Ο γιατρός της τιμής του

3

Το άγνωστο έργο του 17ου αιώνα μεταφέρει τους κώδικες τιμής της εποχής του μέσα από μια ιστορία ερωτικής ζήλιας που καταλήγει σε δολοφονία. Εδώ ανεβαίνει με το βλέμμα επαγρύπνησης ενός ανθρώπου που ξέρει ότι οι γυναικοκτονίες στο βωμό του «ερωτικού πάθους» δεν είναι κάτι που ανήκει στο παρελθόν.

Ο γιατρός της τιμής του

Άπαιχτο μέχρι σήμερα το έργο του Καλντερόν, ανεβαίνει από τον Θωμά Μοσχόπουλο σε μια ατμοσφαιρική παράσταση που "παίρνει θέση" χωρίς να κάνει εκπτώσεις στη θεατρικότητα. Το στόρι αφορά την από τύχη συνάντηση δύο παλιών εραστών, του Ενρίκε, διάδοχου και αδερφού του βασιλιά Πέδρο Α΄ της Καστίλλης, και της Δόνια Μενθία, που τη βρίσκουμε πλέον παντρεμένη με έναν επιφανή άνδρα, τον Δον Γκουτιέρε. Η επανεμφάνιση του Ενρίκε στη ζωή της Μενθία πυροδοτεί τη ζήλια του Γκουτιέρε, καθώς θεωρεί ότι οι δυο τους έχουν ξανασμίξει και, έτσι, δολοφονεί τη σύζυγό του. Παρόλο που το έγκλημα αποκαλύπτεται, ο Γκουτιέρε μένει ατιμώρητος και η όλη κατάσταση τακτοποιείται με έναν δεύτερο γάμο, στον οποίο θα "υποχρεωθεί" από τον βασιλιά προκειμένου να αποκαταστήσει την τιμή μιας γυναίκας, με την οποία είχε σχέση στο παρελθόν.

Η σκοτεινή, ατμοσφαιρική παράσταση δεν θυσιάζει τη θεατρικότητα στο βωμό της πολεμικής ρητορικής, αντιθέτως παίζει με τους θεατρικούς κώδικες, υπενθυμίζοντας ακόμη και το παιχνίδι μεταξύ θεάτρου και αλήθειας. Με την αισθητική που επιλέγει, ο Μοσχόπουλος παρουσιάζει τον "Γιατρό της τιμής του" όχι ως έργο εποχής, αλλά με τη μορφή ενός αλλόκοτου εφιάλτη, σαν ένα σκοτεινό παραμύθι που, όμως, κάτι έχει να πει για τη ζωή. Αδιαμφισβήτητα, αυτό που κυριαρχεί στην παράσταση είναι η όψη της, με την απόλυτη κυριαρχία του μαύρου χρώματος, ενώ το ύφος των κοστουμιών, του μακιγιάζ, των αξεσουάρ και των χτενισμάτων παντρεύουν τη γοτθική αισθητική με φουτουριστικά όσο και πανκ στοιχεία (σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος).

Ο γιατρός της τιμής του
Patroklos Skafidas©

Η εμφάνιση των ηθοποιών είναι εντυπωσιακή, όμως παραμένει ως ερώτημα η ερμηνευτική τους καθοδήγηση, δηλαδή ο ισοπεδωμένος, σχεδόν χωρίς χρώμα ή συναίσθημα, τρόπος εκφοράς –ίσως προς αποφυγή του μελοδραματισμού ή χάριν αποστασιοποίησης;– που οδηγεί τους ρόλους σε μία αίσθηση ομαδοποίησης. Οι ηθοποιοί έχουν τις στιγμές τους πάντως, ειδικά η Αμαλία Καβάλη (Μενθία), ο Γιώργος Παπαπαύλου (Γκουτιέρε) και, κυρίως, ο Παύλος Παυλίδης στο ρόλο του Κοκίν, του μελαγχολικού γελωτοποιού του βασιλιά, που λειτουργεί ωραία ως κρίκος διασύνδεσης της σκηνής με την πλατεία, του τότε με το τώρα. Συνολικά, όμως, παρόλο που οι ηθοποιοί βρίσκονται στο επίκεντρο –ακόμη και η ιδέα του λιτού σκηνικού βοηθάει, καθώς αποτελείται μόνο από τέσσερα κυρτά επίπεδα που αλλάζουν χρήσεις–, η επικοινωνία του έργου με την πλατεία δεν είναι απρόσκοπτη: για μια παράσταση με τόσο έντονη όψη έχει ιδιαίτερα χαλαρό ρυθμό. Βέβαια, και το έργο φτάνει μέχρι ενός ορισμένου σημείου: ναι, ανήκει στην έμμετρη δραματουργική παράδοση του παρελθόντος, με την πληθωρική γλώσσα που βρίθει λυρισμού και καλολογικών στοιχείων και η δουλειά του Μοσχόπουλου ως μεταφραστή είναι αξιέπαινη, όμως δεν παύει να φτάνει στ’ αυτιά μας κάπως φλύαρο και "παλιό".

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γιατρός της τιμής του

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρωτόπαιχτο, αμφιλεγόμενο ερωτικό θρίλερ της ισπανικής Χρυσής Εποχής ανεβαίνει σε μια σκοτεινή παράσταση που αναδεικνύει το σαρδόνιο χιούμορ και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις του με αφορμή ένα ερωτικό τρίγωνο.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.