Είναι, όντως, το 1999 η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του σινεμά;

Μια άποψη που έχει αποκτήσει απήχηση τα τελευταία χρόνια έχει βάσιμα επιχειρήματα, αλλά και μια μονοδιάστατη αντίληψη της κινηματογραφικής πραγματικότητας.

Fight Club «Fight Club»

Τον Απρίλιο του 2019, ο κριτικός Μπράιαν Ράφτερι κυκλοφόρησε το βιβλίο "Best. Movie. Year. Ever.: How 1999 Blew Up the Big Screen", στο οποίο ανέπτυξε σε περισσότερες από 400 σελίδες το επιχείρημα πως το 1999 ήταν η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του κινηματογράφου. Πρόκειται για μια άποψη που βρήκε ευρεία απήχηση στους διαδικτυακούς σινεφιλικούς κύκλους και τελευταία ανασύρεται συχνά πυκνά στην επικαιρότητα. Είναι, όμως, έτσι; Και γιατί παρά τα βάσιμα, ομολογουμένως, επιχειρήματα των υποστηρικτών αυτής της πλευράς, στα αλήθεια έχουμε να κάνουμε με μια μάλλον μονοδιάστατη αντίληψη της κινηματογραφικής ιστορίας;

Ποιος θέλει να (ξανα)δει το
"The Matrix"

Ας δούμε, πρώτα, πού στηρίζεται δικαίως ο Ράφτερι. Το 1999 έκαναν πρεμιέρα πολλαπλές ταινίες νεαρών ή και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών οι οποίοι όχι μόνο αποτύπωσαν στα έργα τους μοναδικά το πνεύμα της εποχής τους, αλλά και έκαναν τομή στην παγκόσμια ποπ κουλτούρα. Τέτοιες, για παράδειγμα, είναι οι περιπτώσεις τίτλων όπως τα "Matrix" (Λάνα & Λίλι Γουατσόφσκι), "Fight Club" (Ντέιβιντ Φίντσερ), "Η Έκτη Αίσθηση" (Μ. Νάιτ Σιάμαλαν), "Μάτια Ερμητικά Κλειστά" (Στάνλεϊ Κιούμπρικ) "American Beauty" (Σαμ Μέντες), "Αυτόχειρες Παρθένοι" (Σοφία Κόπολα), "American Pie" (Πολ Βάιτζ), βλέπετε, μαζεύονται πολλά...

The Blair Witch Project
"The Blair Witch Project"

Πράγματι, δεν είναι πολλές οι μεταγενέστερες ταινίες που μπορούν να καυχιούνται πως άλλαξαν το εμπορικό, τουλάχιστον, σινεμά. Σήμερα παρατηρείται ένδεια αισθητικά και αφηγηματικά πρωτότυπων δημιουργών, ενώ δεν είναι τυχαίο πως χρειάστηκε να φτάσουμε ως το 2017 για να κυκλοφορήσει ντεμπούτο με πρωτότυπο σενάριο ("Τρέξε!", Τζόρνταν Πιλ) που κατέρριψε το ρεκόρ εισπράξεων που προηγουμένως κατείχε το έτερο horror "Blair Witch Project" (Ντάνιελ Μάιρικ & Εντουάρντο Σάντσεζ) το οποίο κυκλοφόρησε... το 1999.

Beau Travail
"Beau Travail"

Βέβαια, ένα από τα προβλήματα της θεωρίας του Ράφτερι είναι ήδη εμφανές. Η ματιά του περιορίζεται αποκλειστικά στη χολιγουντιανή παραγωγή, αγνοώντας σπουδαία και εξίσου επιδραστικά φιλμ από την Ευρώπη. Χάθηκε ένα "Beau Travail" (Κλερ Ντενί), ένα "Τρέξε, Λόλα Τρέξε;" (Τομ Τίκβερ); Επιπλέον, προσπερνά την αιχμή πιο οριακών ή και avant-garde σκηνοθετών που τότε ξεπηδούσαν στις παρυφές του mainstream, σαν τον πολύ σημαντικό Γκρεγκ Αράκι που το '99 κυκλοφόρησε το camp και ερωτικό "Splendor".

