Αφιέρωμα στη Ρονίτ Ελκαμπέτς από την Ταινιοθήκη

Η Ισραηλινή ηθοποιός και σκηνοθέτρια τιμάται με ένα πρόγραμμα προβολών προς τιμήν του έργου της.

Ρονίτ και Σλομί Ελκαμπέτζ: Πώς το «Διαζύγιο» έγινε κοινωνικό φαινόμενο στο Ισραήλ

Την Ημέρα της Γυναίκας (8/3), η Ταινιοθηκη της Ελλάδος τιμά τη ζωή και το έργο μιας ηθοποιού και σκηνοθέτριας η οποία πρόλαβε να σημαδέψει το σινεμά του Ισραήλ παρότι πέθανε σε ηλικία μόλις 51 ετών.

Ο λόγος για τη Ρονίτ Ελκαμπέτς, πρωταγωνίστρια σε πάνω από 30 παραγωγές που ωστόσο, άφησε ένα διακριτό κινηματογραφικό στίγμα μέσω των τριών μεγάλου μήκους ταινιών της. Το σύνολο του έργου της προβάλλεται στο σχετικό αφιέρωμα το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

Σε πανελλήνια πρεμιέρα την ταινία "Τα Μαύρα Τετράδια", ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο της Ρονίτ Ελκαμπέτς από τον αδελφό και συνεργάτη της επίσης σκηνοθέτη Σλόμι Ελκαμπέτς, το οποίο αποτελείται από δύο μέρη ("Βίβιαν" και "Ρονίτ"). Φυσικά, δε λείπει το εμβληματικό "Διαζύγιο: Η Δίκη της Viviane Amsalem" (2014), το οποίο αφορά τις προσπάθειες μιας γυναίκας να πάρει διαζύγιο, αλλά ο σύντροφός της αρνείται να της δώσει την απαραίτητη συναίνεση που προϋποθέτει ο θρησκευτικός νόμος για να προχωρήσει η διαδικασία. Στην τότε κριτική του "α" γράφαμε: "Γυρισμένο εξ ολοκλήρου στη δικαστική αίθουσα καταγγελτικό δράμα, το οποίο διαθέτει χιούμορ, συναίσθημα, κριτική διάθεση και αφηγηματική σπιρτάδα".

Επιπλέον, στο πρόγραμμα βρίσκουμε την ελληνική ταινία "Στο Σπίτι" του Αθανάσιου Καρανικόλα.

to_diazygio2

Οι είσοδος στις προβολές είναι ελεύθερη. Ακολουθεί ένα σύντομο βιογραφικό της Ελκαμπέτς:

"Η Ρονίτ Ελκαμπέτς (1964-2016) γεννήθηκε στο Ισραήλ σε οικογένεια που μετανάστευσε από το Μαρόκο. Στο σπίτι, η μητέρα της μιλούσε γαλλικά και μαροκινά αραβικά και ο πατέρας της εβραϊκά. Αν και δεν σπούδασε ποτέ υποκριτική και εργάστηκε αρχικά ως μοντέλο, το ταλέντο της αναγνωρίστηκε γρήγορα και πρωταγωνίστησε σε δημοφιλείς ισραηλινές ταινίες. Άρχισε να γράφει κινηματογραφικά σενάρια και έκανε καριέρα στο Ισραήλ και τη Γαλλία, με την οικογενειακή ιστορία και την εθνοτική ταυτότητα να αποτελούν επαναλαμβανόμενα θέματα στη δουλειά της. Περαιτέρω αναγνώριση και βραβεία ήρθαν με ταινίες όπως 'Sh’chur, Καθυστερημένος γάμος' (Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 2001) και 'Η επίσκεψη της μπάντας'. Με τον μικρότερο αδερφό της και στενό της συνεργάτη, Σλόμι Ελκαμπέτς, δημιούργησαν διεθνώς αναγνωρισμένες ταινίες, όπως το 'Να πάρεις μια γυναίκα' (βραβευμένο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2004), το 'Shiva/Seven Days' και την τελευταία της ταινία 'Το διαζύγιο. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ' που υμνήθηκε από τους κριτικούς.

