Η ράβδος

3

Η βία, ο αυταρχισμός και οι σχέσεις εξουσίας βρίσκονται στο επίκεντρο του βρετανικού έργου, το οποίο συστήνει στους Έλληνες θεατές μια παράσταση που ανοίγει συζητήσεις, αλλά υστερεί σε σκηνική θερμοκρασία.

Η ράβδος

Ένας καθηγητής, ύστερα από σαράντα πέντε χρόνια σταδιοδρομίας και ενώ μια τιμητική γιορτή ετοιμάζεται από το σχολείο εν όψει της επικείμενης συνταξιοδότησής του, βρίσκεται αποκλεισμένος στο σπίτι όπου κατοικεί με τη σύζυγό του, καθώς ένα εξαγριωμένο πλήθος μαθητών έχει συγκεντρωθεί απ’ έξω, επιδεικνύοντας απειλητικές διαθέσεις. Στα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις για το συγκεκριμένο γεγονός έρχονται να προστεθούν αυτά που κρύβονται πίσω από την απρόσμενη επίσκεψη της αποξενωμένης κόρης του ζευγαριού, μια επίσκεψη που φέρνει στο φως τις τεταμένες σχέσεις που τη συνδέουν με τους γονείς και κυρίως με τον πατέρα της. Αυτός είναι ο δραματικός πυρήνας –από τον προκύπτουν πολλά θέματα συζήτησης– του τελευταίου έργου του Μαρκ Ρέιβενχιλ, βασικού εκπροσώπου του ρεύματος "in-yer-face theatre", το οποίο χαρακτήρισε το βρετανικό θέατρο των 90s με έργα που ανάβλυζαν βία, ωμότητα, ειρωνεία και έντονη –αν και έμμεση τις περισσότερες φορές– κριτική των θατσερικών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών.

Η ράβδος

Στη "Ράβδο", που έγραψε το 2018 στα 52 του, ο συγγραφέας μιλάει για τη βία και τον αυταρχισμό, για την ηδονή της εξουσίας, διερωτάται πάνω στα όριά της, εκθέτει χειραγωγητικές και πατριαρχικές συμπεριφορές, αυτήν τη φορά στο πλαίσιο της οικογένειας και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Επιβεβαιώνει, δε, εκ νέου τη δεινότητα της βρετανικής δραματουργικής σχολής, καθώς υπογράφει ένα πολυεπίπεδο έργο που θίγει καίρια θέματα, τα οποία προκύπτουν δεξιοτεχνικά το ένα μέσα από το άλλο κι έτσι το δραματικό ενδιαφέρον κλιμακώνεται και διατηρείται, παρότι η δράση περιορίζεται στη λεκτική αντιπαράθεση των τριών προσώπων, μάλλον επειδή καθένα απ’ αυτά κρύβει διαφορετικές εκφάνσεις που εκδηλώνονται σταδιακά.

Η ράβδος

Κι όμως η "Ράβδος" δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα έργο ρητορικής και ηθικής διαλεκτικής, παρά για ένα κείμενο-δυναμίτη, που θα επιδρούσε έντονα και βίαια πρώτα στις αισθήσεις και το θυμικό και έπειτα στη σκέψη και τη λογική επεξεργασία των δραματουργικών δεδομένων. Τουλάχιστον αυτή είναι η επίγευση της παράστασης που υπογράφει ο Γιώργος Σκεύας, συστήνοντας το έργο στους Έλληνες θεατές: παραδίδει με καθαρότητα το κείμενο, διεγείρει τη σκέψη, ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό, όμως δεν πυροδοτεί, παρά ελάχιστα, κάποια συναισθηματική δόνηση παρόλη τη ζοφερή συνθήκη που έχει συνθέσει ο συγγραφέας (αν και αφήνει και ο ίδιος κάποια αναπάντητα ερωτηματικά).

Η ράβδος

Όσο για τους ηθοποιούς, παρόλο που ο Δημήτρης Καταλειφός (Έντουαρντ), η Ζωή Ρηγοπούλου (Μορίν) και η Αλεξία Καλτσίκη (Άννα) ερμηνεύουν τα πρόσωπα σχεδόν ακίνητοι και στις ίδιες θέσεις κατά το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης –επιβεβαιώνοντας έτσι την αίσθηση πως έχουμε να κάνουμε με οπτικές γωνίες που συγκρούονται παρά με χαρακτήρες–, κατεβάζουν με θέρμη το κείμενο στην πλατεία και συμβάλλουν αποφασιστικά στη δημιουργική διαδικασία της πρόσληψής του.

