Το κουκλόσπιτο

3,5

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το ιψενικό έργο ως μια ιστορία του σήμερα, εστιάζοντας στην ψευδαίσθηση μιας συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής που θρυμματίζεται βίαια.

Κουκλόσπιτο Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μια πλασματική ατμόσφαιρα θαλπωρής και cosy πολυτέλειας κυριεύει τη σκηνή όπου διαδραματίζεται η –πολυπαιγμένη, κλασική πια– ιστορία της ιψενικής Νόρας. Πλασματική όπως η ευτυχία της συζυγικής και οικογενειακής ζωής της ηρωίδας, η οποία μέσα σε διάστημα λίγων ημερών θα διασχίσει μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το έργο, εστιάζοντας κυρίως στην ψευδαίσθηση της ωραίας βιτρίνας αυτού του γάμου. Πλαισιώνει τη δράση μέσα σε ένα άψογο, σαν από σελίδα περιοδικού, καθιστικό, που εμπλουτίζεται από τις μελωδίες που παίζει στο πιάνο η Κρυσταλία Θεοδώρου, στοιχειώνεται όμως από την παρουσία του τεράστιου, εφιαλτικού στην απεικόνιση της νεκρής φύσης, πίνακα του Φρανς Σνάιντερς, ενώ οι βιτρίνες δεξιά κι αριστερά της σκηνής εντείνουν την αίσθηση ενός σπιτικού που εστιάζει στην εικόνα (σκηνικό: Θάλεια Μέλισσα).

Κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μέσα σε αυτό το χρυσό κλουβί, δεσπόζει η κεντρική ηρωίδα, ερμηνευμένη ωραία από τη Λένα Παπαληγούρα σε μια από τις καλύτερες στιγμές της. Ξεκινώντας ως μια γυναίκα που υπάρχει –και συμπεριφέρεται αναλόγως– για να είναι ευχάριστη στα μάτια του συζύγου της, φτάνει στην κορυφαία σκηνή της συνειδητοποίησης πως η αγάπη του Τόρβαλτ απευθυνόταν όχι στην ίδια αλλά στο ρόλο της, αυτόν μιας χαριτωμένης και χειραγωγήσιμης "κούκλας" (την οποία ο Αλέξανδρος Γαρνάβος και η Τζίνα Ηλιοπούλου ντύνουν έξυπνα στην πρώτη σκηνή με ένα κοστούμι που θυμίζει παιδικό παιχνίδι ή μαθητική στολή). Το μοτίβο του απόντος συζύγου και της μη ουσιαστικής επικοινωνίας απασχολεί ιδιαίτερα τη σκηνοθεσία –εντάσσει μάλιστα στην ομάδα των προσώπων μια κωφάλαλη ηθοποιό στο ρόλο της Υπηρέτριας (Όλγα Δαλέκου), σε μια ειρωνική αντίστιξη του πόσο ουσιαστική μπορεί να γίνει η μη λεκτική επικοινωνία, και αφήνει στο περιθώριο τη χειριστική πλευρά του Τόρβαλτ (Γιώργος Χριστοδούλου), ο οποίος δείχνει συνολικά εξαφανισμένος, ίσως από πρόθεση. Είναι, όμως, πολύ ωραίο το γεγονός πως η σκηνοθεσία φέρνει στο προσκήνιο τη σεξουαλική πλευρά της συζυγικής σχέσης, φωτίζοντας έτσι από μιαν άλλη πλευρά έναν ακόμη ρόλο –του "αντικειμένου του πόθου"– που καλείται να εκπληρώσει η Νόρα.

