Portico Quartet: "Η πιο ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη μουσική είναι πάντα δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί"

Εδώ και μια δεκαετία έκαναν το άλμα προς έναν προσωπικό ήχο, που ξεκινά μεν από την τζαζ μα διατηρεί ανοιχτούς ορίζοντες, ικανούς να προσελκύσουν κοινό και από άλλες κατευθύνσεις. Διατηρώντας αυτή τη δυναμική έρχονται τώρα ξανά στην Αθήνα –Σάββατο 8/10, στο Piraeus Club Academy (LouLou is Present)– οπότε δεν χάσαμε την ευκαιρία για μια κουβέντα με τον Jack Wyllie.

PrtqQr_front © John Williams

Πάνε σχεδόν 10 χρόνια από την πρώτη σας συναυλία στην Ελλάδα (2013). Έχετε διαμορφώσει, πλέον, κάποιον ορίζοντα για το τι να περιμένετε από τη χώρα μας και το κοινό της;
Πάντα είχαμε φανταστικό κοινό, κάθε φορά που παίξαμε στην Ελλάδα. Είναι μια υπέροχη χώρα, με υπέροχους ανθρώπους. Πρόσφατα, μάλιστα, πήγα διακοπές στη Δονούσα, ενώ βρέθηκα και στην Αθήνα. Τα πέρασα φανταστικά.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση όταν προσπαθείτε να βρείτε χώρους για τον αυθορμητισμό ή τον αυτοσχεδιασμό, καθώς παρουσιάζετε ζωντανά τις γνώριμες συνθέσεις σας;
Έχει να κάνει με το να βρεις μια ισορροπία. Η οποία θα επιτρέπει μεν στη μουσική να παραμένει αναγνωρίσιμη και να διαθέτει "μελωδικότητα", μα ταυτόχρονα θα δημιουργεί και χώρο γι' αυτόν τον αυθορμητισμό που λες και για τους αυτοσχεδιασμούς που εμπλουτίζουν τις συναυλίες μας.
Εξίσου σημαντικό –ίσως και ακόμα πιο δύσκολο– είναι και το να τα κάνεις όλα αυτά να ηχούν ως ένα "σφιχτό" σύνολο, το οποίο την ίδια στιγμή θα δίνει και την εντύπωση ότι είναι ελεύθερο, έχοντας εξερευνητικές διαθέσεις.

Και στη δημιουργική διαδικασία στο στούντιο; Τι είναι πιο σημαντικό; Οι συγκεκριμένες ιδέες; Τα όρια; Ίσως κάποια μοτίβα;
Πριν ξεκινήσουμε ηχογραφήσεις πάντα μαζευόμαστε και αποφασίζουμε πώς περίπου θα είναι ένα νέο άλμπουμ, σε πολύ γενικές γραμμές. Θέτουμε δηλαδή ορισμένες βασικές παραμέτρους γύρω από αυτό, ενώ φτιάχνουμε και μια playlist με κάποιες επιρροές μας. 
Είναι κάτι που πραγματικά βοηθά στο να μένουμε στην πορεία την οποία επιθυμούμε. Έτσι, επίσης, αποφεύγεται και το να σπρώχνουμε το υλικό προς διαφορετικές κατευθύνσεις, αλλά και το να κουβεντιάζουμε διαρκώς γύρω από τι ακριβώς προσπαθούμε να φτιάξουμε. 

PrtqQr_01
Το εξώφυλλο του άλμπουμ Monument (2021)

Εξακολουθούμε και βρίσκουμε τη μουσική σας να καταχωρείται στην "τζαζ", ωστόσο το πρόσφατό σας Monument (2021) θα άρεσε πολύ και σε όσους ακούν καλλιτέχνες σαν π.χ. τον Bonobo. Έχουν κάποιο νόημα οι ταμπέλες για την ταυτότητά σας ως συγκρότημα; 
Υποθέτω ότι πάντα υπάρχει μια σαφής τζαζ επιρροή, όμως έχεις δίκιο: αυτό που παίζουμε δεν είναι τζαζ –τουλάχιστον όχι στη συμβατική της, πιο αναγνωρίσιμη μορφή. Νομίζω ότι η πιο ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη μουσική είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί, γιατί πάντα στέκεται ανάμεσα σε διαφορετικές επιρροές. Όσον αφορά εμάς, λοιπόν, νιώθω χαρούμενος που δεν ανήκουμε τόσο ξεκάθαρα σε κάποιο συγκεκριμένο είδος.