La Strada
"La Strada"

Έπειτα, η προσκόλληση στο 1999 δίνει αφορμή για ενδιαφέροντα σινεφιλικό αντίλογο. Γιατί να είναι αυτή η καλύτερη χρονιά όλων των εποχών και όχι, ας πούμε, το 1954; Εκείνο το έτος μόνο στο Φεστιβάλ Βενετίας βρίσκουμε να διαγωνίζονται ταινίες που έγιναν άμεσα κλασικές, σαν το "La Strada" (Φεντερίκο Φελίνι), το "Λιμάνι της Αγωνίας" (Ελία Καζάν), το "Σιωπηλό Μάρτυρα" (Άλφρεντ Χίτσκοκ), τους "Επτά Σαμουράι" (Ακίρα Κουροσάβα) και τον "Επιστάτη Σάνσο" (Κένζι Μιζογκούτσι). Όχι κι άσχημα... Εν τω μεταξύ, για τους λάτρεις της στατιστικής, όλες τους έχασαν το Χρυσό Λέοντα από το "Ρωμαίο και την Ιουλιέτα" του Ρενάτο Καστελάνι!

Φυσικά, κάθε γενιά δημιουργεί τους δικούς της μύθους και τα δικά της ορόσημα. Δεν τίθεται, δηλαδή, θέμα ανταγωνισμού. Αλλά μπορούμε, σίγουρα, να προσεγγίζουμε τον κινηματογράφο με παγκόσμιους και δυναμικούς όρους. Καλό το Χόλιγουντ, αλλά μέχρι κι αυτό πλέον διεθνοποιείται με ταχείς ρυθμούς. Αρκεί να θυμίσουμε τα Όσκαρ των αριστουργηματικών "Παράσιτων" (Μπονγκ Τζουν-χο) και τα 13 βραβεία που διεκδικεί σύντομα το διχαστικό μιούζικαλ "Emilia Pérez"...

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
18/12/2025

Film Factory: Ένα τριήμερο κινηματογραφικών masterclasses με ελεύθερη είσοδο στην Ταινιοθήκη

Μία από τις πιο δημιουργικές και επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιστρέφει για δέκατη τέταρτη χρονιά.

Avatar: Φωτιά και Στάχτη

Τρίτη παραλλαγή της ίδιας ακριβώς ιστορίας. Όσο όμως το θέαμα διογκώνεται προς το (ακόμα) εντυπωσιακότερο, τόσο όλα τα υπόλοιπα (χαρακτήρες, πλοκή, οικολογική αλληγορία) γίνονται απλοϊκότερα, μελοδραματικότερα και αφελέστερα. | Powered by Uber.

Η Αγγελία

Ψυχολογικό θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, το οποίο, από την εξέλιξη της πλοκής έως τις ερωτικές σκηνές, μοιάζει αναποφάσιστο μέχρι τέλους για το αν θα ήθελε να είναι μια σαρκαστική παρωδία. | Powered by Uber.

Αυτά που Σκοτώνεις

Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς για ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο στήνει μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, θολώνοντας δεξιοτεχνικά τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Αλευρίνο, "Το Σπέρμα του Σύμπαντος"

Άλλο ένα χιουμοριστικό, χαοτικό και κατασκευαστικά ερασιτεχνικό σινε-δοκίμιο από τον αθεράπευτα παιγνιώδη και απολαυστικό παραμυθά δημιουργό τού "Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι…" | Powered by Uber.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη

Ναΐφ, καρτουνίστικη και καλογυρισμένη κωμωδία καταστροφής, όπου τα (ψηφιακά) ποντίκια κλέβουν την παράσταση από τους αμήχανους ζωντανούς χαρακτήρες. | Powered by Uber.