Μορμόλης και Σούπερμαν καταφθάνουν με τη Συντεχνία του Γέλιου

Η ομάδα του Βασίλη Κουκαλάνι συνεχίζει να υπογραμμίζει τον πολλαπλό ρόλο που μπορεί να παίξει το θέατρο κι επιστρέφει δριμύτερη με μια απίθανη κωμωδία και ένα θρυλικό έργο.

Μορμόλης και Σούπερμαν καταφθάνουν με τη Συντεχνία του Γέλιου

Ο χρόνος που πέρασε ήταν δημιουργικός για τον Βασίλη Κουκαλάνι και την θεατρική Συντεχνία του Γέλιου. Μπορεί να απουσίασαν, για λίγο, από τα θεατρικά πράγματα όμως έψαξαν, συζήτησαν κι αναζήτησαν έργα και σκηνικές ιδέες που ποντάρουν όχι μόνο στην διασκέδαση αλλά και στην ανθρωπιστική γνώση. «Μια γιορτή στο Νουριάν», «Ο Βάσος και η Βιβή», «Είστε και φαίνεστε»- σε κάθε παράσταση που έχουμε δει μέχρι σήμερα από την θεατρική Συντεχνία, η αμεσότητα υπήρξε κάτι το μοναδικό.

Αυτό θα συμβεί και φέτος με τα δυο έργα που θα παρουσιάσουν στο Σύγχρονο Θέατρο, την κωμωδία «Πιο δυνατός κι από τον Σούπερμαν» του Άγγλου συγγραφέα Roy Kift, που βλέπει τον κόσμο μέσα από τα μάτια ενός παιδιού με αναπηρία (πρεμιέρα 14 Οκτωβρίου) και την επετειακή παράσταση του θρυλικού «Μορμόλη» του Rainer Hachfeld, με πρωταγωνιστή ένα φανταστικό φίλο των παιδιών που λεει στους μεγάλους όσα δεν τολμούν να πουν οι μικροί (πρεμιέρα 25 Νοεμβρίου).

«Μορμόλης»: σημείο αναφοράς για το παιδικό θέατρο

Μορμόλης και Σούπερμαν καταφθάνουν με τη Συντεχνία του Γέλιου - εικόνα 1

Το έργο του Γερμανού θεατρικού συγγραφέα Rainer Hachfeld, «Ο Μορμόλης», επέδρασε καθοριστικά στις γενιές παιδιών της μεταπολίτευσης και έθεσε το σημείο εκκίνησης νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων παγκοσμίως. Γράφτηκε από τον αδελφό του Volker Ludwig, ο οποίος είχε γράψει τα τραγούδια. Το έργο ανέβηκε το 1969 στο θέατρο Grips, λεγόταν «Mugnog Kinder» και είναι η αφετηρία του είδους θεάτρου του Grips του Βερολίνου και του υλικού της Συντεχνίας του Γέλιου.

Στην Αθήνα έκανε πρεμιέρα από την Παιδική Σκηνή της Ξένιας Καλογεροπούλου το 1973, μέσα στη δικτατορία και παρόλο που είχε περάσει τη λογοκρισία κατέληξε να είναι μια από τις πιο πολιτικές παραστάσεις για παιδιά. Αρκετά τολμηρή για τους συντηρητικούς θεατές, την εποχή εκείνη, προκάλεσε συζητήσεις σχετικά με την παιδαγωγική και κοινωνιολογική προσέγγιση του παιδιού- θεατή.

Ο Μορμόλης είναι ο ήρωας που μπορεί να γίνει ό,τι θέλουν τα παιδιά: καπέλο, παπούτσι, ποτήρια κ.ά. και αν αγαπάς τον παιδικό αυθορμητισμό και την φαντασία δεν μπορεί να μην αγαπήσεις και το Μορμόλη. Θα τον δούμε σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παλούμπη και του Βασίλη Κουκαλάνι με τα θρυλικά τραγούδια του Γιάννη Σπανού σε διασκευή Κώστα Νικολόπουλου και πρωταγωνιστές τους Βασιλική Διαλυνά, Βάσια Λακουμέντα, Αντώνη Τσιοτσιόπουλο, Αντώνη Χρήστου κ. ά.

Ο Βασίλης Κουκαλάνι είπε στο «α»:

Μορμόλης και Σούπερμαν καταφθάνουν με τη Συντεχνία του Γέλιου - εικόνα 2

«Η ομάδα μας επιστρέφει με δυο έργα που πιστεύουμε είναι επίκαιρα και απαραίτητα για την συγκεκριμένη χρονική περίοδο και με αυτόν το γνώμονα επιλέχθηκαν. Με τον ίδιο τρόπο που θεωρήσαμε τον Νουριάν επίκαιρο και χρήσιμο στο ξεκίνημα μας, έτσι και τώρα το κοινωνικό θέμα της αναπηρίας είναι κάτι που μας δίνει έδαφος για γόνιμη κριτική, λυτρωτική σάτιρα, δημιουργικό προβληματισμό και πολύ πολύ γέλιο. Επίσης είναι πάλι η ώρα του Μορμόλη που μπορεί να εξηγήσει με τον καλύτερο τρόπο την προέλευση, το σκεπτικό και σίγουρα την επιμονή μας με αυτό το είδος θεάτρου. Είναι οι ιστορίες στις οποίες τα παιδιά δίνουν λύσεις στα πιο σύνθετα κοινωνικά ζητήματα με κοινό νου, αγάπη, αυθάδεια και μπόλικη πλάκα.»

