Xbox One X: πρεμιέρα δίχως ουσία

Το πανίσχυρο νέο σύστημα της Microsoft διαθέσιμο, η θέση του στην αγορά όμως υπό αμφισβήτηση

Με τρόπο πολύ λιγότερο... πανηγυρικό σε σχέση με αντίστοιχες εμπορικές πρεμιέρες του παρελθόντος - γεγονός ενδεικτικό, έστω και δικαιολογήσιμο - ξεκινά αυτές τις μέρες την εμπορική του πορεία στην παγκόσμια αγορά το Xbox One X, το νέο οικιακό σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης της Microsoft που έρχεται να προστεθεί στην οικογένεια αυτή των προϊόντων του αμερικανικού κολοσσού ως τρίτο και, με διαφορά, το ισχυρότερο. Το Xbox One X είναι για την ακρίβεια το ισχυρότερο από πλευράς τεχνικών πρoδιαγραφών προϊόν του είδους του αυτήν την στιγμή, απομένει ν' αποδειχθεί όμως το αν και κατά πόσο η ιδιότητά του αυτή είναι αρκετή για να τού εξασφαλίσει θέση στην αγορά, πόσο μάλλον την μεγάλη επιτυχία στην οποία η Microsoft προσβλέπει μετά την ήττα του αρχικού Xbox One.

Το Xbox One X είναι ριζικά αναβαθμισμένο σε σχέση με το πολύ καλό (αλλά εν πολλοίς απλά "βελτιωτικό στα σημεία") Xbox One S που είχε κυκλοφορήσει πέρυσι: βασίζεται σε ταχύτερο επεξεργαστή, σε κατά πολύ ικανότερο υποσύστημα γραφικών, αξιοποιεί περισσότερη και ταχύτερη μνήμη, ακόμη και κατά τι ταχύτερο σκληρό δίσκο. Ακολουθεί την ίδια καλαίσθητη σχεδιαστική λογική με αυτήν του S όσον αφορά στο εξωτερικό του, δείχνοντας μάλιστα ακόμη ομορφότερο σε μαύρο χρώμα, ενώ κρίνεται και ως εντυπωσιακά μικρό για την τεχνολογία που εσωκλείει. Από πλευράς κατασκευαστικής και επιδόσεων, με άλλα λόγια, είναι όχι μόνο ό,τι καλύτερο έχει προσφέρει η Microsoft μέχρι σήμερα, αλλά και ένα προϊόν σύγχρονης καταναλωτικής τεχνολογίας άξιο επαίνων ανεξαρτήτως κατηγορίας συσκευής.

Το πρόβλημα είναι πως όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το Xbox One X ως προϊόν που διεκδικεί τα χρήματα των καταναλωτών τα φετινά Χριστούγεννα δεν κινούνται στο ίδιο επίπεδο υπεροχής. Το κόστος των €499 είναι ο πρώτος ανασταλτικός παράγοντας απόκτησής του στα μάτια μεγάλου ποσοστού του καταναλωτικού κοινού. Η προϋπόθεση ύπαρξης μιας τηλεόρασης εικόνας 4Κ στο σαλόνι του ενδιαφερόμενου παίκτη, ώστε αυτός να εισπράξει τα υψηλής ευκρίνειας γραφικά των games του, είναι ένας δεύτερος. Ο σημαντικότερος ανασταλτικός παράγοντας, ωστόσο, εντοπίζεται στην ανυπαρξία νέων games είτε αποκλειστικών σε αυτό, είτε ικανών ν' αναδείξουν την τεχνική του ανωτερότητα - και η προϊστορία είναι αμείλικτη με τα συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης που δεν προσέφεραν από την πρώτη μέρα απτούς λόγους απόκτησης, δηλαδή games.

