Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar

Η νέα παράσταση του θεάτρου Radar είναι εμπνευσμένη από την ιαπωνική κουλτούρα.

Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar

Εμπνευσμένη από την ιαπωνική κουλτούρα είναι η παράσταση «Φαινόμενο Ρασομόν», που σκηνοθετεί η Αναστασία Παπαστάθη στο Radar (από 3/11). Μετά την επιτυχημένη «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμί η καταξιωμένη ηθοποιός­, σκηνοθέτις και συγγραφέας Αν. Παπαστάθη, η οποία κέρδισε και το βραβείο καλύτερης μετάφρασης ξένου λογοτεχνικού έργου από την Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας το 2016 για τη μετάφρασή της στο έργο του Γάλλου συγγραφέα, εμπνέεται από την ιαπωνική κουλτούρα και μας συστήνει το «Φαινόμενο Ρασομόν». Τον τίτλο «Ρασομόν» έδωσε και ο Ιάπωνας σπουδαίος σκηνοθέτης Ακίρα Κουροσάβα στην κλασική ταινία του, η οποία τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1951.

Τόσο ο τίτλος όσο και το σενάριο της ταινίας βασίστηκαν σε διηγήματα του Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα. Σε διηγήματα του Γιαπωνέζου σημαντικού πεζογράφου του 20ού αιώνα καθώς και σε αρχαίους μύθους «περί αλήθειας» βασίστηκε και η Αν. Παπαστάθη για την τωρινή της παράσταση. Το έργο εκτυλίσσεται στη Δύση κατά τον Μεσαίωνα κι ερευνά τη σχέση του ανθρώπου με την αλήθεια και την αφήγησή της. Παίζουν οι Αναστασία Παπαστάθη, Νίκος Μπουσδούκος, Μαρία Σκούντζου, Δημήτρης Τσολάκης, Γιώργος Λαμπριανός, Βίκη Κυριακοπούλου.

Διαβάστε τι μας είπε η Αναστασία Παπαστάθη για την παράσταση που σκηνοθετεί

Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar - εικόνα 1

«Το «Φαινόμενο Ρασομόν» αφορά στην σχετικότητα της αλήθειας.Είναι ένα εγχείρημα μέσα από το οποίο θέλησα ερευνήσω την λειτουργία του ανθρώπου σε σχέση με την αλήθεια και στην συνέχεια να το μοιραστώ με τους θεατές. Με αφορμή τον φόνο ενός άντρα μάρτυρες και κατηγορούμενοι καταθέτουν για το ίδιο γεγονός μια διαφορετική ιστορία. Από το σημείο αυτό ξεκινούν τα ερωτήματα. Για ποιό λόγο, και κάτω από ποιες συνθήκες οι άνθρωποι, για κάτι συγκεκριμένο έχουν τόσο διαφορετική οπτική; Με την προϋπόθεση ότι ο κάθε ένας καταθέτει την δική του αλήθεια, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν στην διαμόρφωση αυτής της αλήθειας; Ο χαρακτήρας, το πνευματικό επίπεδο, τα κίνητρα του κάθε ανθρώπου, ακόμα και η στιγμή στην οποία βρίσκεται, φαίνεται να είναι σημαντικές παράμετροι στην διαμόρφωση της αλήθειας του κάθε ενός. Όπως και να έχει διακρίνουμε μια απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό, σ’ αυτό που υπάρχει και σε αυτό που νομίζουν τα πρόσωπα του έργου ότι υπάρχει. Το έργο εκτυλίσσεται στην δύση την εποχή του μεσαίωνα, μια εποχή των ακραίων αντιθέσεων, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν. Η επιλογή μιας τόσο μακρινής εποχής για να τεθεί ένα τόσο σύγχρονο θέμα, όπως είναι η σχετικότητα της αλήθειας, πηγάζει από την πεποίθηση ότι η απόσταση μας επιτρέπει να παρατηρούμε με καθαρότητα, να παραμένουμε ανοιχτοί, να μην νοιώθουμε απειλή και τότε αυτό που είναι μακριά έρχεται κοντά μας.»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.