4 σπουδαίες ταινίες για το Ολοκαύτωμα που δεν έχετε δει

Τιμούμε την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος βλέποντας ξανά φιλμ που απεικόνισαν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

Ο Γιος του Σαούλ «Ο Γιος του Σαούλ»

Την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος, τιμούμε τα θύματα των εφιαλτικών πρακτικών των ναζί βλέποντας ξανά τις παρακάτω 5 ταινίες που αποτυπώνουν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

"Shoa" (Κλοντ Λανζμάν, 1985)

shoah_new

Αδιαπραγμάτευτα, το απόλυτο έργο πάνω στο Ολοκαύτωμα. Με κανονική διάρκεια τις 9.5 ώρες(!) και γυρίσματα που διήρκησαν περίπου 12 χρόνια, ο Γάλλος σκηνοθέτης Κλοντ Λανζμάν συνθέτει την οδύνη της εξόντωσης των Εβραίων χρησιμοποιώντας τα απολύτως απαραίτητα. Δηλαδή, συνομιλώντας με όσους συμμετείχαν στα εγκλήματα: τους θύτες, τα θύματα, συγγενείς των νεκρών και όσους κατάφεραν να επιβιώσουν. Ένα βαθιά ισοπεδωτικό έργο.

"Ο Γιος του Σαούλ" (Λάζλο Νέμες, 2015)

o_gios_tou_saoul_new

Στο Άουσβιτς του 1944 ο Σαούλ είναι ένας από τους λίγους επιζώντες Εβραίους, ο οποίος αναγκάζεται να βοηθά τους Γερμανούς στο κάψιμο των νεκρών ομοεθνών του. Μέχρι που κάποια στιγμή αποφασίζει να θάψει το πτώμα ενός παιδιού, το οποίο ισχυρίζεται πως είναι δικό του. Μια σκληρή ιστορία επιβίωσης μετατρέπεται με συγκλονιστικό τρόπο στην απόλυτη υπαρξιακή οδύσσεια ως την καρδιά του σκοταδιού. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες, ξενόγλωσσο Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα για ένα εντελώς πρωτότυπο και τολμηρό αριστούργημα, σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός βοηθού του Μπέλα Ταρ. Διαβάστε την αναλυτική κριτική της ταινίας εδώ.

"Νύχτα και Καταχνιά" (Αλέν Ρενέ, 1956)

night_and_fog

Γυρισμένο στο Άουτσβιτς δέκα χρόνια μετά την απελευθέρωσή του, το 1955, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του σπουδαίου Αλέν Ρενέ ("Χιροσίμα Αγάπη μου") αποτελεί μια μισάωρη καταγραφή των συνθηκών στο στρατόπεδο συγκέντρωσης που σφίγγει το στομάχι. Ο τίτλος παραπέμπει στην ονομασία του σχεδίου των ναζί στο πλαίσιο του οποίου απήγαγαν και δολοφονούσαν Εβραίους πολίτες. Ο Γάλλος σκηνοθέτης αρχικά ήταν διστακτικός απέπαντι στην ιδέα του ντοκιμαντέρ, λόγω του πολύ δύσκολου θέματός του, ωστόσο οι ενστάσεις του κάμφθηκαν όταν ο Ζαν Καϊρόλ που είχε επιβιώσει του στρατοπέδου Μαουτχάουσεν δέχθηκε να αναλάβει το σενάριο. Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει τους δημιουργούς, οι οποίοι υπογραμμίζουν το δηλητηριώδη σαδισμό των ναζί.

"The Last Stage" (Γουάντα Γιακουμπόφσκα, 1948)

the_last_stage

Ένα υποτιμημένο πολωνικό δράμα, το φιλμ της Γιακουμπόφσκα αποτελεί απροσδόκητο κινηματογραφικό διαμάντι για περισσότερους από έναν λόγους. Πρώτα από όλα διότι γυρίστηκε στις πραγματικές τοποθεσίες του Άουσβιτς με τη συμμετοχή και μη επαγγελματιών ηθοποιών. Έπειτα, γιατί η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τα βιώματα γυναικών φυλακισμένων στο στρατόπεδο, με τη σκηνοθέτρια να κάνει μια άψογη δουλειά στην απεικόνιση της καθημερινότητάς τους δίχως να εκμαιεύει στιγμή το συναίσθημα. Ένα σπάνιο δείγμα ικανής δραματουργίας και ευαισθησίας, το οποίο είναι διαθέσιμο στο κοινό μέσω του Mubi.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Βάλερι Κοντάκος και η άγνωστη "Βασίλισσα της Νέας Υόρκης"

Συνομιλούμε με τη σκηνοθέτρια του ντοκιμαντέρ που συζητήθηκε όσο ελάχιστα στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (βραβείο ΠΕΚΚ).

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/03/2023

Το Μπλε Καφτάνι

Γλυκόπικρο δράμα πολλαπλής απελευθέρωσης (συναισθηματικής, γυναικείας, σεξουαλικής) με δεξιοτεχνική σεναριακή ισορροπία, αφηγηματική ευαισθησία και πλήθος φεστιβαλικών βραβείων (Κάννες, Αθήνα, Μαρακές, βραχεία λίστα διεθνούς Όσκαρ).

Τα Οχτώ Βουνά

Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες για την επική αναζήτηση του νοήματος της ζωής μέσα από μια απλόχερη σε εικαστικό μεγαλείο, αλλά ανοικονόμητη ιστορία περιπετειώδους "συνύπαρξης".

Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών

Διδακτική εξιστόρηση ενός αληθινού γεγονότος, η οποία κριτικάρει με θάρρος, αλλά χωρίς κινηματογραφική πυγμή την ιταλική (και όχι μόνο) πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα του ’60.

Dungeons & Dragons: Εντιμότητα Μεταξύ Κλεφτών

Το διάσημο roleplaying game ζωντανεύει ως μια θεαματική, μπριόζα, όσο και αθεράπευτα χολιγουντιανή περιπέτεια επικής φαντασίας. Βλέπεται ευχάριστα, χωρίς να μπορεί να εκπλήξει κανέναν ενήλικο θεατή.

Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης

Βραβείο των Ελλήνων κριτικών στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για ένα κινηματογραφικά απλό, όσο και χιουμοριστικό, νοσταλγικό και κατά στιγμές ευρηματικό σχόλιο πάνω στο αμερικανικό όνειρο.

Ζλάταν

Χλιαρή εξιστόρηση της αληθινής ζωής ενός σπουδαίου και sui generis ποδοσφαιριστή, η οποία στέκεται μοναχά στα ελάχιστα ενδιαφέροντα, προφανή και σχηματικά.