Πονηρό πνεύμα

3

Μελετημένη, άκρως καλαίσθητη και εξαιρετικά εκτελεσμένη από την ερμηνευτική ομάδα. Τι πήγε, παρ’ όλ’ αυτά, «λάθος» στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στη μαύρη κωμωδία του Βρετανού συγγραφέα;

Πονηρό πνεύμα

Έχει σημασία ο χρόνος γραφής και πρώτης παράστασης του "Πονηρού πνεύματος", που έκανε πρεμιέρα στο Λονδίνο, το 1941: Δεν δείχνει μόνο ότι το θέατρο δεν σταμάτησε να λειτουργεί θεραπευτικά κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλά κι ότι ο Κάουαρντ είχε σίγουρα χιούμορ, καθώς εν μέσω τραγικών απωλειών σε ανθρώπινες ζωές συνέθεσε μια κωμωδία όπου κεντρικό ρόλο κατέχει ένα φάντασμα. Στην παράσταση που υπογράφει ο Γιάννης Χουβαρδάς, η μεγάλη κεντρική σκηνή του Εθνικού μάς αποκαλύπτεται σε όλο της το βάθος, γυμνή σχεδόν, με ορατούς τους μηχανισμούς της: Εδώ είναι θέατρο κι όλα μπορούν να συμβούν, σαν να μας λέει, αναφερόμενος ίσως και στην πραγματική συνθήκη της πρεμιέρας του έργου: μην περιμένετε πολυτελείς σκηνογραφίες, βρισκόμαστε σε πόλεμο. Αυτήν τη συνθήκη υπερτονίζουν και οι κρότοι των βομβαρδισμών που ανοίγουν την παράσταση – και, σε μια τραγική συγκυρία, παραπέμπουν στον πόλεμο που εκτυλίσσεται σήμερα δίπλα μας.

Πονηρό πνεύμα
©Karol Jarek

Στο έργο παρακολουθούμε το γάμο του Τσαρλς και της Ρουθ, ο οποίος τινάζεται στον αέρα, όταν το φάντασμα της πρώτης συζύγου του Τσαρλς, Ελβίρα, εγκαθίσταται στο σπίτι τους. Αυτό το υλικό, που βγάζει γλώσσα στην ιδέα του θανάτου και επιπροσθέτως διακωμωδεί τον έρωτα, τη γαμήλια συνθήκη, όπως και τις κοινωνικές συμβάσεις του "φαίνεσθαι" και τη μεγαλοαστική κενότητα, ανέπτυξε ο Χουβαρδάς πάνω σε μια καλομελετημένη παρτιτούρα. Χρησιμοποίησε στοιχεία από τον βωβό κινηματογράφο, καθοδήγησε τους ηθοποιούς σε μια νευρική, συντονισμένη σε ένα ρυθμό, κινησιολογία, διόγκωσε την κωμικότητα των προσώπων, ενώ δεν άφησε ανεκμετάλλευτη ούτε την εθνικότητα του έργου, παίζοντας με διάφορα κλισέ της "βρετανικότητας".

Πονηρό πνεύμα
©Karol Jarek

Το αποτέλεσμα είναι ολοκληρωμένο, όμως ο ρυθμός δεν είναι απρόσκοπτος. Η παράσταση δείχνει να χρειάζεται "κούρδισμα", ή η σκηνοθετική οπτική σκεπάζει το έργο, καθώς το κωμικό στοιχείο –που εμφανίζεται μελαγχολικό και κάπως αισθητικοποιημένο, ίσως από σκηνοθετική έγνοια να μην καταλήξει στη φάρσα– προκύπτει από τη σκηνική συνθήκη· το κείμενο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, ενώ υπάρχουν στιγμές όπου τα λόγια ακούγονται με δυσκολία, εξαιτίας της χρήσης ολόκληρου του βάθους της σκηνής. Σε μικρότερο θέατρο, η παράσταση θα λειτουργούσε καλύτερα. Η αισθητική υπεροχή της, πάντως, είναι αδιαμφισβήτητη. Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη είναι από τα ωραιότερα που έχουμε δει, όπως και το "μη σκηνικό" της Εύας Μανιδάκη, όπου τα ελάχιστα στοιχεία έχουν λόγο ύπαρξης, ενώ η παράσταση φωτίζεται υπέροχα από τη Χριστίνα Θανάσουλα. Οι ηθοποιοί, μία πραγματική dream team, δεν δείχνουν απλώς τις (αποδεδειγμένες) ικανότητές τους, αλλά κάνουν σαφές ότι χαίρονται που συμμετέχουν σε αυτό το παιχνίδι όπου η ζωή αναμετριέται με το θάνατο, και το θέατρο με την πραγματικότητα. Το κωμικό ζευγάρι των Μπράντμαν (Γιώργος Γλάστρας, Κατερίνα Λέχου), η εκκεντρική Μαντάμ Αρκάτι της Αμαλίας Μουτούση, ο Τσαρλς του Αργύρη Ξάφη, η αιθέρια Ελβίρα της Άννας Μάσχα, η Ρουθ της Κωνσταντίνας Τάκαλου, η Υπηρέτρια της Ειρήνης Λαφαζάνη, όλοι τους είναι υπέροχοι.

Περισσότερες πληροφορίες

Πονηρό πνεύμα

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 150 '

Το χιούμορ του Βρετανού συγγραφέα βρίσκει την ωριμότερη στιγμή του στην αριστοτεχνικά δομημένη καυστική κωμωδία όπου ο γάμος του Τσαρλς απειλείται από το ενοχλητικό φάντασμα της πρώτης συζύγου του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/07/2025

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.

"Μια άλλη Θήβα": Sold out και νέες παραστάσεις για την παράσταση-φαινόμενο

Με συνεχόμενα sold out και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το κοινό, η παράσταση "Μια Άλλη Θήβα" προσθέτει νέες ημερομηνίες στην Αττική: Κορυδαλλός (1/9), Βριλήσσια (8/9) και Λυκαβηττός (9/9). Μια θεατρική πρόταση που καθηλώνει.

2 καλοκαιρινές πρεμιέρες με ηχηρά ονόματα φέρνει ο Ιούλιος

Αυτές είναι οι δύο θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 10 έως 16 Ιουλίου και ξεχωρίζουν: "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" και "Χορικά ύδατα".