Η κωμωδία «Πιο Δυνατός κι από τον Σούπερμαν»

Μορμόλης και Σούπερμαν καταφθάνουν με τη Συντεχνία του Γέλιου - εικόνα 3

Η κωμωδία του Άγγλου Roy Kift που έχει στο επίκεντρο τον ανάπηρο προ-έφηβο Άρη, ο οποίος τσουλώντας με το αμαξίδιό του μέσα στη ζωή και με την παρέα του, φροντίζουν για ζωηρή διασκέδαση. Είναι ταυτόχρονα ένα έργο δυνατών συναισθημάτων, περιέχει μεγάλη πυκνότητα πληροφόρησης και διαφωτίζει αβίαστα και με νηφαλιότητα την καθημερινότητα και τα ζητήματα που προκύπτουν στη ζωή του νεαρού ήρωα με αναπηρία. Ο «Πιο Δυνατός κι από τον Σούπερμαν» είχε δημιουργήσει την δεκαετία ‘80 και ‘90, τόσο στην Αγγλία όσο και στη Γερμανία (θέατρο GRIPS), ριζοσπαστική τομή στις αντιλήψεις επάνω στο θέμα της αναπηρίας προτείνοντάς την ως μέρος της ανθρώπινης ποικιλομορφίας και συνέβαλε στην αποδόμηση παγιωμένων συμπεριφορών, προκαταλήψεων και φόβων.

Συνδημιουργοί στην παράσταση που θα δούμε στο Σύγχρονο θέατρο από 14 Οκτωβρίου είναι η Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών. Τη σκηνοθεσία μοιράζονται ο ηθοποιός- σκηνοθέτης Βασίλης Κουκαλάνι και ο ανάπηρος ντοκιμαντερίστας, σκηνοθέτης Αντώνης Ρέλλας και τα τραγούδια γράφει ο Φοίβος Δελοιβοριάς. Πρωταγωνιστούν οι: Γιώργος Κατσής, Βασίλης Κουκαλάνι, Μαρία Μοσχούρη, Τάνια Παλαιολόγου, Μιχάλης Τιτόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης.

Οι παραστάσεις θα είναι καθολικά προσβάσιμες για όλους και όλες πραγματοποιηθούν με ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, Ακουστική περιγραφή (AD: Audio Description) και υπέρτιτλους για Κωφές/ους.

Περισσότερες πληροφορίες

Πιο δυνατός κι απ’ τον Σούπερμαν

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Έργο-τομή των ’80s-’90s, το οποίο παρακολουθεί τον Άρη, έναν προ-έφηβο με αναπηρία.

Ο Μορμόλης

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο φανταστικός φίλος των παιδιών εκφράζει ελεύθερα όλα αυτά που δεν τολμούν να πουν οι μικροί στους μεγάλους, σε ένα έργο που λειτούργησε ως αφετηρία νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων παγκοσμίως.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αντιγόνη

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/10/2022

"Καλιγούλας": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Τσέζαρις Γκραουζίνις

Οραματιστής του θεάτρου ο Τσέζαρις Γκραουζίνις δίνει τη δική του εκδοχή βασισμένος στον "Καλιγούλα" του Αλμπέρ Καμύ, σε μια φιλοσοφική stand up κωμωδία που σταδιακά μετατρέπεται σε πολιτικό θρίλερ.

"Νυχιάνγκ" στο Πορεία για δεύτερη χρονιά

Η σκοτεινή κωμωδία της Ευαγγελίας Γατσωτή επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

Το Δηπεθε Κέρκυρας έρχεται στο 104

Το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό ανανεώνει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κέρκυρας με δύο παραστάσεις που γνώρισαν μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραμένει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Ανανεώθηκε η θητεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για μια τριετία.

Τζον Μάλκοβιτς: "Η κακή κριτική δεν με επηρεάζει. Είναι σαν να μου ζητάτε να διαβάσω σανσκριτικά"

Όλα όσα ακούσαμε από τον Τζον Μάλκοβιτς και τους συνεργάτες του στη συνέντευξη τύπου για την παράσταση "The Music Critic" που θα παιχτεί στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Λένα Κιτσοπούλου, Χάρης Φραγκούλης, Άννα Κοκκίνου στο Θέατρο Σφενδόνη

Με νέες παραστάσεις και επιτυχημένες επαναλήψεις θα βρούμε τους τρεις καλλιτέχνες με ταυτότητα τη νέα σεζόν στο Θέατρο Σφενδόνη.