Μόλις είχα τελειώσει την ακρόαση της Τρίτης Συμφωνίας (Symphony of Sorrowful Songs) του Henryk Gorecki - με την Beth Gibbons των Portishead - και μουσική διεύθυνση του Krzystof Penderecki και αποφάσισα να μπω στον δρόμο με τις Indo-Jazz σουίτες του Joe Harriott και του John Mayer καθώς έβλεπα τον ουρανό να μαζεύει κάποια σύννεφα, όταν ήρθε το μύνημα από τον Γιάννη μας που γνωστοποιούσε τον θάνατο του Krzystof Penderecki, που πέθανε σήμερα, 29/3 στην Κρακοβία, σε ηλικία 86 ετών.
Ο Πολωνός συνθέτης, με το ουσιώδες και πλούσιο έργο του αλλά και τη γενικότερη μουσική του δράση, ενσαρκώνει πλήρως την έννοια του μεταμοντερνισμού καθώς δεν περιορίστηκε στο πεδίο της αβάν γκαρντ αλλά εξέλιξε τη μουσική του πάνω σε πιο απτούς και φιλικούς νεοκλασικούς ή και νεορομαντικούς δρόμους. Η ιδιαίτερη μουσική δραματουργία που εμπεριέχεται στις συνθέσεις του Penderecki έκανε πολλούς κινηματογραφικούς σκηνοθέτες να χρησιμοποιήσουν – με ιδανικό σχεδόν αποτέλεσμα – πολλές από τις μουσικές του. Ο Γουίλιαμ Φρίντκιν την αξιοποίησε εξαιρετικά στον «Εξορκιστή» όπως και ο Στάνλει Κιούμπρικ στη «Λάμψη». Και στη συνέχεια, ο Ντέιβιντ Λυντς, ο Πίτερ Γουίρ, ο Μάρτιν Σκορτσέζε…
Ο Krzystof Penderecki απέκτησε διεθνή φήμη από τα πρώτα του βήματα ως συνθέτης και έργα του όπως το «Threnody for the Victims of Hiroshima» ή το εκτενούς κλίμακας χορωδιακό «St. Luke’s Passion», παρά την «δύσκολη» γραφή και τεχνική τους και την απαιτητική ερμηνεία και ακρόασή τους, έγιναν σχεδόν classics στο πεδίο της σύγχρονης μουσικής στα ‘60’s-‘70’s, ξεπερνώντας σε δημοφιλία δασκάλους του όπως ο Webern ή ο Boulez.
Συνειδητά ο Penderecki άρχισε να απομακρύνεται από τους δρόμους της αβάν γκαρντ περί τα μέσα των ‘70’s και να γράφει πιο «συμβατικά», δίνοντάς μας τελικά ένα έργο που περιλαμβάνει όπερες (σχεδόν έξι), συμφωνίες (οκτώ), ορχηστρικά έργα, μουσικές δωματίου και σολιστικές και πάρα πολλά χορωδιακά – παίρνοντας αρκετά βραβεία για πολλά από αυτά. Επίσης, έκανε μια σπουδαία παράλληλη καριέρα ως διευθυντής ορχήστρας. Ένας αστεροειδής φέρει το όνομα του, συνεπώς ο Krzystof Penderecki είναι – όπως και ο ομόλογός του, Frank Zappa – κυριολεκτικά στον ουρανό.