World of Warcraft... for ever (;)

Κατά την Activision όχι. Κατ΄εμάς, γιατί όχι;

Υπάρχουν ορισμένα games που αξίζουν εξονυχιστικά αναλυτική μελέτη, αν μη τί άλλο για να γίνουν αντιληπτοί οι λόγοι για τους οποίους αποδείχθηκε τόσο πετυχημένη η "συνταγή" τους - κι ένας τίτλος αυτού του είδους που έρχεται αμέσως στο μυαλό από τα τελευταία χρόνια πορείας του gaming είναι το World of Warcraft. Έξι χρόνια πριν, η ανακοίνωση της Blizzard για τα σχέδια δημιουργίας ενός τίτλου που θα μπορούσε να παιχθεί μόνο σε συνεχή online σύνδεση με τους servers της, είχε προκαλέσει ουκ ολίγα πεσιμιστικά σχόλια για το πόσο ευοίωνο μπορούσε να είναι το μέλλον του. Σήμερα, σχεδόν 6 χρόνια μετά την αρχική του διάθεση, το WoW έχει... "κλείσει στόματα"και "γεμίσει ταμεία", δίνοντας στη Blizzard τη δυνατότητα να πειραματιστεί με κάτι νέο τα επόμενα χρόνια.

Τι είναι αυτό που έκανε το World of Warcraft επιτυχημένο; Αναμφίβολα η ποιότητά του. Σίγουρα όμως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ευκολία με την οποία εντάσσει έναν παίκτη στον κόσμο του. Ακόμη και gamers πολλών ετών που δεν είχαν ποτέ την όρεξη (ή το χρόνο) να ασχοληθούν με έναν γνήσιο τίτλο RPG, μετά τα πρώτα λεπτά ταξιδιού μαγεύτηκαν και αφιέρωσαν αμέτρητες ώρες στην περιπλάνησή τους, μόνοι ή με τη συντροφιά φίλων και αγνώστων παικτών από κάθε άκρη του πλανήτη. Το πρώτο expansion του World of Warcraft ήλθε 3 χρόνια μετά την αρχική κυκλοφορία (το 2007) και είναι εντυπωσιακό να θυμηθεί κανείς πως ακόμη και σε μικρές αγορές όπως η ελληνική, είδαμε κόσμο να συνωστίζεται... νύχτες έξω από τα καταστήματα, περιμένοντας υπομονετικά να προμηθευτεί το software αμέσως μόλις αυτό γινόταν διαθέσιμο. Προ WoW, τέτοια πράγματα ήταν ανήκουστα στη χώρα μας.

Όσα λάθη κι αν έχει κάνει η Blizzard, έχει ένα πολύ μεγάλο προτέρημα: ξέρει να ακούει την κοινότητα που δημιουργείται γύρω από τα games της και να σέβεται τη γνώμη των παικτών. Κατά καιρούς με τις διάφορες Δικτυακές αναβαθμίσεις που κάνει οι ισορροπίες του παιχνιδιού αλλάζουν, άλλες φυλές γίνονται πιο δυνατές, άλλοι χαρακτήρες βλέπουν τις δυνατότητές τους να διαφοροποιούνται κι έτσι σε τακτά χρονικά διαστήματα ο παίκτης πρέπει να προσαρμόζει το στυλ του, ακόμη κι αν έχει "γράψει" αρκετές ώρες στο... "κοντέρ" του World of Warcraft.

Το επιτυχημένο μοντέλο του WoW επιχείρησαν να αντιγράψουν μέσα στην πορεία των τελευταίων ετών πολλές εταιρείες, προσφέροντας μάλιστα ουκ ολίγες ενδιαφέρουσες ιδέες - καμία ωστόσο δεν κατάφερε να πλησιάσει καν αυτό που έχει πετύχει η Blizzard. Πιθανές εξηγήσεις υπάρχουν πολλές, θα έπρεπε να μπει κανείς σε πολύ μεγάλη ανάλυση όμως για ν' αναπτύξει την κάθε μία ξεχωριστά, είτε αναφερόμαστε π.ψ. στις υψηλές τιμές των μηνιαίων συνδρομών, είτε στις ελάχιστες παρεχόμενες ευκολίες, είτε σε ο,τιδήποτε άλλο.
Μέσα σ' αυτό το θετικό κλίμα γύρω από το World of Warcraft - και εν αναμονή του επόμενου expansion του - η Activision εξέφρασε πριν από λίγες μέρες μία μάλλον... περίεργη εκτίμηση. Δήλωσε μέσω κορυφαίου στελέχους της πως, με την ανάπτυξη του social gaming, τίτλοι όπως το World of Warcraft ίσως αποδειχθούν... παρωχυμένοι (!) και πως απλοϊκό software στο στυλ των Farmville ή Ikariam και μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης έχει, και υψηλά έσοδα μπορεί να αποφέρει.

Μικρή λεπτομέρεια; Το World of Warcraft εκδίδεται από την Activision, έχοντας αποφέρει ουκ ολίγα εκατομμύρια δολάρια όλα αυτά τα χρόνια στο αποθεματικό της! Τί ακριβώς... ήθελε να πει ο ποιητής, λοιπόν; Σαφέστατα και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα κέρδους με πιο απλοϊκά online games που απαιτούν μόνο τη λειτουργία ενός browser, αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο πάνω στο οποίο βασίζονται αυτές οι «light» ιδέες είναι εντελώς διαφορετικό. Τα στελέχη της Activision έχουν ζήσει και τις καλές και τις κακές εποχές του gaming και θα έπρεπε να είχαν λάβει στα υπόψιν που αυτό θα βρισκόταν σήμερα αν δεν υπήρχαν τίτλοι όπως το WoW, το οποίο έχει «δημιουργήσει» πολλές δεκάδες χιλιάδες νέων παικτών-καταναλωτών.

Με αυτά και με κείνα (όπως το πρόσφατο συμβάν με την Infinity Ward των Modern Warfare) η Activision τον τελευταίο καιρό προβληματίζει. Δείχνει σαν να έχει κάπου αρχίσει να χάνει την ισορροπία της, ανάμεσα στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει μία εμπορικά πιθανώς δύσκολη χρονιά, όπως η φετινή, παράλληλα με τα δικά της έντονα εσωτερικά προβλήματα. Με αυτό στα υπόψιν, μήπως θα ήταν καλύτερο τα στελέχη της να προσέχουν περισσότερο στις τοποθετήσεις και τις δηλώσεις τους, καθώς γιατί είναι πασιφανές ότι - αυτή την περίοδο τουλάχιστον - η... ομάδα είναι ντεφορμέ; Λέμε τώρα!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