Νίκη Σερέτη: «Ο Διόνυσος μας σέρνει στην αρχή των πραγμάτων»

Αγαύη στην παράσταση των «Βακχών» που παρουσιάζεται για λίγο ακόμα, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη και με έναν ξεχωριστό θίασο, η Νίκη Σερέτη ξεκαθαρίζει πως η τραγωδία του Ευριπίδη δεν είναι μανιφέστο.

Νίκη Σερέτη: «Ο Διόνυσος μας σέρνει στην αρχή των πραγμάτων»

Αγαύη στην παράσταση των «Βακχών» που παρουσιάζεται για λίγο ακόμα, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη και με έναν ξεχωριστό θίασο, η Νίκη Σερέτη ξεκαθαρίζει πως η τραγωδία του Ευριπίδη δεν είναι μανιφέστο, εξηγεί τους στόχους της παράστασής τους και τη σημασία της Βακχείας.

Σε μια παιδική χαρά τοποθετεί ο σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης τη δράση των «Βακχών». Τι είναι αυτό που αναζητά στη διαφορετική σκηνοθετική προσέγγισή του;
Πάντα ο δημιουργός δεν νιώθει την ανάγκη να εκφράσει τη δική του οπτική για τον κόσμο; Ο γρίφος τέτοιων σπουδαίων κειμένων είναι πάντα ρευστός. Και το τραγικό επιστρατεύει από μόνο του το κωμικό. Όπως γίνεται και στην ίδια τη ζωή. Ο Σουγάρης αποφασίζει να τοποθετήσει τις «Βάκχες» σε παιδική χαρά, έναν άχρονο μη τόπο όπου το λογικό μπλέκεται με το παράλογο. Στόχος, αποκλειστικά, η ερμηνεία και η αφήγηση.

Πώς εκφράζεται η έκσταση, η αρχαιοελληνική βακχεία, στην παράσταση σας;
Ο μαιναδισμός και η έκσταση δεν εμφανίζονται από γραφής στην σκηνή. Εκφράζονται μέσω της περιγραφής και της αφήγησης. Οι ερμηνείες εμφανίζονται γκροτέσκες και ποιητικές. Ίσως όλο αυτό να είναι πιο κοντά σε αυτό το απελευθερωτικό βραχυκύκλωμα της βακχείας.

Τι συμβολίζει για εσάς ο Βάκχος;
Ο Διόνυσος, ο Βάκχος, δεν είναι το κρασί, δεν είναι η μέθη, δεν είναι η ελευθερία. Θα τολμούσα να πω ότι είναι η εκμηδένιση, η λύτρωση που φέρνει το «ξεπέρασμα», το «χάσιμο» των κατασκευών, των μεταμφιέσεών μας, των συνθηκών που γίνονται ανάγκη. Ο θεός αυτός λοιπόν μας σέρνει πίσω στην αρχή των πραγμάτων, μέσω της Βακχείας.

Ο Διόνυσος, ο Βάκχος, δεν είναι το κρασί, δεν είναι η μέθη, δεν είναι η ελευθερία. Θα τολμούσα να πω ότι είναι η εκμηδένιση. Ο θεός αυτός λοιπόν μας σέρνει πίσω στην αρχή των πραγμάτων, μέσω της Βακχείας.

Έχετε νιώσει την έκσταση στην αληθινή ζωή;
Η «λυσσασμένη» πλευρά των ανθρώπων καιροφυλακτεί στον έρωτα. Χάρη στην ευρυχωρία του έρωτα. Το ίδιο συμβαίνει όταν μας επισκέπτεται και ο καλλιτεχνικός οίστρος. Είναι κι αυτό ένα είδος έκστασης. Ίσως και ο θάνατος. Αλλά δεν επέστρεψε από τον άλλο κόσμο κανείς – όχι δικός μου τουλάχιστον…

