"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Respublika © Andrej Vasilenko

Led οθόνες 150 τετραγωνικών μέτρων, σάουνες, εστιατόρια, ένα dancefloor, σημεία χαλάρωσης στο γρασίδι και κερκίδες για θεατές: μια ιδέα που ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας κατά την πρώτη περίοδο του Covid έρχεται στο Terra Vibe Park (13-15/6) για να παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε ανοιχτό χώρο. Ο πλέον ανερχόμενος Ευρωπαίος σκηνοθέτης, ο Λούκας Τβαρκόβσκι τον οποίο γνωρίσαμε από το πολυαισθητηριακό "Rohtko", δημιουργεί τη δική του ουτοπία, επιχειρώντας να οραματιστεί την κοινωνία του μέλλοντος, στο επίκεντρο της οποίας θέτει τη χαρά της ζωής και την ισότιμη σύνδεση με τους άλλους.

Respublika
© PINELOPI GERASIMOU

Μια παράσταση-κατάσταση

"Όπως συνηθίζεται, μια σειρά από συμπτώσεις μάς οδήγησαν στη 'Respublika'", εξηγεί ο Τβαρκόβσκι για την παράσταση που στην πραγματικότητα είναι "κατάσταση". "Πρώτα ήρθε η ιδέα, όταν άκουσα από το διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου της Λιθουανίας στο Βίλνιους την ιστορία της Paulava, μιας πολωνικής δημοκρατίας που δημιουργήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα ως ένα μικρό εναλλακτικό κράτος το οποίο είχε ελευθερία, ξεχωριστό νόμισμα, στρατό και αποκαλούνταν 'παράδεισος των χωρικών'. Στην πραγματικότητα δεν ήταν τόσο παραδεισένιο ούτε ένα καθαρά σοσιαλιστικό κράτος, αλλά σίγουρα οι αγρότες είχαν καλύτερη μεταχείριση και ανεξαρτησία. Τότε αρχίσαμε να σκεφτόμαστε την πιθανότητα να δημιουργήσουμε μια αλληλεπιδραστική, εμβυθιστική παράσταση και μιας και το εθνικό θέατρο ήταν υπό ανακατασκευή, είχαμε τη δυνατότητα να δουλέψουμε σε διάφορους εναλλακτικούς χώρους. Έτσι είχαμε δύο κυρίαρχες ιδέες όσον αφορά το πώς θα μιλήσουμε γι’ αυτό το θέμα και το γιατί μας αφορά σήμερα: Σκεφτόμασταν την επόμενη αλλαγή κοινωνικού μοντέλου, η οποία θα μπορούσε να είναι συγκρίσιμη σε μέγεθος με την κατάργηση της δουλοπαροικίας τον 18ο αιώνα, και κατ’ επέκταση τη σχέση μας με τη δουλειά και πώς αυτή θα αλλάξει στο μέλλον. Ξέραμε ότι οι άνθρωποι πειραματίστηκαν αρκετά κατά τον 20ό αιώνα, προσπαθώντας να ανακαλύψουν πώς θα δουλεύει το βασικό εισόδημα, και όλα τα αποτελέσματα ήταν εντελώς θετικά. Προέκυψε επομένως το ερώτημα γιατί δεν πήραμε κάποιο μάθημα από αυτό: επειδή υπάρχουν πάντα δεξιές συντηρητικές κυβερνήσεις που κόβουν τις επιδοτήσεις και δεν επιτρέπουν σε αυτά τα πειράματα να ολοκληρωθούν. Έτσι αρχίσαμε να οραματιζόμαστε ένα μέρος όπου η δουλειά δεν θα είναι απαραίτητη". Πώς σχετίζονται όμως η δουλειά, η ελεύθερη οικονομία και η αυτοδιάθεση με τις rave διοργανώσεις; "Αυτό το κράτος του 18ου αιώνα ήταν τόσο συνδεδεμένο με την ιδέα της ελευθερίας, την κατάργηση της δουλοπαροικίας και το χτίσιμο μιας άλλης κοινωνίας με ελεύθερους ανθρώπους, ώστε αρχίσαμε να αναζητάμε την καλλιτεχνική φόρμα που θα μας επέτρεπε να το εκφράσουμε όλο αυτό με ακρίβεια και να δημιουργήσουμε για το κοινό ένα περιβάλλον ελευθερίας μέσω μιας εμβυθιστικής εμπειρίας κάποιων ωρών. Έτσι μας ήρθε η ιδέα ενός rave, που υλοποιήθηκε έπειτα από πειραματισμό ενός χρόνου, κατά τον οποίο πήγαμε στα δάση, γράψαμε το σενάριο και χτίσαμε μια υβριδική φόρμα συναυλίας, rave, σινεμά, θεάτρου, χορογραφίας, συμπυκνωμένη σε μια εξάωρη εμπειρία".

