Πρώτες φωτογραφίες από την "Αντιγόνη" του Ανούιγ με την υπογραφή της Μαρίας Πρωτόπαππα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης

Ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία ανεβάζει η σκηνοθέτις και ηθοποιός με τους Χρήστο Στέργιογλου, Γιάννη Τσορτέκη, Κίττυ Παϊταζόγλου.

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα Ρούλα Ρέβη©

Η "Αντιγόνη” του Ζαν Ανούιγ, το έργο που σύστησε στο ελληνικό θέατρο το 1946-47 ο Κάρολος Κουν με την Έλλη Λαμπέτη στον ομώνυμο ρόλο, ανεβαίνει ξανά στο θέατρο που το ανέδειξε, σηματοδοτώντας παράλληλα τα 80 χρόνια από την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης (1942-2022). Στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με τους Χρήστο Στέργιογλου, Γιάννη Τσορτέκη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Δημήτρη Μαμιό, Δημήτρη Μαργαρίτη και Ηλέκτρα Μπαρούτα σε ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας κι ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία. 

Μετά το επιτυχημένο "Ρίτερ, Ντένε, Φος", η σκηνοθέτις και ηθοποιός προσεγγίζει τον μύθο της "Αντιγόνης” του Σοφοκλή μέσα από τη ρεαλιστική και ψυχολογική οπτική του Ανούιγ, τον οποίο μετέγραψε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. "Η αξία της τραγωδίας δεν έγκειται στη σύγκρουση του καλού με το κακό, της αθωότητας με την ενοχή, αλλά σε μια αντιπαράθεση ηθικών αρχών και πολιτικών θέσεων στην οποία είναι δύσκολο ο μέσος άνθρωπος να πάρει σαφή θέση. Στο ερώτημα: Αξίζει τον κόπο η θυσία της; Τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση”, όπως υπογραμμίζει η Μαρία Πρωτόπαππα.

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα
Ρούλα Ρέβη

Σημείωμα της σκηνοθέτιδας Μαρίας Πρωτόπαππα

"Σε ακραίες καταστάσεις της Ιστορίας, σαν αυτή που ζούμε τώρα, κατά τις οποίες συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές, των οποίων την επίγνωση ΔΕΝ μπορούμε να έχουμε πριν ολοκληρωθούν, σε αυτά τα Απότομα Περάσματα - Μεταλλάξεις του ιστορικού ανθρώπου, το πλαίσιο και η ανάγκη για το Συλλογικό ΣΥΝΘΛΙΒΟΥΝ τα άτομα, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα τους. Περνάμε απότομα στον καθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο, που ενώ απολαμβάνει δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του. Πόσω δε μάλλον των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικότητάς του, την στιγμή που 'ηθελημένα' βρίσκεται εκτεθειμένος μαζί με όλους, στα μάτια όλων.

Οι μύθοι είναι ιστορίες που οι άνθρωποι διηγούνται ή ακούνε, μέσω των οποίων κάθε κοινωνία προσπαθεί να καταλάβει πώς είναι φτιαγμένη, τις σχέσεις της με τον εξωτερικό κόσμο και τη θέση του ανθρώπου στο σύνολο του σύμπαντος. Η αξία τους προέρχεται από το ότι τα γεγονότα, που υποτίθεται ότι εξελίχθηκαν σε μια δεδομένη στιγμή στο μακρινό παρελθόν, συγκροτούν μια δομή αναλλοίωτη στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον (Claude Lévi-Strauss)”.

Την επιμέλεια του σκηνικού χώρου και τα κοστούμια υπογράφει η Εύα Νάθενα, την κίνηση η Κατερίνα Φωτιάδη, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ο Λόλεκ και τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα.

Προπώληση μέσω viva.gr

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ - Μαρία Πρωτόπαππα

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Η αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία και η αξία της θυσίας αναδύονται από τη μεταγραφή του γνωστού μύθου της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, σε μια εκδοχή που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την σκηνοθετική της ματιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).

Για την Kat Valastur, ο χορός είναι μια πράξη ελευθερίας και επαναπροσδιορισμού

Η διεθνώς αναγνωρισμένη Kat Valastur μιλά για το έργο της "Dive into You", τη συμμετοχή της στο 31ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την πορεία της στο εξωτερικό, τη σχέση σώματος-χώρου και τους καλλιτέχνες που την εμπνέουν.