Το κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Με την ηρωίδα να αποτελεί το κέντρο βάρος, οι άλλοι ρόλοι δείχνουν παροπλισμένοι, ίσως αμήχανοι, ειδικά του δεύτερου ζευγαριού (Βίκυ Κατσίκα/Λίντε, Θανάσης Δόβρης/Κρόκσταντ), αν και ο Κώστας Βασαρδάνης ερμηνεύει ωραία τον Ρανκ. Επιπλέον, ο Τάρλοου θέλοντας να μεταφέρει το έργο ως μια ιστορία του σήμερα, προχωράει σε κάποιους εκσυγχρονισμούς, που λειτουργούν πάντως παράδοξα. Στα λόγια των προσώπων αναμειγνύονται σημερινές εκφράσεις και παρωχημένα γλυκόλογα (καρδερινάκι, σκιουράκι), η παρουσία του τάμπλετ συναγωνίζεται τις αναφορές στη χειρόγραφη αλληλογραφία, ενώ συνολικά η ιστορία δεν παύει να φτάνει στην πλατεία ως διαχρονικό έργο του χθες που ακόμη μας αφορά, παρά ως σημερινό κείμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

Κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η Νόρα είναι μια παντρεμένη γυναίκα που αποφασίζει να κάνει την επανάστασή της σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο μετά την αποκάλυψη ενός ψέματος που βάζει φωτιά στα θεμέλια του γάμου της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Όσα έγραψε η Μαρίνα Καραγάτση στο "α" για το "Ευχαριστημένο" της

Με αφορμή το θάνατο της συγγραφέα Μαρίνας Καραγάτση, αναδημοσιεύεται το κείμενο που έγραψε αποκλειστικά για το "α", λίγο πριν την παράσταση του αυτοβιογραφικού βιβλίου της, "Το ευχαριστημένο".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/06/2024

3 "In between παραστάσεις" της προβάλλει η bijoux de kant

Τρεις κινηματογραφημένες παραστάσεις με την υπογραφή της Γλυκερίας Μπασδέκη και τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Σκουρλέτη έρχονται για τέσσερις back to back προβολές.

Φεστιβάλ Αθηνών: Το "Angela (a strange loop)" της Σουζάνε Κένεντι βάζει στο μικροσκόπιο τη ζωή μιας ινφλουένσερ

Η δημιουργός μαζί με τον εικαστικό Μάρκους Ζελγκ παρουσιάζουν στην Πειραιώς 260 μια παράσταση με φουτουριστική αισθητική που εξερευνά τη δυναμική σχέση ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα, την τεχνολογία και την τέχνη στη μεταπανδημική εποχή.

"Αίας": Το επιτυχημένο στοίχημα των Γ. Νανούρη-Μ. Σαράντη σε θερινή περιοδεία!

Μη χάσετε τη solo perfrormance του Μιχάλη Σαράντη που ερμηνεύει όλα τα πρόσωπα της σοφόκλειας τραγωδίας, σε κάποιον από τους σταθμούς της θερινής περιοδείας της.

Φεστιβάλ Αθηνών: Τη δική του "Ιεροτελεστία της άνοιξης" παρουσιάζει ο Ροζέρ Μπερνάτ

Ο σπουδαίος Καταλανός αβανγκάρντ δημιουργός παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 μία παράσταση χορού βασισμένη στην ανάγνωση της Πίνα Μπάους πάνω στη χορογραφία του Νιζίνσκι.

Φεστιβάλ Αθηνών: Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης στις πρώτες φωτογραφίες από την πρεμιέρα της "Αγαπημένης του κυρίου Λιν"

Η πολυαναμενόμενη παράσταση σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Βέλγου σκηνοθέτη Γκι Κασίερς που μάς σύστησε ένα θέατρο που αποθεώνει το περιεχόμενο έναντι της φόρμας και αφήνει χώρο στη φαντασία, κάνοντάς μας μέρος της ιστορίας του Φιλίπ Κλοντέλ, συνεχίζεται για λίγο ακόμη στην Πειραιώς 260.

Παράσταση ιαπωνικού θεάτρου Noh στην Αθήνα!

Την παράσταση παραδοσιακού ιαπωνικού θεάτρου Noh, "Η επιστροφή μιας ψυχής"
του Akihiko Yamamoto,
έχουμε την ευκαρία να απολαύσουμε στο Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά.