Για τους σινεφίλ, ίσως η πιο χαρακτηριστική σύγχρονη αναφορά από το steampunk είναι το σκορτσεζικό «Hugo». Μέσα στα καλορρυθμισμένα, μπρούτζινα γρανάζια ενός παρισινού σιδηροδρομικού σταθμού του ’30, ο νεαρός πρωταγωνιστής της ταινίας, Καμπρέ –δεινός κατασκευαστής μηχανισμών και ρολογιών–, βάζει σκοπό της ζωής του να λύσει το μυστήριο ενός ανθρωπόμορφου ρομπότ που κληροδότησε από τον πατέρα του, με πάγιο φόντο της ιστορίας την μαγευτική ακρίβεια των βιομηχανικών εφευρέσεων σε μία φουτουριστική και τεχνολογικά πιο ανεπτυγμένη version τους.
Τι σημαίνει πιο απλά αυτό; «Με τρεις σύντομες λέξεις, steampunk είναι η βικτοριανή επιστημονική φαντασία» εξηγεί ο Σάκης Θεοδώρου, διακεκριμένος μοντελιστής σε Ελλάδα και εξωτερικό, λάτρης της κατασκευής έργων sci-fi/ fantasy. «Αναφερόμαστε στη γενικότερη χρονική περίοδο βιομηχανοποίησης του 19ου αιώνα και στην αισθητική της, χρησιμοποιώντας όμως τη σημερινή τεχνολογία και δομή, κάτι που δημιουργεί έναν ακόμη πιο προηγμένο “19ο αιώνα”, συχνά συμπληρωμένο με βικτοριανά θαύματα όπως ατμοκίνητα, αεροσκάφη και μηχανικούς υπολογιστές», συνεχίζει.

Το πειρατικό πλοίο «Nemesis»

«Με τρεις σύντομες λέξεις, steampunk είναι η βικτοριανή επιστημονική φαντασία.»
Σύμφωνα με έναν ξεχασμένο μύθο, ο περιβόητος βασιλιάς «κάπτεν Έρεβος» στο νησί τον πειρατών δυσανασχετούσε που τα πλοία τους ήταν κλεμμένα, χτυπημένα από πυρά της μάχης και που πολλές φορές είχαν πάνω τους σκαλισμένα σύμβολα των εχθρών τους. Έτσι, όταν έπεσε στα χέρια του ένα πλοίο που μετέφερε τους καλύτερους κατασκευαστές σε βασιλικές γαλέρες (μαραγκούς, ξυλογλύπτες κοκ), τους είπε «θα φτιάξετε για εμένα το καλύτερο πλοίο, σαν και αυτό δεν θα υπάρχει άλλο ομορφότερο και αν μου αρέσει το αποτέλεσμα, θα σας αφήσω ελεύθερους».

Η ομάδα ομόφωνα δέχτηκε την πρόταση και άρχισε αμέσως την δουλειά μέσα σε μια τεράστια σπηλιά του βουνού. Έτσι, μετά από αρκετό καιρό ολοκλήρωσαν το έργο και το έριξαν στην θάλασσα. Όταν το πλοίο άρχισε να αποκαλύπτεται σιγά σιγά, οι πειρατές αντίκρισαν τον βασιλιά τους κάπτεν Έρεβο με την εντυπωσιακή του ενδυμασία στο πηδάλιο του εντυπωσιακού δημιουργήματος και δάκρυσαν τα μάτια τους από δέος. Η ομάδα αφέθηκε ελεύθερη να γυρίσει στην πατρίδα της και το πλοίο δεν ήταν άλλο από το μυθικό πειρατικό «Nemesis».
Υγ.: Το «Nemesis» ήταν ο φόβος και ο τρόμος των εχθρών του, έδωσε μεγάλες μάχες. Κάποιοι λένε ότι βούλιαξε, κάποιοι ότι απλά χάθηκε και κάποιοι άλλοι ψάχνουν να το βρουν σε μακρινά μέρη της θάλασσας μαζί με τον κάπτεν Έρεβο στο πηδάλιό του.
Το Ναυάγιο της Ερήμου

Η ιστορία ξεκινά με ένα ακυβέρνητο για άγνωστους λόγους πλοίο, που έκανε ένα μακρινό ταξίδι χωρίς συγκεκριμένο προορισμό. Την μέρα που το ταξίδι του τελείωσε ήρθε η στιγμή να χωθεί η καρίνα του βαθιά στην λάσπη, σε ρηχά νερά. Σε εκείνο το μέρος, αλλά μετά από χρόνια, όταν τα νερά είχαν πλέον υποχωρήσει φάνηκε πως το πλοίο είχε ενσωματωθεί σε μια αποξηραμένη και αφιλόξενη έρημο, μοιάζοντας με ένα πλοίο φάντασμα στη μέση του πουθενά…

Ήταν τότε η στιγμή που εμφανίστηκε ένας παράξενος άνδρας χαμένος στην αμμοθύελλα για να βρει καταφύγιο στο ταλαιπωρημένο ναυάγιο, κάνοντάς το σπίτι του. Από τα ξύλα του πλοίου έφτιαξε μια καλύβα ψηλά στο μεσαίο κατάρτι και από εκεί παρατηρούσε τον ορίζοντα, πάντα μόνος, μέχρι το τέλος της ζωής του.
Υ.Γ. Πολλοί ψάξανε από περιέργεια να δουν το «Ναυάγιο της Ερήμου» αλλά ποτέ κανένας δεν μπόρεσε να το βρει. Ωστόσο, αρκετοί δεν έχουν χάσει ακόμα την πίστη τους.
Steampunk Tesla

Αν δεν ήταν αυτός ο εφευρέτης όλων των άλλων, τότε ποιός; Μεταξύ ιστορίας και μυθολογίας, ο Νίκολα Τέσλα ενσάρκωνε την πιο μαγική, πιο σκοτεινή, πιο ενδιαφέρουσα πλευρά της πραγματικότητας και συγκεκριμένα την φανταστική πλευρά της βιομηχανικής επανάστασης. Μία από τις αναφερόμενες ως «κρυφές εφευρέσεις» του ήταν και η μηχανή του χωροχρόνου.

Σκέφτηκε να φτιάξει ένα όχημα πρωτοποριακό που θα κινούταν με ρεύμα. Το αρχικό στάδιο θα ήταν με ατμό, όπου στην συνέχεια ο ατμός μέσα από μια διαδικασία θα κινούσε τροχούς, οι τροχοί με τη σειρά τους θα έδιναν κίνηση με μικρούς μεταλλικούς ιμάντες στα δυναμό, από εκεί στους 2 μεγάλους πυλώνες (Τέσλα) και τέλος από τους πυλώνες σε όλο το όχημα. Ήταν, φυσικά, μόνο η αρχή για μία σειρά από εφευρέσεις.
Υγ.: Το συγκεκριμένο έργο απέσπασε δύο χρυσά μετάλλια σε πανελλήνια έκθεση στην Θεσσαλονίκη ενώ ο χρόνος κατασκευής του ήταν 9,5 μήνες.
Περισσότερες πληροφορίες για τον Σάκη Θεδώρου εδώ.