Το κουκλόσπιτο

4

Αντιδραστική και αντι-ιδεαλιστική είναι η ερμηνεία του εμβληματικού ιψενικού ρόλου από την Αμαλία Μουτούση – οργανωμένη δε με απαράμιλλη ακρίβεια και ψυχοσυναισθηματική προσήλωση. Ένας προσωπικός θρίαμβος, με άξιο συνοδό τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

Το κουκλόσπιτο

Αντιδραστική και αντι-ιδεαλιστική είναι η ερμηνεία του εμβληματικού ιψενικού ρόλου από την Αμαλία Μουτούση – οργανωμένη δε με απαράμιλλη ακρίβεια και ψυχοσυναισθηματική προσήλωση. Ένας προσωπικός θρίαμβος, με άξιο συνοδό τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

Το κουκλόσπιτο - εικόνα 1

Οι μοιραίες πλαστογραφήσεις ταιριάζουν στο «Κουκλόσπιτο» (1879). Πρώτη πρώτη, η πραγματική, εκείνη που ενέπνευσε τη συγγραφή του. Το 1869, μια φίλη του Ίψεν πλαστογράφησε ένα γραμμάτιο. Η αλήθεια μαθεύτηκε, ο σύζυγός της ζήτησε διαζύγιο, κέρδισε την επιμέλεια των παιδιών κι εκείνη, κατόπιν νευρικού κλονισμού, κλείστηκε σε ψυχιατρείο. «Καρδερίνα» αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Ίψεν την άτυχη αυτή γυναίκα. Μια αντίστοιχη πλαστογραφία διαπράττει και η Νόρα, η «καρδερίνα» του «Κουκλόσπιτου». Αντί, όμως, να την κλείσει στο ψυχιατρείο, ενδίδοντας στο μελόδραμα, ο μέγας Ίψεν τής επιβάλλει μια αξέχαστη έξοδο: από το σπίτι της, τον αιώνα της, τον εαυτό της. Η Νόρα θα είναι πάντα, όπως έλεγε ο Αντόρνο, «μια μοντέρνα γυναίκα».

Το κουκλόσπιτο - εικόνα 2

Η Νόρα της Αμαλίας Μουτούση φέρει τη ζηλευτή όψη της αστής και, συνάμα, τον αποτρόπαιο πειθαναγκασμό της συντήρησης αυτής της όψης. Η Νόρα/Μουτούση «πρέπει» να είναι η αυτάρεσκη κούκλα και το υπάκουο «ζωάκι» του συζύγου της. Καμιά επαναστατική προδιάθεση δεν μας αφήνει να υποψιαστούμε την τελική της μεταστροφή. Τουναντίον, εκείνη χαριεντίζεται με κοκεταρία, υποτάσσεται με πειθήνια ελαφρότητα, χειραγωγεί και αφήνεται να χειραγωγηθεί, αποσκοπώντας πάντα στο κέρδος. Η νεύρωσή, όμως, είναι ορατή – στο τρεμούλιασμα των δαχτύλων, στο κυμάτισμα της φωνής, στον ασταθή χορό, στο βουλιμικό μασούλημα ζαχαρωτών. Γιατί η τρίτη πλαστογραφία του «Κουκλόσπιτου» είναι οντολογικής φύσης. Αφορά τη μασκαράτα μιας ολόκληρης ζωής – της Νόρας και, μαζί, της μεσαίας τάξης του ύστερου 19ου αιώνα.

Η Μουτούση ντύνεται κατάσαρκα τη φορεσιά της μεσοαστής, αυτού του ψυχολογικού, κοινωνιολογικού και ιστορικού τύπου που προσδιόρισε με την πνευματική του ύπαρξη και την κοινωνική του δράση την καπιταλιστική οργάνωση της οικονομίας, εκχωρώντας τη σαν θέσφατο στο νεότερο δυτικό πολιτισμό. Ούτε η απάτη ούτε η αγάπη της Νόρας είναι αποκλειστικά δικές της – κοινωνικά επιβεβλημένες νόρμες είναι, σύμφυτες με το «νέο οικονομικό άνθρωπο», τον αστό. Όταν, όμως, η μασκαράτα τελειώνει, η Νόρα συνειδητοποιεί, σε μια στιγμή, το επίπλαστο της ύπαρξής της. Κλείνει με βρόντο πίσω της την πόρτα σε σύζυγο και παιδιά (τεράστιο σκάνδαλο για την εποχή συγγραφής του έργου, και όχι μόνο). Και φεύγει για το άγνωστο.

Περπατά προς το νέο αιώνα, τη γυναικεία χειραφέτηση, το τέλος των ψευδαισθήσεων, την επικύρωση της ελεύθερης βούλησης, την ανακάλυψη του εαυτού και των νέων αδιεξόδων. Αυτήν τη συνειδησιακή πορεία καταγράφει ο Ίψεν. Κι αν η μειλίχια σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα απλώς την ψυχανεμίζεται, παραμελώντας τους τρεις περιφερειακούς ρόλους (δανειστής, γιατρός και παλιά φίλη) και την τραγική βαρύτητα κάτω από την επίφαση του νατουραλισμού, υπάρχει η Μουτούση για να την ενσαρκώσει. Η ερμηνεία της είναι η θαυμαστή μονοκοντυλιά μιας μεγάλης ηθοποιού – ένα αναπόδραστο κι όμως ολοζώντανο σχήμα ρόλου που γραπώνει το βλέμμα του θεατή, επιτρέποντάς του να κοιτάξει ίσως μόνο τον Άρη Λεμπεσόπουλο: ο σύζυγος Τόρβαλντ ως μια κωμικοτραγική εκδοχή της ανδρικής υστερίας. εκείνος που ζει με το φόβο μήπως και πάψει να είναι ο αστός που ονειρεύεται! Παίζουν επίσης: Μαρία Ζορμπά, Γιώργος Συμεωνίδης, Νικόλας Παπαγιάννης.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ» Κυκλάδων 11, Κυψέλη, 2108217877. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Σε μια φαινομενικά ευτυχισμένη οικογένεια, η υπάκουη σύζυγος και μητέρα Νόρα Χέλμερ κάνει την προσωπική της επανάσταση και αλλάζει τρόπο σκέψης και στη συνέχεια τρόπο ζωής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.