"Γνόφος αγνωσίας": Η γοητεία της μυστικιστικής ζωγραφικής παράδοσης

Ο τίτλος της έκθεσης του Κωνσταντίνου Καλογερόπουλου αναφέρεται σε ένα μυστικιστικό κείμενο του 14ου αιώνα γραμμένο από έναν ανώνυμο Άγγλο μοναχό.

Γνόφος αγνωσίας Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος © Studio Vaharidis

Στην πρώτη του ατομική έκθεση, με τίτλο "Γνόφος αγνωσίας", ο Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος καταθέτει μια στιβαρή εικαστική πρόταση που τον καθιστά δυναμικό συνεχιστή της μυστικιστικής ζωγραφικής παράδοσης. Όπως ο Sam Francis ή ο Mark Tobey, έτσι και αυτός αναζητά αφαιρετικές φόρμες πίσω από το πέπλο της συνείδησης. Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται σε ένα μυστικιστικό κείμενο του 14ου αιώνα γραμμένο από έναν ανώνυμο Άγγλο μοναχό. Η επιλογή του τίτλου από τον ίδιο τον καλλιτέχνη αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ότι η ζωγραφική του σχετίζεται με την πνευματικότητα, την περισυλλογή και την προσευχή. Η λέξη γνόφος δεν παραπέμπει εδώ μόνο στο σκοτεινό σύννεφο μέσα στο οποίο κρύβεται ο Θεός• είναι και το μαύρο χρώμα, ένας άλλος τρόπος για να προσδιορίσει ο ζωγράφος τον χώρο και το ύφος της ζωγραφικής του.

 

Γνόφος αγνωσίας Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος
© Studio Vaharidis

Η ζωγραφική του Καλογερόπουλου ζυμώνεται με τον χώρο του μεγάλου εργαστηρίου που διατηρεί από το 2010 σε ένα πευκόφυτο κτήμα στην Άνοιξη. Κοιτώντας τα μεγάλης κλίμακας σχέδιά του αναγνωρίζεις εξάγωνα σχήματα και φόρμες που παραπέμπουν σε πλέγμα ή συρματόπλεγμα, σε γέφυρες, περάσματα και φωτεινά μονοπάτια. Ο καλλιτέχνης πειραματίζεται με διάφορες τεχνικές και υλικά, όπως γραφίτης, λάδι, κάρβουνο, αυθεντικό μαλλί και ξύλο. Η σειρά με τα μικρά έργα που αποθηκεύει και εκθέτει μέσα σε ξύλινα κουτιά διαθέτει μια πυκνότητα, αλλά και μία κατασκευαστική λογική, που τη συναντάμε και στα μαύρα έργα όπου απεικονίζονται κτίσματα, καλύβες και στέρνες. Κοινό γνώρισμα αυτών των έργων είναι ότι πίσω από την τεχνική επεξεργασία τους κρύβεται πάντα μια ιστορία, ή μάλλον ιστορίες που διαπλέκονται μεταξύ τους. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι με ένα χρώμα παράγονται πολλά διαφορετικά χρώματα, επτά αποχρώσεις του μαύρου. 

Γνόφος αγνωσίας Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος
© Studio Vaharidis

Ο Καλογερόπουλος πλαισιώνει τη στοχαστική ζωγραφική του με το δεκάλεπτο βίντεο "Στέρνα" (2017). Στο βίντεο βλέπουμε τον καλλιτέχνη να θάβει σε μια στέρνα ένα μεγάλο λευκό χαρτί το οποίο έφτιαξε μόνος του από ένα κολλάζ χαρτιών. Η πράξη του είναι τελετουργική, μια ιδιωτική περφόρμανς που δηλώνει εμφατικά τον βιωματικό χαρακτήρα της δουλειάς του. Η πηγή της ζωγραφικής του Καλογερόπουλου είναι η ανάμνηση ενός παράδοξα οικείου δάσους στην άκρη της πόλης.

Εγκαίνια: 3/2 (7-10 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" | 3-19/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Αυτή είναι η νέα ψηφιακή έκθεση της Εθνικής Βιβλιοθήκης

Το πρότζεκτ φέρνει το κοινό σε επαφή με το έργο ενός ιστορικού δημιουργού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/09/2025

Σεπτέμβριος στο Σπίτι του Ελύτη: Τι θα δούμε αυτόν το μήνα στην Πλάκα

Δείτε εντός τις δράσεις που θα κάνουν τον Σεπτέμβριο καλύτερο μέσα από μουσική και ποίηση.

"Fire Spirits": Τα ανεκπλήρωτα όνειρα μπορούν να μας στοιχειώσουν

Ένα νέο ομαδικό πρότζεκτ στον χώρο του Haus N.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (8-14/9)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

Κωνσταντίνος Αγγελάκης: "Το Φεστιβάλ Βιβλίου υπενθυμίζει ότι η ανάγνωση είναι ακόμα απαραίτητη στην εποχή μας"

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου, που διοργανώνει το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως, μας μιλά για τα προβλήματα του κλάδου, την τεχνητή νοημοσύνη αλλά και τον λόγο που επιλέχθηκε ως φετινή θεματική το παιδί και η φιλαναγνωσία.

"One Year Later": Μελετώντας το αμετάκλητο πέρασμα του χρόνου

Τρεις καλλιτέχνες εγκαινιάζουν τη νέα σεζόν στην γκαλερί Alma.

Μαρία Κάλλας, Μέριλιν Μονρό και Τσάρλι Τσάπλιν σε μία εντυπωσιακή pop art έκθεση

Εμβληματικές μορφές πρωταγωνιστούν στα έργα του Μάνου Ιωαννίδη.