Πάντως, παρά τις αλλαγές στον ήχο σας μέσα στα χρόνια, το hang drum παραμένει, λειτουργώντας ως ένα είδος "συμβόλου" για τη μουσική σας. Νιώσατε ποτέ να το βαριέστε; Χρειάστηκε κάπως να "επανασυνδεθείτε" μαζί του;
Και σε αυτό νομίζω ότι έχεις δίκιο, πράγματι λειτουργεί σαν σύμβολο για τη μπάντα: αποτελεί κομμάτι της ταυτότητάς μας, κάτι πολύ σημαντικό. Είναι άλλωστε και ο λόγος που προσπαθούμε κι εμείς να το διατηρούμε, καθώς δίνει στους οπαδούς μια βάση στην οποία μπορούν να "κλειδώσουν". Επιπλέον, είναι σπουδαίο εργαλείο όσον αφορά τη συνθετική διαδικασία και ταιριάζει άψογα με τις μινιμαλιστικές μας αναφορές, γιατί, χρησιμοποιώντας το, δημιουργείς σύντομα ρυθμικά μοτίβα.
Από την άλλη, βέβαια, στους δίσκους των τελευταίων ετών γύρω στα μισά μας κομμάτια δεν το περιείχαν καθόλου. Οπότε θα έλεγα ότι, όσο ο ήχος μας μετακινείται προς καινούριες κατευθύνσεις, τόσο μειώνεται και η εξάρτησή μας από το hang.

PrtqQr_01
© Duncan Bellamy

Φέτος συμπληρώνονται και 15 χρόνια από τον δίσκο Knee-Deep In The North Sea (2007) και σίγουρα γνωρίζετε ότι υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα σας ακολουθούν επειδή τότε αισθάνθηκαν κάτι σαν έρωτα-με-την-πρώτη-ματιά. Το θεωρείτε ορόσημο για όσα μπορούσαν να γίνουν οι Portico Quartet εκείνης της εποχής;
Οπωσδήποτε, είναι και για μας το θεμέλιο. Το φτιάξαμε σε μια εποχή κατά την οποία ήμασταν ακόμα φοιτητές, οπότε δεν θα έλεγα ότι πολυξέραμε τι κάνουμε. Σίγουρα, πάντως, υπάρχει μια γοητευτική αφέλεια σε αυτό.
Είναι ορόσημο, γιατί όλα για μας χτίστηκαν χάρη στο Knee-Deep In The North Sea. Από την άλλη, βέβαια, το έχουμε ξεπεράσει πια, τόσο σαν άνθρωποι, όσο και ως μουσικοί, αφού στην πορεία εντάξαμε στον ήχο μας και διάφορες άλλες επιρροές, μα και περισσότερες εμπειρίες.

Μέσα στο 2021 κυκλοφορήσατε 2 δίσκους, το Terrain και το Monument. Έχετε ξεκινήσει να γράφετε κάτι καινούριο ή είναι νωρίς;
Για την ώρα δεν έχουμε ξεκινήσει να γράφουμε. Περιμένω ότι αυτό θα συμβεί γύρω στα τέλη του 2023, ώστε να κυκλοφορήσουμε κάποιο νέο άλμπουμ μέσα στο 2024.

Αλήθεια, τι μουσική έχεις απολαύσει το τελευταίο διάστημα;
Να μια μικρή λίστα δίσκων που μου άρεσαν τα τελευταία χρόνια: 
Forgiveness - "Next Time Could Be Your Last Time" (2022)
Laurence Pike - "Prophecy" (2020)
Deep Learning - "Evergreen" (2022)
Hania Rani & Debra Czocher - "Inner Symphonies" (2021)

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Piraeus Club Academy (Loulou is Present)

Πειραιώς 105
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Μία συναρπαστική μουσικά "Σταχτοπούτα" & μία σπουδαία τσελίστα (Εμμ. Μπερτράν) στο "Ολύμπια"

Οι δύο πολύ ωραίες βραδιές, που απόλαυσαν οι φιλόμουσοι σε διάστημα μόλις ενός μήνα στο "Ολύμπια" Δημοτικό Μουσικό Θέατρο της Αθήνας, έδωσαν τροφή για σκέψη όσον αφορά τις προοπτικές και τη θέση του θεσμού στα μουσικά μας πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
26/04/2024

Release Athens 2024: Beak> και Mount Kimbie την ίδια μέρα με τους Massive Attack

Το συγκρότημα του Geoff Barrow, των μοναδικών Portishead, και το λονδρέζικο γκρουπ σε μια από τις πιο απολαυστικές βραδιές του φετινού καλοκαιριού.

"Φως! Ω, πού είναι το φως;": Τραγούδια σε ποίηση του Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ

O ποιητικός κόσμος του μεγάλου Ινδού στοχαστή Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ αποκαλύπτεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Piano City Athens 2024: Οι γειτονιές της Αθήνας πλημμυρίζουν ξανά με μουσική

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ που γεμίζει μελωδίες τις γειτονιές της πρωτεύουσας με 100 κοντσέρτα πιάνου.

Sivert Hoyem, θα γράψεις ποτέ τραγούδι στα Νορβηγικά;

Μιλήσαμε με τον frontman των Madrugada όσο βρισκόταν στη Δρέσδη με τη σόλο club show περιοδεία του, την οποία φέρνει στην Αθήνα, με αφορμή το νέο άλμπουμ του "On an Island".

Η Μαρίνα Σάττι μάς δίνει ραντεβού στην Τεχνόπολη

Η Μαρίνα υπόσχεται να μας μεταφέρει στο εθιστικό καλλιτεχνικό σύμπαν της.

Ο D3lta στο "Faust" με νέο υλικό

Μετά την επιτυχημένη πρώτη του headline περιοδεία στην Αγγλία, έρχεται για ένα συναρπαστικό live στην Αθήνα.