5+1 καθηλωτικές ταινίες για το Ολοκαύτωμα

Τιμούμε την ημέρα μνήμης των θυμάτων του ναζισμού βλέποντας ξανά έξι σπουδαία φιλμ που απεικονίζουν τα ακραία εγκλήματα του φασισμού.

schindlers_list_large

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου ακόμα, ο παγκόσμιος κινηματογράφος δεν άργησε να αποτυπώσει και να διαχειριστεί ιστορικά το βαθύ τραύμα που άφηνε πίσω του το Ολοκαύτωμα. Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε αφηγηματικά ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης ήταν μόλις το 1940 στο "Night Train to Munich" του εξαιρετικού Κάρολ Ριντ. Λίγα χρόνια αργότερα ο Φρεντ Ζίνεμαν στο "Seventh Cross" (1944) αφηγήθηκε την ιστορία επτά κρατουμένων καθώς επιχειρούν αν δραπετεύσουν από ένα camp, ενώ το 1945 ο Σοβιετικός Μαρκ Ντονσκόι ήταν ο πρώτος που απεικόνισε μια μαζική εκτέλεση Εβραίων από ναζί, στο βραβευμένο στη Βενετία "The Unvanquished". Μέχρι και σήμερα, ωστόσο, το σινεμά συνεχίζει να παράγει έργα -συχνά σπουδαία- όπου αποτυπώνονται οι ναζιστικές θηριωδίες εις βάρος των Εβραίων επιτελώντας το έργο του, δηλαδή, να διατηρεί αθάνατη τη μνήμη. Για να τιμήσουμε, λοιπόν, την Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος (27/1), βλέπουμε ξάνα 5+1 καθηλωτικές ταινίες που απεικόνισαν με ανατριχιαστική δύναμη τα ακραία εγκλήματα του φασισμού.

Η Εκλογή της Σόφι (Αλαν Πακούλα, 1982)

sophies_choice

Διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του Γουίλιαμ Στάιρον,  η υπόθεση αφορά μια Πολωνέζα μετανάστρια, τη Σόφι, που ζει στο μεταπολεμικό Μπρούκλιν. Εκεί αναπτύσσει μια σχέση με δύο άντρες, οι οποίοι τη διεκδικούν έντονα, την ώρα που η γυναίκα προσπαθεί να ισορροπήσει τη ζωή της. Με αφορμή τη σεξουαλική σχέση, σωματικοποιούνται οι τραυματικές εμπειρίες που βίωσε η Σόφι κατά τη διάρκεια του πολέμου και συγκεκριμένα όταν αιχμαλωτίστηκε στο Άουσβιτς. Μάλιστα, η συγκλονιστική σκηνή στην οποία αποκαλύπτεται το μυστικό της ηρωίδας αλλά και η ουσία όλης της ταινίας, αποτελεί μία από τις καλύτερες όλων των εποχών, με την πρωταγωνίστρια Μέριλ Στριπ επίσης να δίνει ίσως τη σπουδαιότερη ερμηνεία της καριέρας της.

Η Λίστα του Σίντλερ (Στίβεν Σπίλμπεργκ, 1993)

schindlers_list_liam_neeson

Ύστερα από πέντε άκαρπες οσκαρικές υποψηφιότητες (τρεις ως σκηνοθέτης και δύο ως παραγωγός) και την ίδια χρονιά που το "Jurassic Park" έσπαγε το ένα εισπρακτικό ρεκόρ μετά το άλλο, ο Μίδας του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά δικαιώνεται επιτέλους και καλλιτεχνικά. Το ασπρόμαυρο και σκληρό "εθνικό" έπος του, συγκινητικό και τρομακτικό ταυτόχρονα, είπε την τελευταία (χολιγουντιανή) λέξη πάνω στο Ολοκαύτωμα, βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Γερμανού βιομηχάνου και σωτήρα πάμπολλων Εβραίων Όσκαρ Σίντλερ (Λίαμ Νίσον). Σαρώνοντας τα Όσκαρ (συνολικά επτά, δύο εκ των οποίων για τον ίδιο τον σκηνοθέτη-παραγωγό), η "Λίστα του Σίντλερ" αποτέλεσε τον υποδειγματικό συνδυασμό δραματικής αφήγησης, συναισθηματικής φόρτισης, καλλιτεχνικής διεύθυνσης, φωτογραφίας, μουσικής, ερμηνειών και εφέ, βάζοντας το όνομα του μπλοκμπαστερά Σπίλμπεργκ δίπλα σ’ αυτά των κορυφαίων auteurs του παγκόσμιου σινεμά.