Ποια από τα ζητήματα που αναδεικνύει ο Ευριπίδης απαντήθηκαν τον 21ο αιώνα;
Ο Ευριπίδης είναι ποιητής, ως εκ τούτου οι Βάκχες δεν είναι ιδεολογικό μανιφέστο αλλά δράμα. Δεν επιχειρεί να εκφράσει μια άποψη αλλά να δραματοποιήσει μια τραγική σύγκρουση. Τίθενται ερωτήματα κι εμείς καλούμαστε να υποψιαστούμε· να μετακινηθούμε και να κερδίσουμε παλικαρίσια –αν είμαστε τυχεροί– τη σισύφεια πραγματικότητά μας. Αυτή του υποψιασμένου. Ανυποψίαστος, υποψιασμένος, ανυποψίαστος, υποψιασμένος και πάει λέγοντας. Ανάμεσα σε αυτό το δίπολο περνάει η ζωή μας.

Νίκη Σερέτη: «Ο Διόνυσος μας σέρνει στην αρχή των πραγμάτων» - εικόνα 1
Νίκη Σερέτη: «Ο Διόνυσος μας σέρνει στην αρχή των πραγμάτων» - εικόνα 2

Ερμηνεύετε την Αγαύη, η οποία βακχευμένη διαμελίζει τον ίδιο της το γιο, τον Πενθέα. Πώς αισθάνεστε όταν σας καταλαμβάνει το πνεύμα του Διονύσου επί σκηνής;
Είμαι η Νίκη που συναντιέται με την Αγαύη. Βρίσκομαι διαρκώς σε ένα παιχνίδισμα μέσα κι έξω από το ρόλο. Ανάμεσα στα πολλά που κράτησα από τις σκέψεις-οδηγίες του σκηνοθέτη μου, είναι ότι η ερμηνεία της δικής μας Αγαύης πρέπει να είναι ήλιος και βροχή.

Πώς διαχειρίζεστε τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού σας;
Ή «φωτεινή» πλευρά –όπως όλοι οι πομποί– είναι πλασμένη για ένα δέκτη. Αφορά τους άλλους. Είναι πλασμένη να την κοιτούν, να την εισπράττουν. Η «σκοτεινή» είναι ολοδική μας. Από εμάς για εμάς. Το σκοτάδι καταπίνει το φως αλλά κάποιες φορές μένει μια γυαλάδα στην επιφάνεια. Σαν την αντανάκλαση του φεγγαριού στους ελαφρούς επαναλαμβανόμενους κυματισμούς που σε απορροφούν και σε υπνωτίζουν ενώ ταξιδεύεις νύχτα στο Αιγαίο. Η διττή κατασκευή της φύσης μας, η άπειρη συνθετότητά μας, η δυσκολία μας να τη διαχειριστούμε, να ανιχνεύσουμε και να αποδεχτούμε τα επιμέρους στοιχεία που μας απαρτίζουν, να αποδεχτούμε εντέλει ότι το όλον είναι αυτά, ότι εμείς είμαστε μια συρραφή, μια ιστορία σε εξέλιξη· αυτά απασχολούν και τον Ευριπίδη.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το επόμενο διάστημα;
Προς το παρόν απολαμβάνω κάθε παράσταση των Βακχών που καταφέρνει και πραγματοποιείται. Αδημονώ για την παράσταση στο Ηρώδειο στις 3/9, όπου θα ερμηνεύσει ζωντανά στο πιάνο την εξαιρετική μουσική που έγραψε για τις «Βάκχες» μας ο Στέφανος Κορκολής. Θα είναι γιορτή!

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Διόνυσος μεταμορφώνεται σε άνθρωπο, ξελογιάζει τις γυναίκες της Θήβας και τις οδηγεί στον Κιθαιρώνα για βακχικά όργια, προκειμένου να τιμωρήσει τον Κάδμο που δεν αποδεχόταν τη θεϊκή καταγωγή και τη λατρεία του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.