Respublika
© Andrej Vasilenko

"Κατά μία έννοια, στο rave γίνεσαι ο ίδιος περφόρμερ πλάι σε άλλους περφόρμερ. Χωρίς κανέναν θεατή πλέον. Στο 'Respublika' αδυνατείς να ξεχωρίσεις ποιος είναι ο θεατής και ποιος ο περφόρμερ".

Σ’ αυτές τις έξι ώρες, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στο χώρο που έχει στηθεί στη Μαλακάσα και να παρακολουθήσει όσες και όποιες από τις δράσεις επιθυμεί, τόσο ζωντανά όσο και μέσω live κινηματογράφησης. Μην επιχειρήσετε να τα παρακολουθήσετε όλα: θα κουραστείτε και θα χάσετε την ουσία του πρότζεκτ. Τα δύο πρώτα μέρη, η επίσκεψη στο χώρο και έπειτα μια πιο δομημένη αφήγηση από τους περφόρμερ, λειτουργούν ώστε να χτιστεί το τρίτο και τελευταίο μέρος, "ένας κοινός χορός και το DJ set, που δεν είναι απλώς ένα rave πάρτι", αναφέρει κρυπτικά ο σκηνοθέτης. "Κάτι που πρέπει να θυμάστε είναι ότι θα έχουμε 1.000-1.500 άτομα στο κοινό και τα βίντεο θα γυρίζονται και θα μοντάρονται επιτόπου, επομένως το κοινό θα γίνει μέρος όχι απλώς της εμπειρίας, αλλά και της παράστασης/ταινίας", συμπληρώνει. Το τελευταίο επιβεβαιώνουν η Ιλειάνα Δημάδη και ο Κωνσταντίνος Τζάθας, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. "Το θέατρο συνήθως το παρακολουθούμε στο σκοτάδι, καθισμένοι απέναντι από μια σκηνή, ως μια σιωπηλή συλλογικότητα. Βγαίνοντας από μια παράσταση, καθένας έχει αποκομίσει μια ολότελα δική του εμπειρία. Αντίστοιχα, το rave είναι μια άλλου τύπου συλλογική εμπειρία. Σώματα που δονούνται στον ίδιο καταιγιστικό ρυθμό, χορεύοντας καθένα μόνο του –με απόλυτη ελευθερία, στη δική του αυτόνομη ζώνη– αλλά παρέα με πολλούς ακόμη. Κατά μία έννοια, στο rave γίνεσαι ο ίδιος περφόρμερ πλάι σε άλλους περφόρμερ. Χωρίς κανέναν θεατή πλέον. Στο 'Respublika' αδυνατείς να ξεχωρίσεις ποιος είναι ο θεατής και ποιος ο περφόρμερ".

Respublika
© Andrej Vasilenko

Στέγη raver

"Αν σκεφτούμε ότι η rave ήταν για τα 90s ό,τι η rock για τα 60s, τότε ίσως είναι το δικό μας retrofuturism: η επιστροφή στη δυνατότητα μιας συλλογικής εκτόνωσης κόντρα στους δυσοίωνους καιρούς".