Η ταινία 'Τα Μαύρα Τετράδια- Black Notebooks (I: Viviane & IΙ: Ronit)' (2021) είναι ο φόρος τιμής του Σλόμι Ελκαμπέτς στη χαρισματική αδερφή του που έφυγε πρόωρα, στο απόγειο της καριέρας της, και αποτελείται από δύο μέρη: 'Βιβιάν' (από το όνομα του κύριου χαρακτήρα των ταινιών της) και 'Ρονίτ'. Η ταινία ξεδιπλώνει τη ζωή και το έργο της Ρονίτ Ελκαμπέτς, με πλάνα από τις ταινίες της και ηχογραφημένες συνομιλίες με τη μητέρα τους, σαν ένα προσωπικό ημερολόγιο που καλύπτει μια ολόκληρη ζωή. Τα 'Μαύρα Τετράδια' είναι ένα επινοητικό ντοκιμαντέρ που πραγματεύεται τις περιπέτειες και τις δοκιμασίες των Μαροκινών Εβραίων στο Ισραήλ, τους παραδοσιακούς ρόλους των γυναικών στην οικογένεια και τον αγώνα τους για χειραφέτηση, τον ρόλο της θρησκείας και της εκκοσμίκευσης, καθώς και τη μετανάστευση και ενσωμάτωση σε μια νέα κοινωνία. Ένα τρυφερό ντοκιμαντέρ που δίνει τροφή για σκέψη.

Το 'Διαζύγιο: Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ' (2014) είναι η τελευταία ταινία με τη Ρονίτ Ελκαμπέτς ως ηθοποιό και η τελευταία που έγραψε μαζί με τον αδελφό της. Η ταινία ολοκληρώνει την τριλογία με θέμα τον δυστυχισμένο γάμο της Βιβιάν Αμσαλέμ (η πρώτη ταινία είναι το Να πάρεις μια γυναίκα και η δεύτερη το 'Shiva/Seven Days')".

Περισσότερες πληροφορίες

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πολύδροσο

Ένα υπόκωφης έντασης και ανεπιτήδευτης ποίησης φιλμ, το οποίο συγκινεί, εξαντλεί, ωστόσο, τις κινηματογραφικές εκπλήξεις του, καθώς εγκλωβίζεται στη φόρμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/05/2024

Βασιλιάδες του Κόσμου

Βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν για ένα σκληρό δράμα νεορεαλιστικής ειλικρίνειας, χρωματισμένο με πινελιές ονειρικής φαντασίας.

Η Άκρη του Νήματος

Τυποποιημένο crime thriller που δεν πρωτοτυπεί πουθενά.

Η Πόλη της Ασφάλτου

Ένα σενάριο "Πολ Σρέιντερ από τα Lidl" συρρικνώνει αυτή την υπαρξιακή περιπέτεια/ιστορία ενηλικίωσης σε μια απλοϊκή αμερικανιά με κοινωνικές αιχμές.

Boy Kills World

Ο "John Wick" δείχνει το δρόμο σε μια μελλοντολογική περιπέτεια της σειράς, γεμάτη καταιγιστική, χορογραφημένη βία και σαχλό (αυτο)σαρκαστικό χιούμορ.

Searching for Rodakis

Απλή όσο και επιμορφωτική εξιστόρηση μιας συγκινητικής διαδρομής στο πρόσφατο ελληνοτουρκικό παρελθόν.

Στην Παγίδα του Νόμου

Ένα απολαυστικό ποτ-πουρί σινεφιλικών αναφορών, από τις ταινίες απόδρασης μέχρι το γουέστερν, πλαισιώνει αισθητικά μια ιδιοσυγκρασιακή κωμωδία αντισυμβατικών χαρακτήρων.