Ο Εμφύλιος μέσα από τα μάτια της αντιστασιακής Ευτυχίας Πρίντζου

Η Τζίνη Παπαδοπούλου γράφει για τη θεατρική παράσταση "Ευτυχία Πρίντζου˙ Η επιστροφή", που παίζεται στο θέατρο Αργώ σε κείμενο και σκηνοθεσία του Βασίλη Κονταξή, όπου ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο της αγωνίστριας του E.Α.Μ., η οποία ταυτίστηκε με την έννοια της αλληλεγγύης, ενώ μίλησε για την ισότητα των δύο φύλων σε μια πολύ πρώιμη εποχή για τα δικαιώματα της γυναίκας.

Ευτυχία Πρίντζου - Η επιστροφή © Ρούλα Ρέβη

Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μία γυναίκα που ξεχώρισε στα Γιάννενα για τον δυναμισμό της, την προχωρημένη σκέψη της, τη μόρφωσή της αλλά κυρίως για την πίστη της στα ιδανικά της αλληλεγγύης και της προσφοράς στον άνθρωπο. Σε μια εποχή πολύ δύσκολη για την χώρα όπως ήταν η Κατοχή αλλά και αργότερα ο Εμφύλιος, έδωσε στην κυριολεξία το "είναι" της για να υπερασπιστεί την ελευθερία και δυστυχώς τιμωρήθηκε γι`αυτό. Είναι μία από τις πολλές περιπτώσεις όπου ο φανατισμός της εποχής υπερέβαινε κάθε είδους αντικειμενικότητα και ψυχραιμία και δημιουργούσε θύματα ένθεν και ένθεν.

"Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που έζησε και πέθανε για τα ιδανικά της. Η προσωπικότητά της αποτελεί έμπνευση, γιατί σε μια εποχή πολύ πρώιμη για τα δικαιώματα της γυναίκας μίλησε για ισότητα των δύο φύλων, έλαβε ενεργό δράση απέναντι στα κοινωνικά θέματα της εποχής της".

Η Ευτυχία επιστρέφει στο σήμερα για να μοιραστεί μαζί μας την ιστορία της και μ` έναν τρόπο την ιστορία του τόπου εκείνη την εποχή, αλλά παράλληλα διερωτάται αν η δική της θυσία και οι κόποι της βρήκαν ανταπόκριση και δημιούργησαν τον καλύτερο κόσμο που εκείνη φαντασιωνόταν. Δεν θα έλεγα ότι αναζητά δικαίωση, όσο ότι -ούσα κλεισμένη σ` έναν ουδέτερο χώρο, μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας – έχει πιο πολύ την ανάγκη να επιβεβαιώσει ότι "υπήρξε" κι απ` την άλλη φοβούμενη ότι η πραγματικότητα μπορεί να μην είναι όπως την ονειρεύτηκε, παραμένει σ` αυτό το μεταίχμιο του "επέκεινα", προτιμώντας να ονειρεύεται πως όλα θα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο

Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που έζησε και πέθανε για τα ιδανικά της. Η προσωπικότητά της αποτελεί έμπνευση, γιατί σε μια εποχή πολύ πρώιμη για τα δικαιώματα της γυναίκας μίλησε για ισότητα των δύο φύλων, έλαβε ενεργό δράση απέναντι στα κοινωνικά θέματα της εποχής της, βγήκε και διεκδίκησε, μίλησε χωρίς περιστροφές και δεν υπαναχώρησε από τα πιστεύω της ούτε στιγμή. Η εποχή μας, που διακρίνεται για την αμφισημία, την ευκολία στην αθέτηση λόγων, υποσχέσεων και δεσμεύσεων κάθε είδους, θα χρειαζόταν πολύ περισσότερους ανθρώπους με το κύρος, την ενάργεια και το πάθος για τον άνθρωπο της Ευτυχίας.

Ευτυχία Πρίντζου - Η επιστροφή
© Ρούλα Ρέβη

Σε μια πολύ ελεύθερη συσχέτιση αυτό που μου φαίνεται κοινό ανάμεσα σε εκείνη την περίοδο και στη σημερινή εποχή είναι η απαξίωση όσων παλεύουν για τα ιδανικά τους. Επίσης η απομάκρυνση από την αξία του ανθρώπου ως οντότητας και όχι ως κοινωνικού στάτους ή οικονομικής επιφάνειας ή λειτουργικής επάρκειας. Δυστυχώς οι σημερινοί εν ενεργεία πόλεμοι, μας θυμίζουν ότι η ανθρωπότητα δεν επιδιώκει να μαθαίνει από τα λάθη του παρελθόντος και συνεχίζει να τα επαναλαμβάνει με καταστροφικές συνέπειες. Είμαι πάντως σίγουρη ότι αν ζούσε σήμερα η Ευτυχία Πρίντζου θα συνέχιζε να παλεύει για τα δικαιώματα του ανθρώπου. Κι αυτό είναι μαζί όμορφο και θλιβερό. Όμορφο υπό την έννοια ότι ένας άνθρωπος όπως εκείνη δεν θα άλλαζε την μαχητικότητα και τα πιστεύω της σε οποιαδήποτε εποχή. Θλιβερό γιατί δυστυχώς όλα εκείνα για τα οποία πάλεψε να διορθωθούν  - κι εκείνη και τόσοι άλλοι -  είναι ακόμα εδώ μ` έναν τρόπο.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ευτυχία Πρίντζου, η επιστροφή

  • Μονόλογος

Εμφύλιος 1948. Μια γυναίκα εκτελείται μαζί με άλλους συμπατριώτες στα Γιάννενα έπειτα από μια δίκη-παρωδία: η φιλόλογος και βασικό στέλεχος του Ε.Α.Μ. Ευτυχία Πρίντζου, με σπουδαίο κοινωνικό, παιδαγωγικό αλλά και αγωνιστικό έργο. Ήταν μια γυναίκα που αφιέρωσε όλη της τη ζωή, ακόμη και προτού ενταχθεί στο Ε.Α.Μ., στην ανιδιοτελή προσφορά βοήθειας και στον αγώνα. Ενώ γλύτωσε το απόσπασμα από τους Γερμανούς την τελευταία στιγμή στα χρόνια του πολέμου, τελικά προδόθηκε και εκτελέστηκε από τους Έλληνες λίγα χρόνια αργότερα. Η αγωνίστρια «επιστρέφει» στο σήμερα για να μας αφηγηθεί όλη της τη ζωή μέχρι και την εκτέλεσή της.

Αργώ

Ελευσινίων 15

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.