«Κουρέας της Σεβίλλης»: Η δημοφιλής κωμική όπερα ανεβαίνει στο Μέγαρο με όργανα εποχής

Ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης εξηγεί το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης αναβίωσης της διασημότερης κωμικής όπερας όλων των εποχών, από την Καμεράτα και τον Γιώργο Πέτρου.

«Κουρέας της Σεβίλλης»: Η δημοφιλής κωμική όπερα ανεβαίνει στο Μέγαρο με όργανα εποχής

Επειτα από δύο χρόνια ο Γιώργος Πέτρου και οι μουσικοί της Καμεράτας αναμετρώνται ξανά με τον «Κουρέα της Σεβίλλης». Ασφαλής επιλογή για ένα έργο που, παρά το... φιάσκο της πρεμιέρας του, απολαμβάνει αειθαλή δημοφιλία και παίζεται συνεχώς σε όλες τις λυρικές σκηνές του κόσμου. Η ξεχωριστή θέση του στην ιστορία της όπερας και η διαχρονική επιτυχία του οφείλονται, ως γνωστόν, στην ιδιοφυΐα του Ροσίνι, στον πλούτο της μουσικής του έμπνευσης και στην κωμική πλην αιχμηρή σκιαγράφηση χαρακτήρων και καταστάσεων.

Αντανακλώντας το κοινωνικό περιβάλλον της νιότης του συνθέτη, οι ήρωες του έργου, άνθρωποι εγωπαθείς σε έναν κόσμο κυνικό και ηδονιστικό, παραμένουν εξαιρετικά επίκαιροι. Η υπόθεση αφηγείται τα τεχνάσματα που μετέρχεται ο κόμης Αλμαβίβα για να παντρευτεί την αγαπημένη του Ροζίνα, την οποία ο ηλικιωμένος κηδεμόνας της Ντον Μπάρτολο προορίζει για τον εαυτό του. Ο στόχος επιτυγχάνεται με τη βοήθεια του κουρέα Φίγκαρο, που μπαινοβγαίνει χωρίς δυσκολία στην κατοικία του Μπάρτολο. Παρότι οι κωμικές όπερες του Ροσίνι είναι άκρως ανθεκτικές σε διαφορετικές σκηνοθετικές προσεγγίσεις, οι συναυλιακές –όπως εν προκειμένω– παρουσιάσεις δεν στερούνται ενδιαφέροντος, ακριβώς γιατί το θέατρο ενυπάρχει στην ίδια τη μουσική. Ο λόγος λειτουργεί εδώ ως πυξίδα: ο πραγματικός χαρακτηρισμός προσώπων και καταστάσεων βρίσκεται στα στοιχεία της μουσικής, στη μελωδία, στο ρυθμό, στην αρμονία.

Σημαντικό ρόλο επωμίζονται σίγουρα οι τραγουδιστές, που καλούνται να συνδυάσουν τη δεξιοτεχνία (κολορατούρες, διανθίσεις, ταχύτατοι γλωσσοδέτες) με τη θεατρικότητα. Βέβαια, για τον Ροσίνι η δεξιοτεχνία δεν αποτελούσε πρόσθετο στοιχείο εξωραϊσμού, αλλά εγγενές χαρακτηριστικό της έκφρασης. Παρότι σκεπτόταν κυρίως με όρους ενόργανης μουσικής, ο συνθέτης από το Πέζαρο στηριζόταν εξίσου στις ικανότητες των ερμηνευτών, τη μουσικότητα και τη δημιουργική φαντασία τους.

«Κουρέας της Σεβίλλης»: Η δημοφιλής κωμική όπερα ανεβαίνει στο Μέγαρο με όργανα εποχής - εικόνα 1

Πέτρου και Καμεράτα έχουν ήδη αποδείξει ότι κατέχουν τα μυστικά για έναν καλό Ροσίνι. Η απόδοση της παρτιτούρας με όργανα εποχής ρίχνει άπλετο φως στις καταβολές της μουσικής του Ιταλού συνθέτη στον 18ο αιώνα, στις οφειλές του ρομαντικού μπελ κάντο στον δύσαντα κόσμο του μπαρόκ. Εξάλλου, η επικείμενη «κοντσερτάντε» παρουσίαση μόνο στατική δεν θα είναι: η σπιρτάδα και η συνεχής κίνηση επί σκηνής αναμένεται να κυριαρχήσουν, πόσο μάλλον που η διανομή στηρίζεται σε εμπειρότατους μονωδούς.