Όλα τα παραπάνω δεν είναι συζητήσιμα: όσο αδιαμφισβήτητη είναι η υπεροχή του Xbox One X η τεχνική, άλλο τόσο είναι η προβληματική του εικόνα σε όλα τα υπόλοιπα επίπεδα. Πρόκειται για ένα προϊόν το οποίο θ' αναζητήσει το κοινό του με μεγάλη δυσκολία δεδομένης της θέσης των Xbox One στην αγορά: ο πλησιέστερος ανταγωνιστής του, το PlayStation4 Pro, κοστίζει ευδιάκριτα λιγότερο, έχει πολύ περισσότερες αποκλειστικές παραγωγές, το πλεονέκτημα της κοινής τεράστιας εγκατεστημένης βάσης με το PS4 και την επιλογή του PlayStation VR για games εικονικής πραγματικότητας. Σε αυτά το Xbox One X έχει ν' αντιπροτείνει μόνο την δυνατότητα αναπαραγωγής ταινιών από δίσκους Ultra HD Blu-ray, η οποία δεν είναι αμελητέα αλλά άλλους παίκτες ενδιαφέρει, άλλους καθόλου.

Στο Αθηνόραμα Digital έχουμε, άλλωστε, εκφράσει τις ενστάσεις μας και για το κύριο "μήνυμα" της Microsoft για το Xbox One X, τον ισχυρισμό δηλαδή πως "είναι το πρώτο σύστημα που προσφέρει αληθινά games σε εικόνα 4Κ". Πέρα από το γεγονός ότι δεν είναι το πρώτο (αυτό ήταν από πέρυσι τέτοιο καιρό το PS4 Pro με ουκ ολίγες παραγωγές), προσφέρει όντως πολλά games σε εικόνα 4Κ αλλά... υπό συνθήκες: άλλοτε σε 2160 γραμμές εξ αρχής (αληθινή ανάλυση 4Κ), άλλοτε με πολλαπλασιασμό γραμμών ("φτιαχτή" ανάλυση 4Κ). Πάρα πολλά games του, άλλωστε, δεν προβάλλονται καν σε ανάλυση 4Κ, αληθινή ή όχι, αλλά σε χαμηλότερη. Οι τεχνικές του προδιαγραφές είναι εντυπωσιακές για το κόστος του, αλλά δεν είναι αρκετές για να εξασφαλίσουν ανάλυση εικόνας 4Κ "χωρίς αστερίσκους" και "ναι μεν αλλά", γεγονός που το marketing της Microsoft επιλέγει ν' αποκρύπτει. Το PS4 Pro υπόκειται στους ίδιους περιορισμούς, όμως η Sony απέφυγε να το χαρακτηρίσει "σύστημα για αληθινά games σε εικόνα 4Κ" - σωστά, όπως αποδεικνύεται, καθώς μόνο ακριβά PC μπορούν σήμερα ν' απεικονίσουν άνετα όλες τις σύγχρονες παραγωγές με αυτόν τον τρόπο.

Με τα παραπάνω δεδομένα είναι δύσκολο ν' αντιμετωπίσει κανείς το Xbox One X αυτή τη στιγμή ως ο,τιδήποτε άλλο από μία... πολυτέλεια: θα υπάρξουν καταναλωτές που θα το αγοράσουν απλώς επειδή μπορούν, οι πιο πολλοί ωστόσο θα το αποφύγουν είτε λόγω κόστους, είτε λόγω έλλειψης games, είτε λόγω υπεροχής του οικοσυστήματος που ο ανταγωνισμός του έχει επιτυχώς δημιουργήσει στην αγορά. Το timing, δε, της κυκλοφορίας του είναι πολύ πιθανό πως θα δημιουργήσει προβλήματα στην Microsoft αργότερα: το Xbox One X είναι μεν ισχυρότερο από το PS4 Pro, αλλά όχι σε βαθμό που να ανήκει σε "επόμενη γενιά" συστημάτων ψυχαγωγίας (είναι για την ώρα το ικανότερο της παρούσας). Αυτό σημαίνει πως αν το PlayStation5 κυκλοφορήσει πριν από το 2020, όπως εικάζεται, το νέο σήμερα Xbox θα βρεθεί και πάλι στην θέση του υποδεέστερου τεχνολογικά, όπως συνέβη με τα αρχικά Xbox One και PS4 το 2013.

Όχι εύκολη η αποστολή του "Χ", με άλλα λόγια, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα. Θα κάνει αρκετά πράγματα η Microsoft ώστε αυτή η εικόνα να αλλάξει μέσα στο 2018; Ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