
Το cross section archive μάς καλεί στα εγκαίνια της έκθεσης "ένας τέλειος κόσµος" του Νίκου Αρβανίτη (30/1, 7-10.30 μ.μ.). Η έκθεση παρουσιάζει ένα νέο έργο, ειδικά δηµιουργηµένο για το Reconstructing Memories, το συλλογικό πρόγραµµα του ετήσιου θεµατικού κύκλου Post-Human Archaeology, υπό την επιµέλεια της Μαρίας Λάλου και του Skafte Aymo-Boot, και αποτελεί το τέταρτο κεφάλαιο, "On Nature" (Περι Φύσης).
Ξεκινώντας από µια ανασκαφή της συλλογικής αστικής συνείδησης, το "ένας τέλειος κόσµος" επιδιώκει να αποκαλύψει τις σχέσεις µεταξύ του σύγχρονου ανθρώπου και της φύσης. Αποσπασµένο από οποιαδήποτε πραγµατική φύση, το έργο επιχειρεί να θέσει ερωτήµατα σχετικά µε την ανθρωποκεντρική θέση, δηµιουργώντας έναν "φυσικό" κόσµο εντελώς τεχνητό. Το "ένας τέλειος κόσµος" πραγµατεύεται µια υπαρξιακή κρίση στη σχέση ανθρώπου και φύσης. Το έργο εκτυλίσσεται ως φανταστική αφήγηση, εµπλουτισµένη µε ηχητικές συνθέσεις 1 βασισµένες σε ηχογραφήσεις στούντιο, όπου κάτοικοι της πόλης κλήθηκαν να µιµηθούν – πιστά, ιδιοσυγκρασιακά ή στερεοτυπικά – ήχους χλωρίδας, πανίδας, φυσικών στοιχείων και φαινοµένων, καθώς και άλλα ηχητικά γεγονότα, µιµούµενοι τους ήχους του φυσικού περιβάλλοντος.
Η φύση υπάρχει µόνο ως µία νοητική εικόνα, ως ένα ελεγχόµενο κοµµάτι σχεδιασµού. Τίποτα στο ίδιο το έργο δεν είναι πραγµατικό: Δύο ανθρωπόµορφα ζώα έχουν µια φιλοσοφική συζήτηση για το πώς να διαµορφώσουν το περιβάλλον τους σε µια ιδανική µορφή, ενώ ένας τέλεια κατασκευασµένος τεχνητός βράχος αιωρείται στο κέντρο της εγκατάστασης. Ακόµα κι αν αρχικά η πρώτη πρόσληψη κλείνει στο αυθεντικό, το ηχητικό τοπίο σταδιακά αποκαλύπτεται, υπογραµµίζοντας τα διαφορετικά επίπεδα σύνδεσης στις αντιλήψεις των αστικών περί φύσης. Τεχνητή φύση ή φυσικά τεχνητή, ανθρωποειδής φύση ή φυσικά ανθρώπινη. Τα στοιχεία του έργου επιδιώκουν να βρουν θέση σε αυτή τη προβληµατική σχέση, υπογραµµίζοντας ταυτόχρονα ότι η ίδια η πολικότητα είναι απλώς µια κατασκευή της ανθρώπινης διανόησης.
Το πρώτο κεφάλαιο της θεµατικής Post-Human Archaeology (Υστερα-Ανθρώπινη Αρχαιολογία) αποτελείται από την διαδοχή πέντε ατοµικών εγκαταστάσεων που στο σύνολο τους αντιπροσωπεύουν την έκθεση Reconstucting Memories (Ανασκευάζοντας Αναµνήσεις). Με µια αρχαιολογία που είναι µη κανονιστική και ανοιχτού τύπου ως µέθοδος, παίζοντας µε την αντιληπτή εξουσία του ειδικού, επιτρέπει την ανατοµία ενός θέµατος µε µια διαισθητική και προσωπική προσέγγιση. Το Reconstructing Memomories καλεί τον θεατή να αµφισβητήσει όχι µόνο το ίδιο το έργο και το σκηνοθετηµένο περιεχόµενό του, αλλά και τη δική του αντίληψη για την πραγµατικότητα. Τη συγκυρία του Reconstructing Memomories υπογράφουν : On History- Βαγγέλης Βλάχος (GR), On Media - Rabih Mroue (LB), On Politics - η συλλογικότητα καλλιτεχνών/αρχιτεκτόνων [Πέγκυ Ζάλη, Παναγιώτης Λιανός, Χρήστος-Γ. Κρητικός] (GR), OnNature - Νίκος Αρβανίτης (GR) και On Language - Nicoline van Harskamp (NL).
Το Post-Human Archeology αποτελεί την ετήσια θεµατική του cross section archive για το 2024-25. Είναι µια προσπάθεια παραγωγής εναλλακτικών αντιλήψεων της σχέσης µας µε την ιστορία και την πόλη, εφαρµόζοντας µια µατιά έξω από τον εαυτό µας, µια µη- ή και µεταανθρώπινη µατιά θα λέγαµε. Ένα βλέµµα που δεν κοιτάζει απευθείας το αντικείµενο ενδιαφέροντος αλλά µάλλον µια εκδοχή της πραγµατικότητας που καθρεφτίζεται, εκτός κλίµακας, αρνητική. Σε αυτήν την επεξεργασµένη πραγµατικότητα µπορούµε να περιµένουµε να δούµε πράγµατα που χρειαζόµαστε ως άγνωστα εργαλεία για να ερµηνεύσουµε. Το πρόγραµµα Reconstructing Memories επιµελούνται η Μαρία Λάλου και ο Skafte Aymo-Boot.
Info: cross section archive | 30/1-15/2 | Η έκθεση λειτουργεί καθηµερινά 6 μ.μ. – 12 π.μ. από τον δηµόσιο χώρο του cross section archive στη διασταύρωση Μαυροµιχάλη και Ισαύρων | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.