Ο Adrian Paci εμπνέεται από τον κοινωνικοπολιτικό ρόλο της "γλώσσας"

Η δεύτερη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη αποτελεί μια συνεργασία της Kalfayan με τη γκαλερί Peter Kilchmann.

Adrian Paci, Compito #2, 2022.

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν, σε συνεργασία με την Γκαλερί Peter Kilchmann, την ατομική έκθεση του Adrian Paci με τίτλο "POPOLODISENZAPAROLA" (άνθρωποι χωρίς λέξεις).

Στη δεύτερη ατομική έκθεσή του στην Kalfayan, ο Paci εστιάζει στη δύναμη και τον κοινωνικοπολιτικό ρόλο της "γλώσσας". Παρουσιάζει μια νέα σειρά κεραμικών γλυπτών καθώς και νέα υφαντά μάλλινα χαλιά. Τα τελευταία έχουν υφανθεί σε χειροποίητους αργαλειούς από μια κοινότητα χειροτεχνίας γυναικών που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1990 στη Σκόδρα.

Η έκθεση σηματοδοτεί επίσης την πρώτη παρουσίαση ενός έργου από ξύλο που αντλεί από την παράδοση της εικονοποιίας. Το έργο αυτό έρχεται να προστεθεί στην πολυεπίπεδη σειρά έργων βασισμένων στη γλώσσα, τα οποία έχουν δημιουργηθεί για την έκθεση στην Αθήνα. Το κυρίαρχο μοτίβο στα γλυπτά και τα χαλιά παραπέμπει σε σχέδια του καλλιτέχνη που βασίζονται σε σελίδες από σημειωματάρια που ανήκαν στον Μαουρίτσιο (Maurizio), έναν άνδρα με σύνδρομο Άσπεργκερ, ο οποίος κρατούσε αδιάκοπα και συστηματικά χειρόγραφες σημειώσεις σε μια δική του "αινιγματική" γλώσσα. Όταν κάποτε ρωτήθηκε "γιατί γράφεις;", ο Μαουρίτσιο απάντησε: "Γράφω γιατί αυτό είναι το καθήκον μου" ("Scrivo perché questo è il mio compito"). 

Τα έργα του Adrian Paci παρουσιάζουν ένα παλίμψηστο γραφής και δεξιοτεχνίας, μια συναρμογή σημαίνοντος και σημαινόμενου, αντικατοπτρίζοντας έναν δονούμενο χώρο γεμάτο προκλήσεις, έναν χώρο μεταξύ αυτού που λέγεται, αυτού που υπονοείται και αυτού που μερικές φορές σκοπίμως παραλείπεται. Η πολύπλευρη εικαστική του πρακτική προσφέρει μια οπτική έκφραση που αγκαλιάζει το ανοιχτό νόημα των λέξεων, των κωδίκων και των σημείων, της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης  μεταξύ ανθρώπων με διαφορετικές "φωνές".

Ο καλλιτέχνης γράφει για τα έργα που παρουσιάζονται στην Kalfayan: "Πάντα με ενδιέφερε να διερευνήσω τον χώρο ανάμεσα σε αυτό που θα μπορούσαμε να βιώσουμε και σε αυτό που θα μπορούσαμε να σκεφτούμε, σε αυτό που θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και σε αυτό που θα μπορούσε να ειπωθεί προφορικά, σε αυτό που θα μπορούσε να ειπωθεί και σε αυτό που θα μπορούσε να γραφτεί. Υπάρχει πάντα μια ένταση σε αυτόν τον χώρο που διέπεται από σημεία έλξης και κενά, φορτισμένος με δυνατότητες και αδυναμίες. Δουλεύοντας με τη ζωγραφική εδώ και αρκετό καιρό, έχω εξερευνήσει αυτόν τον χώρο δόνησης μεταξύ του ρητού και αυτού που παραμένει άρρητο. Υπάρχει όμως και χώρος για το άγραφο, για το ανείπωτο ακόμα και για το αδιανόητο. Ίσως η ορθολογική σκέψη έχει τα όριά της και εκεί είναι που ενεργοποιούνται η διαίσθηση και η φαντασία. Ταυτόχρονα υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι έκφρασης, όπου το αδιανόητο και το ανείπωτο αφήνουν ενδεχομένως τα ίχνη τους. Το ανθρώπινο σώμα, για παράδειγμα, έχει τον δικό του τρόπο έκφρασης χωρίς λόγια. Στην περίπτωση του πίνακα, η έκφραση δημιουργείται μέσα από μια πινελιά, ένα βερνίκι, μια σκιά, έναν ρυθμό. Είναι αδύνατο να κωδικοποιηθεί αυτό το είδος έκφρασης. Δεν μπορείς να το ορίσεις αλλά νιώθεις την παρουσία του".

Εγκαίνια: 7/9 (7-9 μ.μ.)

Info: Kalfayan | 7/9-15/10 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Σαβ.: 11 π.μ – 3 μ.μ., Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Adrian Paci, Compito #2, 2022. Μαλλί - 300 Χ 200 εκ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, της Galerie Peter Kilchmann και των Kalfayan Galleries

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Kalfayan

Χάρητος 11, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο "Κosmos" της Εlke Lagansky ξεδιπλώνεται

Στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων εγκαινιάζεται η έκθεση όπου θα παρουσιάζεται η δουλειά των τελευταίων 25 χρόνων της Γερμανίδας καλλιτέχνιδας που ζει στην Ελλάδα από το '80.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/10/2025

"Αρόδου": Το νέο βιβλίο του Στέλιου Μάινα παρουσιάζεται στο Πειραιά

Οι εκδόσεις Ψυχογιός διοργανώνουν την παρουσίαση του μυθιστορήματος στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.

Τι ιστορίες έχουν να μας πουν 12 γυναίκες άνω των 60 ετών;

Μια έκθεση με ιστορίες δύναμης, τρυφερότητας, σχέσεων, ανθεκτικότητας και αγάπης για τη ζωή.

Για την Gisela McDaniel, το να κάνεις τέχνη είναι σαν να μεγαλώνεις παιδιά

Με αφορμή τη νέα της ατομική έκθεση στα Dio Horia, η Τσαμόρο καλλιτέχνιδα εξηγεί στο "α" πώς η ζωγραφική της δίνει φωνή σε περιθωριοποιημένες θηλυκότητες και αντιτίθεται στο αποικιοκρατικό και πατριαρχικό βλέμμα που κυριαρχεί στην ιστορία της τέχνης.

Πίσω από το βλέμμα των "Cycladic Blues"

Λίγο πριν τη λήξη της έκθεσης της Marlene Dumas, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υποδέχεται τη συγγραφέα Jennifer Higgie για τη διάλεξη "The Naked Eye".

"Ο κήπος πάνω από τη θάλασσα": Μια συνταγή του ΚΠΙΣΝ για ανοϊκούς και τους φροντιστές τους

Η δράση περιλαμβάνει δώδεκα δίωρες συναντήσεις ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων στο Πάρκο "Σταύρος Νιάρχος" με τη μορφή ενός εργαστηρίου θεάτρου, στο πλαίσιο της πολιτιστικής συνταγογράφησης.

"Παλιό χώμα": Ιστορίες παράλληλες, 24 αιώνες μακριά

Το νέο βιβλίο του Γιώργου Παπαζαφείριου (εκδ. νήσος) φέρνει στο προσκήνιο μια υπαρξιακή αναζήτηση μέσα από την τομή δύο ιστοριών, ενός αρχαιολόγου κι ενός βετεράνου του μακεδονικού στρατού.