Αν η Ροζίνα της μεσόφωνου Μαίρης-Έλεν Νέζη και ο Ντον Μπαζίλιο του βαθύφωνου Χριστόφορου Σταμπόγλη είναι οικείοι, η συναυλία της 1ης Φεβρουαρίου μας συστήνει ως Φίγκαρο τον Μεξικανό ανερχόμενο βαρύτονο Χέρμαν Ολβέρα, ως Αλμαβίβα τον Αμερικανό έμπειρο τενόρο Μαρκ Μίλχοφερ (ο οποίος μάλιστα θα ερμηνεύσει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την εκτενή, δεξιοτεχνικά καθηλωτική άρια «Cessa di più resistere» λίγο πριν από το φινάλε) και, κυρίως έναν σημαντικό ροσίνειο μπασοβαρύτονο, τον Μπρούνο Πρατικό (Μπάρτολο), έστω και στη δύση της καριέρας του...

Περισσότερες πληροφορίες

«O κουρέας της Σεβίλλης»

  • Κλασική μουσική

Η κωμική όπερα του Ροσίνι σε συναυλιακή μορφή από την Καμεράτα, με όργανα εποχής. Με τους German Olvera (Φίγκαρο), Mark Milhofer (Κόμης Αλμαβίβα), Μαίρη Έλεν Νέζη (Ροζίνα), Bruno Praticο (Ντον Μπάρτολο), Χριστόφορο Σταμπόγλη (Ντον Μπαζίλιο), Αναστασία Κότσαλη (Μπέρτα). Διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου.

Μέγαρο Μουσικής - αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αμπελόκηποι
  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"Γαλλική μουσική για έξι" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η πιανίστα Δανάη Καρά και το Κουιντέτο Πνευστών "Αίολος" σε μια βραδιά με φινέτσα και φαντασία.

04/10/2022

Τι θα δούμε στο Jazzét αυτή την εβδομάδα

Τέσσερα βράδια γεμάτα τζαζ μουσική από σπουδαίους καλλιτέχνες σε έναν συνδυασμό γνώριμου ρεπερτορίου και λιγότερο γνωστών αριστουργημάτων.

Nathalie Lermitte: "Νομίζω ότι έχω αυτή την υπερβολική πλευρά της Πιάφ"

Η πρωταγωνίστρια του "Piaf! The Show", που έρχεται στο Christmas Theater, μιλά για το πόσο εύκολο είναι τελικά να υποδυθεί κανείς μια από τις μεγαλύτερες φωνές στον κόσμο.

Όπερα και τρανς ορατότητα: παραιτήθηκε η σύμβουλος παραγωγής της "Στρέλλα", Κάθρην Ράιλυ

Η επιλογή ενός cis άντρα για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της νέας παραγωγής της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ,, σε σκηνοθεσία Γ. Κουτλή, αναδεικνύει νέους προβληματισμούς για ζητήματα ορατότητας και συμπερίληψης της τρανς κοινότητας.

Από το πρόγραμμα του Οκτωβρίου στο "Half Note" δεν θα χάσουμε ούτε μισή νότα

Το line-up των καλλιτεχνών που απαρτίζουν την ατζέντα του Οκτωβρίου στο γνωστό jazz club είναι ένας καλός λόγος να μην χάσετε ούτε... νότα.

Ένα Πορτρέτο του Συνθέτη Περικλή Κούκου στο Ωδείο Αθηνών

Το Ωδείο Αθηνών συνεχίζει την επιτυχημένη σειρά πορτρέτων επιφανών συνθετών της εποχής μας με τη σκυτάλη να παίρνει ο Περικλής Κούκος.

Οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ παρουσιάζουν ένα γεμάτο πρόγραμμα για μικρούς και μεγάλους

Η νέα καλλιτεχνική περίοδος φέρνει μια πληθώρα δράσεων που στοχεύουν στην ανάπτυξη των καλλιτεχνικών δεξιοτήτων, την ισότιμη συμμετοχή και την προαγωγή της συνεργασίας.