Η Ζωή είναι Ωραία (Ρομπέρτο Μπενίνι, 1997)

life_is_beautiful

Μπροστά και πίσω από την κάμερα, ο Ρομπέρτο Μπενίνι έχει το "θράσος" να βάλει την κάμερα στην καρδιά της ρουτίνας ενός στρατοπέδου συγκέντρωσης και να κάνει κατάμαυρο χιούμορ. Μια ριψοκίνδυνη προσέγγιση, την οποία όμως ο Ιταλός την πραγματοποιεί με όπλο την ειλικρίνεια και την τρυφερή ανθρωπιά, παραδίδοντας ένα γλυκόπικρο και συγκινητικό παραμύθι το οποίο έδωσε αυτόν το Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου και στο φιλμ εκείνο της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Ο Πιανίστας (Ρομάν Πολάνσκι, 2002)

the_pianist_large

Η αληθινή ιστορία του Πολωνο-εβραίου πιανίστα Βλαντισλάβ Σπίλμαν, ο οποίος κατάφερε να επιβιώσει στο γκέτο της Βαρσοβίας χάρη στη φήμη του ως μουσικού, προσπαθώντας ταυτόχρονα να παραμείνει ψυχρός θεατής των φρικαλεοτήτων που συνέβαιναν γύρω του. Ο κλειστοφοβικός κόσμος του γκέτο εμπνέει στον Πολάνσκι μια από τις καλύτερες και πιο προσωπικές δημιουργίες του, απεικονίζοντας ταυτόχρονα με έναν υποδειγματικό και μη ρητορικό τρόπο το Ολοκαύτωμα και χαρίζοντάς του το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες.

Ο Γιός του Σαούλ (Λάζλο Νέμες, 2015)

son_of_saul_large

Στο Άουσβιτς του 1944 ο Σαούλ είναι ένας από τους λίγους επιζώντες Εβραίους, ο οποίος αναγκάζεται να βοηθά τους Γερμανούς στο κάψιμο των νεκρών ομοεθνών του. Μέχρι που κάποια στιγμή αποφασίζει να θάψει το πτώμα ενός παιδιού, το οποίο ισχυρίζεται πως είναι δικό του. Μια σκληρή ιστορία επιβίωσης μετατρέπεται με συγκλονιστικό τρόπο στην απόλυτη υπαρξιακή οδύσσεια ως την καρδιά του σκοταδιού, που συγκέντρωσε σωρεία βραβείων (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες, ξενόγλωσσο Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα) για ένα εντελώς πρωτότυπο και τολμηρό αριστούργημα, σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός βοηθού του Μπέλα Ταρ.

Shoah (Κλοντ Λανζμάν, 1985)

shoah_documentary

Αδιαπραγμάτευτα, το απόλυτο έργο πάνω στο Ολοκαύτωμα. Με κανονική διάρκεια τις 9.5 ώρες(!) και γυρίσματα που διήρκησαν περίπου 12 χρόνια, ο Γάλλος σκηνοθέτης Κλοντ Λανζμάν συνθέτει την οδύνη της εξόντωσης των Εβραίων χρησιμοποιώντας τα απολύτως απαραίτητα. Δηλαδή, συνομιλώντας με όσους συμμετείχαν στα εγκλήματα: τους θύτες, τα θύματα, συγγενείς των νεκρών και όσους κατάφεραν να επιβιώσουν. Ένα βαθιά ισοπεδωτικό έργο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.