Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar

Η νέα παράσταση του θεάτρου Radar είναι εμπνευσμένη από την ιαπωνική κουλτούρα.

Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar

Εμπνευσμένη από την ιαπωνική κουλτούρα είναι η παράσταση «Φαινόμενο Ρασομόν», που σκηνοθετεί η Αναστασία Παπαστάθη στο Radar (από 3/11). Μετά την επιτυχημένη «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμί η καταξιωμένη ηθοποιός­, σκηνοθέτις και συγγραφέας Αν. Παπαστάθη, η οποία κέρδισε και το βραβείο καλύτερης μετάφρασης ξένου λογοτεχνικού έργου από την Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας το 2016 για τη μετάφρασή της στο έργο του Γάλλου συγγραφέα, εμπνέεται από την ιαπωνική κουλτούρα και μας συστήνει το «Φαινόμενο Ρασομόν». Τον τίτλο «Ρασομόν» έδωσε και ο Ιάπωνας σπουδαίος σκηνοθέτης Ακίρα Κουροσάβα στην κλασική ταινία του, η οποία τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1951.

Τόσο ο τίτλος όσο και το σενάριο της ταινίας βασίστηκαν σε διηγήματα του Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα. Σε διηγήματα του Γιαπωνέζου σημαντικού πεζογράφου του 20ού αιώνα καθώς και σε αρχαίους μύθους «περί αλήθειας» βασίστηκε και η Αν. Παπαστάθη για την τωρινή της παράσταση. Το έργο εκτυλίσσεται στη Δύση κατά τον Μεσαίωνα κι ερευνά τη σχέση του ανθρώπου με την αλήθεια και την αφήγησή της. Παίζουν οι Αναστασία Παπαστάθη, Νίκος Μπουσδούκος, Μαρία Σκούντζου, Δημήτρης Τσολάκης, Γιώργος Λαμπριανός, Βίκη Κυριακοπούλου.

Διαβάστε τι μας είπε η Αναστασία Παπαστάθη για την παράσταση που σκηνοθετεί

Μια μεσαιωνική αλληγορία στο Radar - εικόνα 1

«Το «Φαινόμενο Ρασομόν» αφορά στην σχετικότητα της αλήθειας.Είναι ένα εγχείρημα μέσα από το οποίο θέλησα ερευνήσω την λειτουργία του ανθρώπου σε σχέση με την αλήθεια και στην συνέχεια να το μοιραστώ με τους θεατές. Με αφορμή τον φόνο ενός άντρα μάρτυρες και κατηγορούμενοι καταθέτουν για το ίδιο γεγονός μια διαφορετική ιστορία. Από το σημείο αυτό ξεκινούν τα ερωτήματα. Για ποιό λόγο, και κάτω από ποιες συνθήκες οι άνθρωποι, για κάτι συγκεκριμένο έχουν τόσο διαφορετική οπτική; Με την προϋπόθεση ότι ο κάθε ένας καταθέτει την δική του αλήθεια, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν στην διαμόρφωση αυτής της αλήθειας; Ο χαρακτήρας, το πνευματικό επίπεδο, τα κίνητρα του κάθε ανθρώπου, ακόμα και η στιγμή στην οποία βρίσκεται, φαίνεται να είναι σημαντικές παράμετροι στην διαμόρφωση της αλήθειας του κάθε ενός. Όπως και να έχει διακρίνουμε μια απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό, σ’ αυτό που υπάρχει και σε αυτό που νομίζουν τα πρόσωπα του έργου ότι υπάρχει. Το έργο εκτυλίσσεται στην δύση την εποχή του μεσαίωνα, μια εποχή των ακραίων αντιθέσεων, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν. Η επιλογή μιας τόσο μακρινής εποχής για να τεθεί ένα τόσο σύγχρονο θέμα, όπως είναι η σχετικότητα της αλήθειας, πηγάζει από την πεποίθηση ότι η απόσταση μας επιτρέπει να παρατηρούμε με καθαρότητα, να παραμένουμε ανοιχτοί, να μην νοιώθουμε απειλή και τότε αυτό που είναι μακριά έρχεται κοντά μας.»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο έξυπνες κωμωδίες που σχολιάζουν την Ελλάδα

Δύο κωμωδίες made in Greece, από Γιώργο Καπουτζίδη και Ζήση Ρούμπου κοιτάζουν με χιούμορ την Ελλάδα και την ταυτότητά της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
26/11/2025

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.

Σύγχρονη ανάγνωση της "Ημερης του Ντοστογιέφσκι" από τον Γιάννη Νταλιάνη

Η "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" του Γιάννη Νταλιάνη αναδεικνύει, με σεβασμό στο σκοτεινό σύμπαν του Ντοστογιέφσκι, την κωμικοτραγική μοναξιά των ηρώων και τη διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική συνύπαρξη.

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.