Hotel Éternité

3

Ένα ξενοδοχείο-καταφύγιο για όσους δεν μπορούν να συμβιβαστούν με την ιδέα της φθοράς. Αυτή η συναρπαστική ιδέα βρίσκεται στην καρδιά του νέου έργου του Καλαβριανού και είναι ικανή να εξάψει το ενδιαφέρον, έστω κι αν δεν δικαιώνεται απόλυτα από το τελικό αποτέλεσμα.

Hotel Éternité

Ο Γιάννης Καλαβριανός, μία από τις πιο ελπιδοφόρες φωνές της σύγχρονης δραματουργίας, ασχολείται επίμονα με τον άνθρωπο και τα μεγάλα του ερωτήματα, ειδικά στα τελευταία έργα του («Αβελάρδος και Ελοΐζα», «Γρανάδα»). Στο «Hotel Éternité» είναι ο χρόνος που τον απασχολεί, η ροή του και ό,τι αυτή συνεπάγεται. Συλλαμβάνει έτσι μια εξαιρετική κεντρική ιδέα: τo «Hotel Éternité», το «ξενοδοχείο της αιωνιότητας», είναι ένα καταφύγιο για όσους αδυνατούν να συμβιβαστούν με το αναπόδραστο του χρόνου που περνάει, για όσους φοβούνται τα γηρατειά ή έχουν κολλήσει σε μια στιγμή του παρελθόντος τους, ουσιαστικά για ανθρώπους που αδυνατούν να αποδεχτούν την ίδια τη ζωή ως σύνολο στιγμών που φεύγουν, αντικαθίστανται από άλλες και μοιραία έχουν ημερομηνία λήξης...

Εμείς δεν βλέπουμε κανέναν από τους ενοίκους, καθώς τα πρόσωπα του έργου είναι οι υπάλληλοι και η ιδιοκτήτρια αυτού του ιδιότυπου ξενοδοχείου, που διακατέχονται πάντως από ανησυχίες ανάλογες με των ενοίκων. Χρέος τους είναι η δημιουργία μιας εικονικής πραγματικότητας ή μάλλον πολλών και διαφορετικών κατασκευασμένων συνθηκών, εξειδικευμένων στις ανάγκες κάθε ενοίκου, προκειμένου να συντηρήσουν το ζωτικό ψεύδος πως ο χρόνος –και μαζί η ζωή– μπορεί να ελεγχθεί και να δαμαστεί.

Hotel Éternité - εικόνα 1

Αυτό που περιγράφει το «Hotel Éternité», θυμίζοντας κάτι από σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου (παρεμπιπτόντως αποδεικνύεται πρόσφορη ιδέα για κινηματογραφική μεταφορά), ένας χώρος τεχνητής ζωής και καταναγκαστικής ευθυμίας, δεν απέχει στην πραγματικότητα από μια εφιαλτική δυστοπία, την οποία διαρρηγνύει η λοξή ματιά του Καλαβριανού, που μεταχειρίζεται όπως πάντα το θέμα του με συγκινητική «ελαφράδα», όχι όμως κι ελαφρότητα. Κάτι όμως σκαλώνει στην πραγμάτωση αυτής της συναρπαστικής ιδέας. Το έργο ξεδιπλώνεται επί σκηνής περισσότερο ως περιγραφή παρά ως δράση. Ακούμε τους προβληματισμούς του, μας κεντρίζουν οι θεματικές του, αλλά δεν τις βλέπουμε απολύτως πραγματωμένες σε θεατρική μορφή.

Οι αδυναμίες γίνονται φανερές στην παράσταση, την οποία σκηνοθετεί ο συγγρα­φέας, ειδικά στις ερμηνείες: δεν είναι κακές, δείχνουν όμως πως οι ρόλοι είναι σχεδόν προσχηματικοί. Όση ενέργεια και πίστη κι αν διοχετεύσουν οι ηθοποιοί (Δέσποινα Γιαννοπούλου, Μαρία Κατσιαδάκη, Αργύρης Ξάφης, Αλεξία Μπεζίκη, Χριστίνα Μαξούρη, Νίκος Λεκάκης, Χρήστος Κραγιόπουλος), μοιάζουν να αποτελούν τους μοχλούς της δράσης και όχι πρόσωπα με θεατρική υπόσταση· ο Γιώργος Γλάστρας πάντως, στον ιδιότυπο ρόλο του «άντρα που μεταμφιέζεται», φέρνει στη σκηνή την αλλόκοτη, εξωρεαλιστική συνθήκη που επιθυμεί ο Καλαβριανός, χωρίς ωστόσο να στοιχειοθετείται επαρκώς η αναγκαιότητά του. Η σκηνογραφική ιδέα της Εύας Μανιδάκη, που αναπαριστά ένα χώρο με βαλσαμωμένα πουλιά (ωραία αναφορά στο πάγωμα του χρόνου, ενός νεκρού όμως οργανισμού), δημιουργεί ένα εύστοχα σχολιαστικό πλαίσιο για να εξελιχτεί η δράση κι εγγράφεται ως ένα από τα μεγάλα προτερήματα της παράστασης.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος») Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, κέντρο, 2105288170. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Hotel Éternité

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Σε ένα ξενοδοχείο, όπου τίποτε δεν επιτρέπεται να παλιώσει, οκτώ εργαζόμενοι αλλά και οι επισκέπτες έρχονται αντιμέτωποι με το χρόνο που περνά... Ή και όχι.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.