Περισσότερες πληροφορίες

Η ράβδος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Η βία, ο αυταρχισμός και οι σχέσεις εξουσίας βρίσκονται στο επίκεντρο του βρετανικού έργου, μέσα από την ιστορία ενός καθηγητή που περιμένει την αποχαιρετιστήρια γιορτή για την αφυπηρέτησή του. Ο Βρετανός συγγραφέας, εκπρόσωπος του in-yer-face θεάτρου, θέτει ερωτήματα και η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας παραδίδει με καθαρότητα το κείμενο, διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"A rare gathering": Η Ελλάδα συμμετέχει στην Κουαντριενάλε της Πράγας

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου υλοποιεί, με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τη συμμετοχή της χώρας στη σημαντική διοργάνωση που αφιερώνεται στη σκηνογραφία και τον παραστασιακό χώρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/06/2023

"Τσίου... Η παράσταση": Το cult διαμάντι επιστρέφει

Δεκαοχτώ χρόνια μετά την πρώτη προβολή της στη μεγάλη οθόνη, η θρυλική ταινία μεταφέρεται στο σανίδι, με το ίδιο καστ (αλλά και νέες προσθήκες), την ίδια ιστορία περιπλάνησης στην Αθήνα του Δεκαπενταύγουστου και ακόμη περισσότερη φρεσκάδα. Προλάβετε κι εσείς ένα εισιτήριο για το καλύτερο reunion πάρτι του καλοκαιριού στον Βοτανικό!

Δημήτρης Καταλειφός: "Η τέχνη σήμερα έχει γίνει μόδα, κι αυτό είναι ανυπόφορο"

Μιλήσαμε με τον σπουδαίο Έλληνα ηθοποιό στην πρώτη του συνέντευξη για τον "Οιδίποδα Επί Κολωνώ" του Σοφοκλή που θα ερμηνεύσει στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα πλάι σε έναν εξαιρετικό θίασο, αλλά και για τον σημερινό ρόλο του θεάτρου, τα social media, την ανθρωποφαγία που επικρατεί και τη μάστιγα του κινητού τηλεφώνου.

"Der Wij / Βίι": Υπάρχει τελικά (σκηνική) γλώσσα για να μιλήσεις για τη φρίκη του πολέμου;

Είδαμε τη διεθνή παραγωγή που άνοιξε το Φεστιβάλ Αθηνών, σε σκηνοθεσία του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Η Mastercard και το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στηρίζουν την εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή στέλνοντας ένα "ηχηρό" μήνυμα συμπερίληψης

Για 5η συνεχή χρονιά, η Mastercard, σταθερός υποστηρικτής της τέχνης και του πολιτισμού, είναι μεγάλος χορηγός του σημαίνοντα φεστιβαλικού θεσμού, ενώ στηρίζει αποκλειστικά την πρωτοβουλία εξωστρέφειας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, grape - Greek Agora of Performance, η οποία στοχεύει στη δημιουργία μιας συστηματικής πλατφόρμας προβολής Ελλήνων *ίδων καλλιτεχνών στη διεθνή σκηνή Θεάτρου και Χορού, προωθώντας θεματικές όπως η συμπερίληψη και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έκανε πρεμιέρα!

Τις πόρτες της άνοιξε για μια ακόμη χρονιά η Πειραιώς 260, υποδεχόμενη το κοινό του Φεστιβάλ με τέσσερις παραστάσεις, μία τζαζ συναυλία και ένα DJ set γεμάτο χορό και κέφι.

Ποια είναι η νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιώργος Κουτλής τη σεζόν 2023-24;

Με ένα πολύ ενδιαφέρον καστ ηθοποιών που ξεχωρίζουν ετοιμάζει για τον ερχόμενο Νοέμβριο ο ανερχόμενος σκηνοθέτης της νέας γενιάς την καινούργια του δουλειά και η προπώληση μόλις ξεκίνησε.