνησε τη σεζόν 2016-2017 στον κινηματογράφο Άστορ, σε ειδικά αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες και σε 35 mm. Φτιάχνοντας την εικαστική ταυτότητα των (πολλών τελικά, κράτησε τέσσερα χρόνια) προβολών και εκδηλώσεων ορίσαμε ένα στυλ βασισμένο σε παλιές τεχνικές: κολάζ, επιχρωματισμούς, διπλοτυπίες, ‘βρώμικες’ επιφάνειες και λάθη εκτύπωσης, φτιάχνοντας πάνω από 100 αφίσες και εικαστικά. Όταν ήρθε η ώρα να σκεφτούμε την αφίσα της τελευταίας του ταινίας ‘Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο’, μας βγήκε αβίαστα η εφιαλτική, μα ταυτόχρονα σαγηνευτική αυτή εικόνα, του κομμένου κεφαλιού της Σαμάνθας, με αναφορές σε όλα όσα αγαπάει ο Γιάννης και αντανακλώνται στην ταινία: η σκληροπυρηνικά sci-fi περίοδος του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (‘Η Μύγα’, ‘Σκάννερς’, ‘Videodrome’), οι ιαπωνικές ‘70s τρέλες του Ομπαγιάσι (‘Hausu’), η πολωνική σχολή αφισών και πολλές άλλες και ταυτόχρονα εφαρμόζοντας ότι έχουμε εξασκήσει την τελευταία αυτή δεκαετία".
Η αφίσα του "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο":

Διαβάστε περισσότερα για το πώς φτιάχτηκε το "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο" εδώ. Όλες οι υποψηφιότητες των 16ων βραβείων Ίρις υπάρχουν εδώ.
Περισσότερες πληροφορίες
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο
Τρία αδέρφια κατασκευάζουν μια χρονομηχανή με σκοπό να επαναφέρουν στη ζωή τη νεκρή μητέρα τους. Όταν όμως ο πατέρας τους κάνει την εμφάνισή του, το πείραμα ξεφεύγει εντελώς από τον έλεγχό τους.