Ο γιατρός της τιμής του

3

Το άγνωστο έργο του 17ου αιώνα μεταφέρει τους κώδικες τιμής της εποχής του μέσα από μια ιστορία ερωτικής ζήλιας που καταλήγει σε δολοφονία. Εδώ ανεβαίνει με το βλέμμα επαγρύπνησης ενός ανθρώπου που ξέρει ότι οι γυναικοκτονίες στο βωμό του «ερωτικού πάθους» δεν είναι κάτι που ανήκει στο παρελθόν.

Ο γιατρός της τιμής του

Άπαιχτο μέχρι σήμερα το έργο του Καλντερόν, ανεβαίνει από τον Θωμά Μοσχόπουλο σε μια ατμοσφαιρική παράσταση που "παίρνει θέση" χωρίς να κάνει εκπτώσεις στη θεατρικότητα. Το στόρι αφορά την από τύχη συνάντηση δύο παλιών εραστών, του Ενρίκε, διάδοχου και αδερφού του βασιλιά Πέδρο Α΄ της Καστίλλης, και της Δόνια Μενθία, που τη βρίσκουμε πλέον παντρεμένη με έναν επιφανή άνδρα, τον Δον Γκουτιέρε. Η επανεμφάνιση του Ενρίκε στη ζωή της Μενθία πυροδοτεί τη ζήλια του Γκουτιέρε, καθώς θεωρεί ότι οι δυο τους έχουν ξανασμίξει και, έτσι, δολοφονεί τη σύζυγό του. Παρόλο που το έγκλημα αποκαλύπτεται, ο Γκουτιέρε μένει ατιμώρητος και η όλη κατάσταση τακτοποιείται με έναν δεύτερο γάμο, στον οποίο θα "υποχρεωθεί" από τον βασιλιά προκειμένου να αποκαταστήσει την τιμή μιας γυναίκας, με την οποία είχε σχέση στο παρελθόν.

Η σκοτεινή, ατμοσφαιρική παράσταση δεν θυσιάζει τη θεατρικότητα στο βωμό της πολεμικής ρητορικής, αντιθέτως παίζει με τους θεατρικούς κώδικες, υπενθυμίζοντας ακόμη και το παιχνίδι μεταξύ θεάτρου και αλήθειας. Με την αισθητική που επιλέγει, ο Μοσχόπουλος παρουσιάζει τον "Γιατρό της τιμής του" όχι ως έργο εποχής, αλλά με τη μορφή ενός αλλόκοτου εφιάλτη, σαν ένα σκοτεινό παραμύθι που, όμως, κάτι έχει να πει για τη ζωή. Αδιαμφισβήτητα, αυτό που κυριαρχεί στην παράσταση είναι η όψη της, με την απόλυτη κυριαρχία του μαύρου χρώματος, ενώ το ύφος των κοστουμιών, του μακιγιάζ, των αξεσουάρ και των χτενισμάτων παντρεύουν τη γοτθική αισθητική με φουτουριστικά όσο και πανκ στοιχεία (σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος).

Ο γιατρός της τιμής του
Patroklos Skafidas©

Η εμφάνιση των ηθοποιών είναι εντυπωσιακή, όμως παραμένει ως ερώτημα η ερμηνευτική τους καθοδήγηση, δηλαδή ο ισοπεδωμένος, σχεδόν χωρίς χρώμα ή συναίσθημα, τρόπος εκφοράς –ίσως προς αποφυγή του μελοδραματισμού ή χάριν αποστασιοποίησης;– που οδηγεί τους ρόλους σε μία αίσθηση ομαδοποίησης. Οι ηθοποιοί έχουν τις στιγμές τους πάντως, ειδικά η Αμαλία Καβάλη (Μενθία), ο Γιώργος Παπαπαύλου (Γκουτιέρε) και, κυρίως, ο Παύλος Παυλίδης στο ρόλο του Κοκίν, του μελαγχολικού γελωτοποιού του βασιλιά, που λειτουργεί ωραία ως κρίκος διασύνδεσης της σκηνής με την πλατεία, του τότε με το τώρα. Συνολικά, όμως, παρόλο που οι ηθοποιοί βρίσκονται στο επίκεντρο –ακόμη και η ιδέα του λιτού σκηνικού βοηθάει, καθώς αποτελείται μόνο από τέσσερα κυρτά επίπεδα που αλλάζουν χρήσεις–, η επικοινωνία του έργου με την πλατεία δεν είναι απρόσκοπτη: για μια παράσταση με τόσο έντονη όψη έχει ιδιαίτερα χαλαρό ρυθμό. Βέβαια, και το έργο φτάνει μέχρι ενός ορισμένου σημείου: ναι, ανήκει στην έμμετρη δραματουργική παράδοση του παρελθόντος, με την πληθωρική γλώσσα που βρίθει λυρισμού και καλολογικών στοιχείων και η δουλειά του Μοσχόπουλου ως μεταφραστή είναι αξιέπαινη, όμως δεν παύει να φτάνει στ’ αυτιά μας κάπως φλύαρο και "παλιό".

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γιατρός της τιμής του

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρωτόπαιχτο, αμφιλεγόμενο ερωτικό θρίλερ της ισπανικής Χρυσής Εποχής ανεβαίνει σε μια σκοτεινή παράσταση που αναδεικνύει το σαρδόνιο χιούμορ και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις του με αφορμή ένα ερωτικό τρίγωνο.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρόσκληση για την Πολιτιστική Επιχορήγηση δράσεων σύγχρονου πολιτισμού από το ΥΠΠΟΑ

Οι δράσεις θα πραγματοποιηθούν εντός του 2023, στο πλαίσιο της στήριξης και ανάδειξης εκδηλώσεων πολιτιστικών φορέων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.

"Έκτο πάτωμα": Μιούζικαλ-θρύλος ελληνικής κοπής

Με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, τους στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και τους χαρακτήρες του Αλφρέντ Ζερί που μετέγραψε στην ελληνική πραγματικότητα ο Γιώργος Βάλαρης, αυξάνεται η προσμονή για την πρεμιέρα του θρυλικό έργου "Το έκτο πάτωμα" στο Ακροπόλ.

Ο "Συνεργός" του Γιώργου Χριστοδούλου συνεχίζεται με τον ίδιο σε πρωταγωνιστικό ρόλο

Με μια αλλαγή στην υποκριτική ομάδα συνεχίζεται η παράσταση σε κείμενο και σκηνοθεσία του γνωστού ηθοποιού, με τον ίδιο να αντικαθιστά τον Γιώργο Τριανταφυλλίδη στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ.

"Η κυρία δεν πενθεί": Το Θέατρο Πρόβα παρουσιάζει την σπαρταριστή κωμωδία του Κώστα Μουρσελά

Ο Σωτήρης Τσόγκας σκηνοθετεί και μοιράζεται τη σκηνή με τη Μαίρη Ραζή και τέσσερις ακόμη ηθοποιούς στο σατιρικό έργο που καθρεφτίζει τη σύγχρονη εποχή.

Θεατρικές πρεμιέρες: Έξι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε έξι από τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 2 έως 8 Φεβρουαρίου και ξεχωρίζουν.

"Ρέκβιεμ" στο Άττις με τις Σοφία Χιλλ και Αγλαϊα Παππά

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί δυο ακαταμάχητες πρωταγωνίστριες τη Σοφία Χιλλ και την Αγλαϊα Παππά στο "Ρέκβιεμ".