"Τόποι περισυλλογής": Έργα από το προσωπικό αρχείο του Γιώργου Ξένου εκθέτονται στο Μέγαρο

Με την επερχόμενη έκθεση, ολοκληρώνεται ο κύκλος των μονογραφικών εκθέσεων δοκιμιακού χαρακτήρα του 2022 στο Μέγαρο Μουσικής.

Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής © Dimitris Glykas

Το annexM του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών εγκαινιάζει στις 14.12 την έκθεση "Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής", σε επιμέλεια της Άννας Καφέτση, με την οποία ολοκληρώνεται ο κύκλος των μονογραφικών εκθέσεων δοκιμιακού χαρακτήρα του 2022. H έκθεση φιλοξενείται στην Υπηρεσιακή Αυλή και θα διαρκέσει έως τις 5 Μαρτίου 2023. 

Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής
© Dimitris Glykas
Άποψη της έκθεσης. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη  

Με κορμό τη ζωγραφική σε χαρτί η έκθεση περιλαμβάνει 102 έργα διαφόρων περιόδων που στην πλειονότητα τους βγαίνουν για πρώτη φορά στο φως από το αρχείο του καλλιτέχνη. Παρουσιάζονται μεγάλων διαστάσεων επίτοιχα πολύπτυχα και εγκαταστάσεις που συγκροτούνται ως επιμέρους ανοιχτά αρχεία, σειρές σχεδίων με πολυάριθμες παραλλαγές του ίδιου θέματος και βιβλία-σημειωματάρια από την παραμονή του στο Βερολίνο έως σήμερα. Εκτίθενται επίσης ψηφιακές φωτογραφίες και σύντομα βίντεο από κινητό, μια άγνωστη καλλιτεχνική πτυχή του πολυδιάστατου έργου του ζωγράφου.

Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής
© Georgios Xenos
Άποψη της έκθεσης
Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής
© Georgios Xenos
Άποψη της έκθεσης
Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής
© Dimitris Glykas
Μπλε, 1984. Υδατογραφία σε χαρτί, 21 x 29,7 εκ. 

"Με το θέμα τους, χωρίς το θέμα και ενάντια σε αυτό", σημειώνει η Άννα Καφέτση, "οι αρχειακοί τόποι των έργων δημιουργούν διακριτές νησίδες τάξης και μαζί αταξίας στον εκθεσιακό χώρο, που γεννούν πολλαπλές ερμηνείες, εσωτερικές διαδρομές σκέψης και σιωπής, μια λαχτάρα για μνήμη και αναγωγή στην αρχή. Στο κέντρο του τίθεται σε κυκλική διάταξη η υπερμεγέθης εικαστική εγκατάσταση Χώροι περισυλλογής από την οποία η έκθεση δανείζεται εν μέρει τον τίτλο της. Με πυρήνα τον εσωστρεφή αυτό κύκλο στοχασμού, που είναι επισκέψιμος από τον θεατή, η ίδια η  έκθεση σχεδιάστηκε επιμελητικά γύρω από την ιδέα ενός κλειστού/ανοιχτού αρχείου εικόνων, ήχων και εννοιών, που κρύπτεται και φανερώνεται, ως σκηνή και ως άβατο. Δημόσιες "τοιχογραφίες” χωρίς όρια εναλλάσσονται με ζωγραφικές "μινιατούρες” και απροσπέλαστα αρχεία σχεδίων. Αρχετυπικές εικόνες του οίκου και άδειων εσωτερικών, λαβύρινθοι, άνθρωποι-αριθμοί, σκιές, κρυπτικές καταγραφές, γρίφοι, δημιουργούν μέσα από ατέρμονες επαναλήψεις, ανησυχητικές τοπογραφίες εγκλεισμού και διάνοιξης, περισυλλογής και κατάδυσης στον εαυτό, σε μαύρο/άσπρο. Το όνειρο ως ακατάληπτη γραφή σε εικόνες δεν ονειροπολεί, σκέπτεται. Κρύβει ιερόγλυφα του τραύματος και αποκαλύπτει φόβους και εμμονές. Το ακέφαλο σώμα μάς κοιτάζει από το βάθος του μαύρου καθρέφτη. Η ψυχαναλυτική ανάγνωση εγκαθίσταται μέσα στο πλήθος των θεατρικών σκηνών. Γενεαλογίες μοναχικών σκεπτόμενων απέναντι στον μέλανα ήλιο και ανώνυμα πλήθη χωρίς πρόσωπο αλληγορούν καταστροφές της ιστορίας και την εξορία τους. Η αρχειακή τους συνθήκη κινητοποιεί έναν πολιτικό χώρο πέρα από το θέμα και την εικονογραφία. Η μπλε μινιατούρα, παράταιρη, μοναδική χωρίς αρχειακή οικογένεια ονομάζει το χρώμα. Και ο εξόριστος ποιητής μας παρατηρεί από το βάθρο. Η έκθεση δεν επιβάλλει τη δική της ανάγνωση. Ούτε καν αυτή του δημιουργού του αρχείου. Θα ήθελε να αφήσει μόνους τους θεατές απέναντι στο έργο που τους κοιτάζει, να το αφήσει μόνο μαζί τους. Να περάσουν μέσα σε σιωπή δίπλα του σαν άλλη αρχειακή σειρά δίνοντας χρόνο στην περισυλλογή. Κι αυτή να είναι η δική της ηθική και πολιτική δήλωση".

Γιώργος Ξένος. Τόποι περισυλλογής
© Georgios Xenos
Μεσημέρι, 2020. Βίντεο σε τάμπλετ διαστάσεων 14,8 x 24 εκ., ασπρόμαυρο, ήχος, διάρκεια 1΄: 72΄΄ σε λούπα .Βιντεοστιγμιότυπο: Μάκης Φάρος 

Εγκαίνια: 14/12 (8 μ.μ.) 

Info: Υπηρεσιακή Αυλή Μεγάρου Μουσικής | 14/12/22-5/3/22 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 12-8 μ.μ., Πεμ.: 12-10 μ.μ. | Είσοδος: €5, €3 | Κάθε Πέμπτη ελεύθερη είσοδος για το κοινό

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"L’Infini terrible": Η σαγηνευτική φρικαλεότητα στην τέχνη του Χρήστου Οικονόμου

Η πρώτη ατομική παρουσίαση του καλλιτέχνη στη Roma Gallery.

1945: Το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου γίνεται αφορμή για έκθεση στο Καπνεργοστάσιο

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από το τέλος του πολέμου.

Τα απομεινάρια αποκτούν δεύτερη ζωή στην ατομική έκθεση της Ελένης Παπάζογλου

Στην έκθεση "Proposing Everything Twice" δίνεται χώρος και χρόνος σε όσα μένουν στη σκιά του στούντιο.

Πως συνδέεται ένα εργαστήριο σχεδιασμού ήχου με έννοιες των Gilles Deleuze και Félix Guattari;

Στο δεύτερο workshop της σειράς του "InnerLand Project" ο Δημήτρης Μενεξόπουλος εμπλέκει την φιλοσοφία στη δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής.

Το βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Ψυχογιός υποδέχεται τη Μαίρη Συνατσάκη

Meat and greet με την επιχειρηματία, content creator και παρουσιάστρια στις 13 Δεκεμβρίου.

"Merry and Red" διάθεση στη νέα ομαδική έκθεση της Γκαλερί Σκουφά

Ωδή στο πιο λαμπερό και εμβληματικό χρώμα της εποχής.