Αναπόφευκτα, αναρωτιέμαι πώς μπορεί το θέμα μιας αυτοοργανωμένης σοσιαλιστικής κοινωνίας να εκφραστεί μέσα από την παραγωγή ενός μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού. Και κατ’ επέκταση, αν το rave έχει μπει πια στη mainstream σφαίρα. Για τους ανθρώπους της Στέγης, το "Respublika" που μιλάει "για μια πολιτική ουτοπία με τους όρους μιας rave τελετουργίας είναι το ιδανικό κλείσιμο για τη φετινή θεατρική σεζόν της Στέγης εντός Αθήνας και, μαζί, το ιδανικό πάρτι για την έναρξη του καλοκαιριού". Άλλωστε, τη rave κουλτούρα την αντιμετωπίζουν περισσότερο με όρους ανθεκτικότητας. "Έχει αποδείξει την αντοχή της στο χρόνο, τόσο ως ήχος όσο και ως κουλτούρα. Αν σκεφτούμε ότι η rave ήταν για τα 90s ό,τι η rock για τα 60s, τότε ίσως είναι το δικό μας retrofuturism: η επιστροφή στη δυνατότητα μιας συλλογικής εκτόνωσης κόντρα στους δυσοίωνους καιρούς".

Ο Τβαρκόβσκι φαίνεται να συμφωνεί και τονίζει ως συχνή παρανόηση τη σύγχυση της techno, ενός από τα πιο δημοφιλή μουσικά είδη παγκοσμίως, και της rave κουλτούρας, "μιας δραστηριότητας που έχει πολύ περισσότερα να προσφέρει από εντυπωσιακά DJ sets. Είναι μια πολύπλοκη και πολυπρόσωπη κουλτούρα, με περιεχόμενο ιδεολογικό, πολιτικό και αντικαπιταλιστικό. Νομίζω ότι σήμερα χάνουμε την ταυτότητά της, οπότε χαίρομαι που ιδρύματα τέτοιου μεγέθους μας καλούν να δείξουμε κάτι που πιστεύουμε ότι είναι βαθύτερο και αντιμετωπίζει το rave όχι απλώς ως διασκέδαση αλλά θέτοντας ακόμα περισσότερα ερωτήματα για το νόημά του".

Η μέχρι στιγμής εμπειρία του από την παρουσίαση της παράστασης είναι ότι το κοινό προέρχεται από διαφορετικές ηλικίες και background. "Με κάποιον τρόπο, καθώς μιλάει για ένα κοινό όραμα, για πιθανούς τρόπους συνύπαρξης και για τη δημιουργία μιας φροντιστικής κοινωνίας, ενώνει ανθρώπους με διαφορετικές οπτικές. Σε μια βραδιά, στον ίδιο ρυθμό, σε αυτό το ένα rave που εξαφανίζει το διχασμό ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, σε εμάς και τον άλλο, στη γυναίκα και τον άντρα, το "Respublika” τα συγχωνεύει όλα με κάποιον τρόπο και σου δίνει τη δυνατότητα να γνωρίσεις εντελώς διαφορετικά κοινά και γενιές".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

«Respublika»

  • Dance

H rave εμπειρία της πολυμεσικής παράστασης συνεχίζεται με τον Richie Hawtin και τη Sama' Abdulhadi, δύο κορυφαία ονόματα της techno. Από τους dark techno και minimal ήχους του Richie Hawtin μέχρι τις tribal και oriental επιρροές της Sama' Abdulhadi και από τις 2 μετά τα μεσάνυχτα μέχρι το πρωί της Κυριακής 16 Iουνίου, το Terra Vibe Park θα μεταμορφωθεί σε ένα ηλεκτρισμένο dancefloor και ταυτόχρονα σε ένα “escape landscape” για να αποδράσουμε, να εκτονωθούμε, να αυτονομηθούμε και τελικά να ονειρευτούμε, μαζί, έναν δικαιότερο κόσμο.

