Ορέστης

2

Στην παράσταση του ΚΘΒΕ γίνεται προσπάθεια να τονιστεί το ανθρώπινο μέτρο μιας ούτως ή άλλως «αντιηρωικής» τραγωδίας, το αποτέλεσμα όμως καταλήγει σε μιαν απροσδιόριστη σκηνοθετική οπτική, ατυχώς εκτελεσμένη σχεδόν από το σύνολο των συντελεστών.

Ορέστης

Ο «Ορέστης» από γραφής του προσφέρει μια καγχαστική ματιά απέναντι στα πρόσωπα και στο δραματικό σύμπαν. Η υπόθεση, πρωτότυπο εύρημα του Ευριπίδη πάνω στο μύθο των Ατρειδών, παρακάμπτει τη φυγή του ήρωα στην Αθήνα μετά το φόνο της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου κι εφευρίσκει μια ενδιάμεση στάση: έξι μέρες μετά ο Ορέστης και η Ηλέκτρα βρίσκονται ακόμη στο Άργος, αποκηρυγμένοι και σε αναμονή ενός τιμωρητικού θανάτου διά λιθοβολισμού. Ο Απόλλωνας όμως παρεμβαίνει την τελευταία στιγμή, για να εμποδίσει τόσο την άδικη τιμωρία τους όσο και –ακόμη μία– ανίερη πράξη τους (καθώς είναι έτοιμοι να διαπράξουν και πάλι φόνο). Η εκδοχή αυτή επιτρέπει στον Ευριπίδη να συνθέσει μια ειρωνική, απαισιόδοξη ελεγεία για τον άνθρωπο, στην οποία κανένας ήρωας δεν φωτίζεται απολύτως θετικά.

Ορέστης - εικόνα 1

Η σκηνοθετική επιθυμία να τονιστεί το «αντιηρωικό» χαρακτηριστικό του έργου, σε συνδυασμό με ένα εγγενές στοιχείο των ευριπίδειων δραμάτων, την «ψυχολογικών αποχρώσεων» υπόσταση των προσώπων, κατέληξε σε ένα μπερδεμένο σκηνικό αποτέλεσμα. Από τη μία, ανθρώπινα μεγέθη στην όψη: η πρόσοψη ενός νεοκλασικής υφής αρχοντικού για σκηνικό, πεζά ρούχα για τους περισσότερους υποκριτές και καλοβαλμένα φορέματα σε ύφος ’40s για τον Χορό έκαναν τον «Ορέστη» να μοιάζει με έργο αστικού θεάτρου (σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Θαβώρης).

Από την άλλη, κωμική ανάγνωση αρκετών ρόλων: η Ελένη παρουσιάστηκε ως υπερφίαλη ντίβα χωρίς προσδιορισμό ουσιαστικότερου ήθους (Δάφνη Λαμπρόγιαννη), ο Τυνδάρεω υπέρ το δέον λαϊκός λόγω της υποκριτικής μανιέρας του Κώστα Σαντά, ενώ ο Φρύγας (Χρήστος Στέργιογλου) εξυπηρέτησε ολοκληρωτικά την κωμική οδό, παρότι πρόκειται για τον ήρωα που μεταφέρει τα όσα τρομερά συνέβησαν στο παλάτι. Η ευριπίδεια ειρωνεία έγινε διακωμώδηση και τα πρόσωπα έχασαν το δραματικό βάρος τους, κάτι που έγινε και με τον Μενέλαο εξαιτίας του κοστουμιού του.

Η μουσική ήθελε να ακούγεται επιβλητική, με ηλεκτρονικούς ήχους και beat ρυθμό (Μπάμπης Παπαδόπουλος), όμως δεν βοήθησε τον Χορό στην ούτως ή άλλως ανούσια κινησιολογία του (Αλέξης Τσιάμογλου). Στη μέση οι δύο πρωταγωνιστές, ακαθοδήγητοι, προσπαθούσαν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο τραγικό και το καθημερινό: η Ιωάννα Κολλιοπούλου πάλευε πότε με στόμφο, πότε με πόζες και πότε με συλλαβική εκφορά του λόγου και ο Χρίστος Στυλιανού, αν και πιο εσωτερικός, δεν απέφυγε τις φωνητικές εξάρσεις.

Ορέστης - εικόνα 2

Τελικά αυτό το σημαντικό κείμενο, που εφιστά την προσοχή μας στη συλλογική και την ατομική ευθύνη κατά τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, λειτούργησε σε δύο στιγμές: κατά την αγγελική ρήση που μετέδωσε ευκρινώς και με ωραίο μέτρο ο Νικόλας Μαραγκόπουλος και στην παρέμβαση του Απόλλωνα, όπου ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος ακούστηκε δραματικός κι επιβλητικός, χωρίς περιττά στολίδια.

Οι επόμενες στάσεις της περιοδείας είναι οι εξής: Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (29/8), Κηποθέατρο Παπάγου (31/8), Θέατρο Βράχων (2/9), Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (5/9), Θέατρο Άλσους Βεΐκου (7/9). Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η Νέμεσις στην απόλυτη θεατρική μορφή της. Η αδερφική αγάπη γίνεται συνενοχή, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά την κατάρα της γενιάς των Ατρειδών, σε έναν «πόλεμο» που δεν έχει τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/07/2025

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.

"Μια άλλη Θήβα": Sold out και νέες παραστάσεις για την παράσταση-φαινόμενο

Με συνεχόμενα sold out και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το κοινό, η παράσταση "Μια Άλλη Θήβα" προσθέτει νέες ημερομηνίες στην Αττική: Κορυδαλλός (1/9), Βριλήσσια (8/9) και Λυκαβηττός (9/9). Μια θεατρική πρόταση που καθηλώνει.

2 καλοκαιρινές πρεμιέρες με ηχηρά ονόματα φέρνει ο Ιούλιος

Αυτές είναι οι δύο θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 10 έως 16 Ιουλίου και ξεχωρίζουν: "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" και "Χορικά ύδατα".