Ορέστης

2

Στην παράσταση του ΚΘΒΕ γίνεται προσπάθεια να τονιστεί το ανθρώπινο μέτρο μιας ούτως ή άλλως «αντιηρωικής» τραγωδίας, το αποτέλεσμα όμως καταλήγει σε μιαν απροσδιόριστη σκηνοθετική οπτική, ατυχώς εκτελεσμένη σχεδόν από το σύνολο των συντελεστών.

Ορέστης

Ο «Ορέστης» από γραφής του προσφέρει μια καγχαστική ματιά απέναντι στα πρόσωπα και στο δραματικό σύμπαν. Η υπόθεση, πρωτότυπο εύρημα του Ευριπίδη πάνω στο μύθο των Ατρειδών, παρακάμπτει τη φυγή του ήρωα στην Αθήνα μετά το φόνο της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου κι εφευρίσκει μια ενδιάμεση στάση: έξι μέρες μετά ο Ορέστης και η Ηλέκτρα βρίσκονται ακόμη στο Άργος, αποκηρυγμένοι και σε αναμονή ενός τιμωρητικού θανάτου διά λιθοβολισμού. Ο Απόλλωνας όμως παρεμβαίνει την τελευταία στιγμή, για να εμποδίσει τόσο την άδικη τιμωρία τους όσο και –ακόμη μία– ανίερη πράξη τους (καθώς είναι έτοιμοι να διαπράξουν και πάλι φόνο). Η εκδοχή αυτή επιτρέπει στον Ευριπίδη να συνθέσει μια ειρωνική, απαισιόδοξη ελεγεία για τον άνθρωπο, στην οποία κανένας ήρωας δεν φωτίζεται απολύτως θετικά.

Ορέστης - εικόνα 1

Η σκηνοθετική επιθυμία να τονιστεί το «αντιηρωικό» χαρακτηριστικό του έργου, σε συνδυασμό με ένα εγγενές στοιχείο των ευριπίδειων δραμάτων, την «ψυχολογικών αποχρώσεων» υπόσταση των προσώπων, κατέληξε σε ένα μπερδεμένο σκηνικό αποτέλεσμα. Από τη μία, ανθρώπινα μεγέθη στην όψη: η πρόσοψη ενός νεοκλασικής υφής αρχοντικού για σκηνικό, πεζά ρούχα για τους περισσότερους υποκριτές και καλοβαλμένα φορέματα σε ύφος ’40s για τον Χορό έκαναν τον «Ορέστη» να μοιάζει με έργο αστικού θεάτρου (σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Θαβώρης).

Από την άλλη, κωμική ανάγνωση αρκετών ρόλων: η Ελένη παρουσιάστηκε ως υπερφίαλη ντίβα χωρίς προσδιορισμό ουσιαστικότερου ήθους (Δάφνη Λαμπρόγιαννη), ο Τυνδάρεω υπέρ το δέον λαϊκός λόγω της υποκριτικής μανιέρας του Κώστα Σαντά, ενώ ο Φρύγας (Χρήστος Στέργιογλου) εξυπηρέτησε ολοκληρωτικά την κωμική οδό, παρότι πρόκειται για τον ήρωα που μεταφέρει τα όσα τρομερά συνέβησαν στο παλάτι. Η ευριπίδεια ειρωνεία έγινε διακωμώδηση και τα πρόσωπα έχασαν το δραματικό βάρος τους, κάτι που έγινε και με τον Μενέλαο εξαιτίας του κοστουμιού του.

Η μουσική ήθελε να ακούγεται επιβλητική, με ηλεκτρονικούς ήχους και beat ρυθμό (Μπάμπης Παπαδόπουλος), όμως δεν βοήθησε τον Χορό στην ούτως ή άλλως ανούσια κινησιολογία του (Αλέξης Τσιάμογλου). Στη μέση οι δύο πρωταγωνιστές, ακαθοδήγητοι, προσπαθούσαν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο τραγικό και το καθημερινό: η Ιωάννα Κολλιοπούλου πάλευε πότε με στόμφο, πότε με πόζες και πότε με συλλαβική εκφορά του λόγου και ο Χρίστος Στυλιανού, αν και πιο εσωτερικός, δεν απέφυγε τις φωνητικές εξάρσεις.

Ορέστης - εικόνα 2

Τελικά αυτό το σημαντικό κείμενο, που εφιστά την προσοχή μας στη συλλογική και την ατομική ευθύνη κατά τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, λειτούργησε σε δύο στιγμές: κατά την αγγελική ρήση που μετέδωσε ευκρινώς και με ωραίο μέτρο ο Νικόλας Μαραγκόπουλος και στην παρέμβαση του Απόλλωνα, όπου ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος ακούστηκε δραματικός κι επιβλητικός, χωρίς περιττά στολίδια.

Οι επόμενες στάσεις της περιοδείας είναι οι εξής: Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (29/8), Κηποθέατρο Παπάγου (31/8), Θέατρο Βράχων (2/9), Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (5/9), Θέατρο Άλσους Βεΐκου (7/9). Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η Νέμεσις στην απόλυτη θεατρική μορφή της. Η αδερφική αγάπη γίνεται συνενοχή, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά την κατάρα της γενιάς των Ατρειδών, σε έναν «πόλεμο» που δεν έχει τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η μηχανή του Τούρινγκ

Μια συγκλονιστική ερμηνεία από τον Ορφέα Αυγουστίδη στον ρόλο του μαθηματικού που έσπασε τον κώδικα των Ναζί και έπειτα καταδικάστηκε για την ομοφυλοφιλία του σε μια εξαιρετική παράσταση πολλαπλής σημασίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/10/2022

Αντιγόνη

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

"Καλιγούλας": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Τσέζαρις Γκραουζίνις

Οραματιστής του θεάτρου ο Τσέζαρις Γκραουζίνις δίνει τη δική του εκδοχή βασισμένος στον "Καλιγούλα" του Αλμπέρ Καμύ, σε μια φιλοσοφική stand up κωμωδία που σταδιακά μετατρέπεται σε πολιτικό θρίλερ.

"Νυχιάνγκ" στο Πορεία για δεύτερη χρονιά

Η σκοτεινή κωμωδία της Ευαγγελίας Γατσωτή επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

Το Δηπεθε Κέρκυρας έρχεται στο 104

Το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό ανανεώνει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κέρκυρας με δύο παραστάσεις που γνώρισαν μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραμένει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Ανανεώθηκε η θητεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για μια τριετία.

Τζον Μάλκοβιτς: "Η κακή κριτική δεν με επηρεάζει. Είναι σαν να μου ζητάτε να διαβάσω σανσκριτικά"

Όλα όσα ακούσαμε από τον Τζον Μάλκοβιτς και τους συνεργάτες του στη συνέντευξη τύπου για την παράσταση "The Music Critic" που θα παιχτεί στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.