To Nederlands Dans Theater βρίσκεται εξήντα χρόνια στην κορυφή

Το Nederlands Dans Theater συνδυάζει με μοναδικό τρόπο ακρίβεια, ευελιξία, σφρίγος και εκφραστικότητα και οι προσδοκίες για το χορευτικό τρίπτυχο που θα παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής είναι όπως πάντα υψηλές.

To Nederlands Dans Theater βρίσκεται εξήντα χρόνια στην κορυφή

Το Nederlands Dans Theater συνδυάζει με μοναδικό τρόπο ακρίβεια, ευελιξία, σφρίγος και εκφραστικότητα. Εδώ και κάποια χρόνια προσπαθεί να εμβαθύνει στη σχέση του χορού με την πλούσια φιλοσοφική παράδοση του δυτικού κόσμου. Οι προσδοκίες για το χορευτικό τρίπτυχο που θα παρουσιάσει το ολλανδικό συγκρότημα στο Μέγαρο Μουσικής (1-4/2) είναι όπως πάντα υψηλές.

H ταχύτητα και η ακρίβεια των χορευτών του Nederlands Dans Theater κόβει την ανάσα αλλά η πραγματική δεξιοτεχνία τους φαίνεται στα αργά μέρη μιας χορογραφίας. Πάνω από μισό αιώνα τώρα το ολλανδικό χορευτικό συγκρότημα κυνηγάει την τελειότητα και πάρα πολύ συχνά… την αγγίζει. Η αρχή έγινε το 1959, από μια ομάδα δεκαοκτώ ατόμων με επικεφαλής τον Μπέγιαμιν Χάρκαβι και τον Κάρελ Μπίρνι. Ο στόχος που έθεσαν ήταν η δημιουργία μιας σύγχρονης φόρμας χορού με την προσθήκη νέων ιδεών και νέων τεχνικών που θα προέκυπταν μέσα από πειραματισμό.

To Nederlands Dans Theater βρίσκεται εξήντα χρόνια στην κορυφή - εικόνα 1

Δεν είναι τυχαίο ότι τη δεκαετία του 1960, το NDT θεωρούνταν η πιο νεωτεριστική και συναρπαστική χορευτική ομάδα της Ευρώπης. Κι ενώ στα μέσα της δεκαετίας του ’70 πέρασε μια περίοδο κάμψης, από το 1978 που ανέλαβε το καλλιτεχνικό τιμόνι ο Γίρζι Κίλιαν, ανέτειλε για το σχήμα μια εποχή μεγάλων επιτυχιών και διαρκούς ανόδου. Ο διεθνούς φήμης Τσέχος χορογράφος υπήρξε ο εμπνευστής της καινοτόμας οργάνωσης του Nederlands Dans Theater, προσθέτοντας δύο νέες ομάδες στο κυρίως σώμα του συγκροτήματος, που απαρτιζόταν από χορευτές στο απόγειο της καριέρας τους.

Η μία, το ΝDT ΙΙ περιελάμβανε ανερχόμενους χορευτές από 17 έως 23 ετών, και η άλλη, το ΝDT ΙΙΙ, είχε ως μέλη καλλιτέχνες άνω των σαράντα ετών. Αυτή η τελευταία, μάλιστα, έμελλε να αλλάξει ριζικά την αντίληψη ότι η χορευτική τέχνη συνδέεται άρρηκτα με τη νεότητα. Ο συνδυασμός δε των γνώσεων του Κίλιαν πάνω στο κλασικό μπαλέτο και τους λαϊκούς χορούς με τις τεχνικές της Μάρθα Γκράχαμ αποτέλεσε τη μαγιά για να δημιουργήσει το NDT το δικό του ιδιοσυγκρασιακό χορευτικό στίγμα: χωρίς να χάνει την επαφή του με την κλασική εκλέπτυνση, αγαπά το νέο και μπολιάζει τις χορογραφίες του άλλοτε με χιούμορ, άλλοτε με αισθαντικότητα και, οπωσδήποτε, με τεχνική, ικμάδα και υψηλή αισθητική.

Καλλιτεχνικοί διευθυντές του NDT σήμερα είναι οι διάσημοι πλέον Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ, δύο καλλιτέχνες που διατηρούν την εφευρετικότητα και τη δεξιοτεχνία του συγκροτήματος σε υψηλά επίπεδα, συνδυάζοντας στις παραγωγές και άλλες μορφές τέχνης (εικαστικά, video art κ.ά.). Το NDT μετρά σημαντικούς σταθερούς συνεργάτες όπως είναι οι Κρίσταλ Πάιτ, Γιόχαν Ίνγκερ, Αλεξάντερ Έκμαν και Μάρκο Γκέκε, ενώ συνεργάζεται κατά καιρούς και με άλλους διακεκριμένους δημιουργούς, όπως οι Γκαμπριέλα Καρρίζο, Χόφες Σέχτερ, Σαρόν Εϊγιάλ και Γκάι Μπεχάρ. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει νέους ταλαντούχους χορογράφους, γεγονός που καθιστά το συγκρότημα ένα πολύτιμο φυτώριο δημιουργών.

To Nederlands Dans Theater βρίσκεται εξήντα χρόνια στην κορυφή - εικόνα 2

Τι θα δούμε στο Μέγαρο

Το διεθνούς φήμης πολυεθνικό Nederlands Dans Theater έρχεται στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής από τη 1 έως τις 4/2 με ένα τρίπτυχο χορογραφιών που δεν χάνεται. Το triple bill περιλαμβάνει τη χορογραφία «Safe as Houses» των Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ, εμπνευσμένη από το «Ι Ching», το Κινεζικό Βιβλίο των Αλλαγών, και από μελωδίες του Γ.Σ. Μπαχ.

Οι Λεόν και Λάιτφουτ σχεδίασαν επίσης τα σκηνικά και τα κοστούμια για τη συγκεκριμένη χορογραφία. Θα δούμε ακόμα το «Partita for 8 Dancers» της Καναδής Κρίσταλ Πάιτ που βασίζεται στη μουσική σύνθεση «Partita for 8 Voices» της Κάρολιν Σο από το άλμπουμ «Roomful of Teeth» και το νέο έργο του πολυβραβευμένου Μάρκο Γκέκε «Saisonnier», που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα αυτό τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Περισσότερες πληροφορίες

Safe as houses / Partita for 8 dancers / Walk the demon

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 135 '

Το κορυφαίο ολλανδικό συγκρότημα έρχεται με τρεις χορογραφίες: «Safe as houses» των Σολ Λεόν, Πολ Λάιτφουτ (33΄), «Partita for 8 dancers» της Kρίσταλ Πάιτ (26΄) και «Walk the demon» (28΄) του Μάρκο Γκέκε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).

Για την Kat Valastur, ο χορός είναι μια πράξη ελευθερίας και επαναπροσδιορισμού

Η διεθνώς αναγνωρισμένη Kat Valastur μιλά για το έργο της "Dive into You", τη συμμετοχή της στο 31ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την πορεία της στο εξωτερικό, τη σχέση σώματος-χώρου και τους καλλιτέχνες που την εμπνέουν.