Xbox 360: το στοίχημα και το ρίσκο

Το Νοέμβρη του 2013 στα καταστήματα ο διάδοχος... το νωρίτερο. Σχολιάζουμε.

Όπως είχε - εμμέσως, πλην σαφώς - αφήσει να εννοηθεί και πριν από κάποιο καιρό, η Microsoft επιβεβαίωσε κι επίσημα πριν από μερικές ημέρες αυτό που πολλοί περίμεναν, αλλά λίγοι ήλπιζαν: την πρόθεσή της όχι μόνο να μην αποκαλύψει απολύτως τίποτε για το επόμενο Xbox στην έκθεση της Ε3 τον Ιούνιο, αλλά να μην κάνει καμία αναφορά στο θέμα "στο προσεχές μέλλον". Η αμερικανική εταιρεία υπογραμμίζει έτσι ότι για όλο το 2012 και το πρώτο ή και δεύτερο τρίμηνο του 2013 θα συνεχίζει να προωθεί το Xbox 360, επιφυλάσσοντας νέα για το διάδοχό του όχι νωρίτερα από τον επόμενο Ιούνιο. Με σκοπό να το διαθέσει στην αγορά τα επόμενα Χριστούγεννα, κατά πάσα πιθανότητα.

Με μία "πρώτη ανάγνωση", η απόφαση της Microsoft να δείξει ψυχραιμία και επιφυλακτικότητα όσον αφορά στην παρουσίαση νέου Xbox, δείχνει η σωστή. Με στοιχεία, τουλάχιστον, μπορεί να τη στηρίξει: το Xbox 360 παραμένει (έστω και με πολύ μικρότερη διαφορά απ' ότι κάποτε), μπροστά από το PlayStation3 στις ΗΠΑ και σε παγκόσμιο επίπεδο συνολικά. Στις πρόσφατες οικονομικές αναφορές σε ΗΠΑ και Ευρώπη οι πωλήσεις του Xbox 360 ήταν υγιείς έως πολύ καλές (στην Ιαπωνία η Microsoft έχει πρακτικά εγκαταλείψει πια την προσπάθεια), ενώ πολλοί ΑΑΑ τίτλοι ανεξάρτητων δημιουργών συνεχίζουν να σημειώνουν στο φορμά της Microsoft υψηλότερες πωλήσεις απ' ότι στο φορμά της Sony, κυρίως λόγω Xbox Live.

Όμως η φιλοδοξία της Microsoft να παραμείνει εμπορικά σε πλεονεκτική θέση το Xbox 360 για 18 μήνες ακόμη έχει αρχίσει να δείχνει υπέρμετρη πλέον. Το Kinect για παράδειγμα - το περιφερειακό ανίχνευσης κίνησης που ανέλαβε να δώσει φουτουριστικό χαρακτήρα στο Xbox 360 και παράλληλα μία τελευταία ώθηση στις πωλήσεις του μέχρι να εμφανιστεί διάδοχος του δεύτερου - είχε ξεκινήσει "δυνατά", όμως στη συνέχεια το ενδιαφέρον γι' αυτό μειώθηκε πάρα πολύ. Ο λόγος, προφανής: τα games γι' αυτό χωρίστηκαν στα καλά (τα οποία υπογράφει κυρίως η Microsoft) και τα μέτρια ή αδιάφορα έως κακά (που υπογράφουν συνήθως ανεξάρτητες εταιρείες), με τα πρώτα φυσιολογικά να εμφανίζονται αραιότερα. Το Kinect δεν δείχνει ικανό, με άλλα λόγια, να παίξει το ρόλο ανταγωνιστικού εμπορικού πλεονεκτήματος για το Xbox 360 από μόνο του.

Μια ματιά στο πρόγραμμα κυκλοφοριών του συστήματος της Μicrosoft, δε, φανερώνει ανησυχητικά μεγάλη έλλειψη αποκλειστικών παραγωγών για όλο το 2012. Το Halo 4 μπορεί να είναι αληθινά ΑΑΑ τίτλος, όμως σπάνια ένα video game αρκεί για να στηρίξει ένα φορμά μέσα στην "καταιγίδα" της εορταστικής περιόδου (τα Fable: The Journey και Forza Horizon δεν "παίζουν" καν στην ίδια κατηγορία). Πολλά από τα άλλα "παραδοσιακά" blockbuster games για το Xbox 360 - από τα FIFA και Call of Duty μέχρι τα Tomb Raider και Assassin's Creed - θα κυκλοφορήσουν τόσο για το PS3, όσο και για το WiiU της Nintendo (που επίσης θα διεκδικήσει ποσοστό των χρημάτων του κοινού στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς). Και, εν τέλει, λείπουν δύο ή τρεις παραγωγές που θα κρατήσουν τo Xbox 360 στο προσκήνιο και θα αναζωογονήσουν το ενδιαφέρον του κοινού γι' αυτό. Κακά τα ψέματα. Το πολύ το... Halo, το βαριέται κι ο πιο πιστός fan της Microsoft. Κάποια στιγμή.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η κυκλοφορία ενός Xbox 720 μέσα στο ίδιο τρίμηνο με τα Windows 8 και τα Windows Phone 8 θα ήταν ένα τόλμημα υπερβολικά ριψοκίνδυνο και απαιτητικό σε πόρους για κάθε εταιρεία. Αντιλαμβανόμαστε πως, πλέον, το Xbox 360 δεν χρειάζεται να σημειώσει τις απίστευτες πωλήσεις για να προετοιμάσει επιτυχώς το δρόμο του διαδόχου του. Η Μicrosoft όμως αναλαμβάνει μία σειρά από ρίσκα καθυστερώντας τη μετάβασή της στην επόμενη γενιά συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας. Αναλαμβάνει το ρίσκο το brand του Xbox να συνδεθεί με τεχνολογία περιοριστική και παρωχημένη (από πολλές απόψεις οι τεχνικές του δυνατότητες έχουν καιρό τώρα εξαντληθεί). Αναλαμβάνει το ρίσκο να μην είναι αυτή τη φορά μόνη πρώτη στη μετάβαση της - και όλοι ξέρουμε πόσο τη βοήθησε αυτό σε σχέση με το ανταγωνιστικό PS3. Αναλαμβάνει και το ρίσκο να βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ενδεχομένως επιτυχημένο WiiU, στον δεύτερο και παραδοσιακά περισσότερο γόνιμο χρόνο κυκλοφορίας του. Τα έχουν "ζυγίσει" όλα αυτά σωστά τα στελέχη της αμερικανικής εταιρείας στο Redmond; Σε... 24 μήνες, θα έχουμε εικόνα!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