Respublika

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 360 '

Μια παράσταση-εμβυθιστική εμπειρία, στα όρια σινεμά, θεάτρου και rave party, φέρει στη Μαλακάσα η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Το κοινό και οι 14 περφόρμερ ενώνονται σε ένα εξάωρο πείραμα συνύπαρξης υπό τους ήχους και τους χορούς της rave κουλτούρας, σαν κινηματογραφικό πλατό, με σάουνες, dancefloor, φαγητό, μπαρ και lounge, με την υπογραφή του κορυφαίου Πολωνού σκηνοθέτη του «Rohtko». Το πείραμα που ξεκίνησε στα δάση της Λιθουανίας παρουσιάζεται για πρώτη φορά ως σκηνικό γεγονός σε ανοιχτό χώρο και μιλάει για μια ουτοπική κοινωνία της οποίας μπορούμε να γίνουμε μέρος. Μπορείς να επιλέξεις να συνυπάρξεις με τους ηθοποιούς, μπαίνοντας μαζί τους στη σάουνα και δειπνώντας στην κοινόχρηστη κουζίνα ή να παρακολουθείς τα πάντα από μια αναπαυτική θέση. Μπορείς να περιπλανιέσαι ανάμεσα στα δωμάτια ή να κάνεις το διάλειμμά σου στο μπαρ. Μπορείς να παρατηρείς το πώς στήνονται και ξεστήνονται τα σκηνικά δίπλα σου ή να χορεύεις μέχρι τελικής πτώσης στο κλαμπ του «Respublika». Μετά τις 2 τα ξημερώματα του Σαββάτου 15/6 θα πραγματοποιηθεί dj set με τον σούπερ σταρ της techno μουσικής Richie Hawtin και την Παλαιστίνια dj-φαινόμενο Sama' Abdulhadi.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η επομένη εβδομάδα του Φεστιβάλ Αθηνών έχει άρωμα... σταφύλι

Δείτε τις οκτώ παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από τις 18 έως τις 24/7 και περιλαμβάνονται στο grape, το διεθνές showcase του Φεστιβάλ Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
12/07/2024

Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: 6 highlights για τα 30 χρόνια της χρυσής γιορτής του χορού

Ο σημαντικότερος φεστιβαλικός θεσμός για την τέχνη του χορού στην Ελλάδα που ενώνει καλλιτέχνες από όλες τις ηπείρους σε μια πολιτιστική γιορτή, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Λίντας Καπετανέα, ξεκινάει πολύ δυναμικά με μεγάλα ονόματα της εγχώριας και διεθνούς σκηνής να φιγουράρουν στο πρόγραμμά του, κι εμείς συγκεντρώσαμε έξι highlights που δεν πρέπει να χάσετε.

Πέθανε η σημαντική ηθοποιός και δημοσιογράφος Αθανασία Συγγελάκη

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 92 ετών η ασυμβίβαστη ηθοποιός, σκηνοθέτης και κυρίως δημοσιογράφος, ανταποκρίτρια της ΕΡΤ 2 και επί χρόνια συνεργάτιδα του BBC και της Deutsche Welle.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου είναι πλέον sold out

Εξαντλήθηκαν κι επίσημα τα εισιτήρια για την τριλογία του Αισχύλου την οποία σκηνοθετεί ο μεγάλος δημιουργός στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

Ιταλικός "Γυάλινος Κόσμος" στο Θέατρο Τέχνης με Έλληνες ηθοποιούς από τον Antonio Latella

Ποια είναι η ηθοποιός που θα ενσαρκώσει την Αμάντα στο εμβληματικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς με την υπογραφή του καταξιωμένου Ιταλού σκηνοθέτη στην παράσταση που θα δούμε στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν τη νέα σεζόν 2024-25;

"Η Αθήνα χορεύει την ελευθερία της": Ανοιχτό κάλεσμα υποβολής προτάσεων σύγχρονου χορού και performance

H Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων ετοιμάζει ένα ένθετο χορού στην πόλη με τη λογική των site specific παραστατικών έργων, στο πλαίσιο των επετειακών δράσεων "1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της".

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στην Κίνα με performance επάνω στον "Ιππόλυτο"

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσίασε μία εκδοχή του ευριπίδειου δράματος για το Διεθνές Φεστιβάλ Αranya στο Πεκίνο, μετά το περσινό του ανέβασμα στην Επίδαυρο.