PlayStation Vita: οριστικά στο τέλος του δρόμου

Το φορητό σύστημα της Sony συνταξιοδοτείται - τί έφταιξε, τί θα μπορούσε να είχε γίνει αλλιώς;

H είδηση αυτή ερχόταν... κυριολεκτικά για χρόνια, διαπιστώνουμε ωστόσο πως δεν μάς λυπεί λιγότερο τώρα που είναι πια ώρα να την σχολιάσουμε για τελευταία φορά: η Sony διέκοψε την παραγωγή του φορητού της συστήματος ηλεκτρονικής διασκέδασης, του PlayStation Vita, στην Ιαπωνία και (έχοντας σταδιακά αφήσει το στοκ του σε όλες τις αγορές παγκοσμίως να εξαντληθεί) συνταξιοδοτεί" και τυπικά αυτό της το προϊόν. Ολοκληρώνεται έτσι και επίσημα η πορεία του δεύτερου φορητού PlayStation στην ιστορία του ιαπωνικού κολοσσού - κάπως άδοξα μεν αλλά, όταν όλα έχουν ειπωθεί, νομοτελειακά αν συνυπολογίσει κανείς όλες τις παραμέτρους και τα χαρακτηριστικά της αγοράς του gaming που ίσχυσαν τα προηγούμενα χρόνια και εν πολλοίς συνεχίζουν να ισχύουν σήμερα σε όλον τον κόσμο.

Τώρα που το PS Vita δεν έχει άλλο δρόμο να διανύσει πια, και με διάθεση... "απολογιστική" στην ουσία, είναι πολύ δύσκολο να μην αισθανθεί κανείς πως το ισχυρότερο αποκλειστικά φορητό σύστημα ψυχαγωγίας που κυκλοφόρησε ποτέ (δεν είναι το ισχυρότερο φορητό γιατί υπάρχει το Nintendo Switch) άξιζε καλύτερη θέση στην αγορά. Ήταν μία συσκευή αληθινά μπροστά από την εποχή της όταν κυκλοφόρησε στις αρχές του 2012, με έξοχη οθόνη OLED, αποτελεσματικό σύστημα χειρισμού, άφθονη επεξεργαστική δύναμη και μερικές ενδιαφέρουσες νέες ιδέες όσον αφορά στην αλληλεπίδραση με τον παίκτη και το πώς αυτή θα μπορούσε να αξιοποιηθεί πρωτότυπα σε games. Oλοκληρώνει όμως την πορεία της ξεπερνώντας μετά βίας τα 16 εκατομμύρια παγκοσμίως, την στιγμή που η ανταγωνιστική, το Nintendo 3DS, ξεπέρασε τα 74 εκατομμύρια και η προκάτοχός της, το PSP, τα 80 εκατομμύρια. Εμπορικά το PS Vita δεν μπορεί να θεωρηθεί με κανέναν τρόπο επιτυχές.

Αν και θεωρίες όσον αφορά στο "τί έφταιξε" υπάρχουν πολλές, άλλες στο πλαίσιο όπου μπορούμε να τις κρίνουμε σήμερα ευσταθούν περισσότερο, άλλες λιγότερο. Ναι, το 2012 ο κόσμος είχε ήδη ενστερνιστεί τα smartphones και τα tablets για mobile gaming και οποιοδήποτε διαφορετικό προϊόν θ' αντιμετώπιζε προβλήματα (μα αυτό δεν εξηγεί την επιτυχία του 3DS στο ίδιο διάστημα). Ναι, ήταν μάλλον ακριβό όταν πρωτοκυκλοφόρησε και με όχι αρκετά games επιπέδου ΑΑΑ να το συνοδεύουν (μα έτσι ξεκίνησαν κι άλλα συστήματα που στην συνέχεια πέτυχαν). Ναι, δεν επέδειξε από νωρίς εκείνες τις εντυπωσιακές αποκλειστικές παραγωγές για τις οποίες αγοράζει κανείς καινούργιο σύστημα ψυχαγωγίας (μα και πάλι το 3DS ξεκίνησε χειρότερα και στην συνέχεια επανήλθε σ' επιτυχή τροχιά).

Όλα τα παραπάνω ισχύουν, ο αντίλογός τους επίσης. Υπάρχουν κι άλλοι πιθανοί λόγοι, που ποικίλλουν από τις ακριβές κάρτες μνήμης του PS Vita και τις τιμές πώλησης των τίτλων του, μέχρι τον ανεπιτυχή προσδιορισμό του χαρακτήρα του, ο οποίος "εμπλουτίστηκε" με διάφορα apps που δεν ενδιέφεραν κανέναν (όλοι τα είχαν διαθέσιμα ήδη στα κινητά τους). Η Sony θα μπορούσε βέβαια να είχε βοηθήσει πιο πολύ το PS Vita στα πρώτα του βήματα, διαθέτοντας μεγαλύτερα κονδύλια για marketing και για την ανάπτυξη κορυφαίων αποκλειστικών games γι' αυτό. Όμως αυτό δεν συνέβη. Η Sony τήρησε εν πολλοίς στάση αναμονής απέναντί του στην διάρκεια του 2012-2013 και "ο χρόνος τελείωσε" για το αξιόλογο μα άτυχο φορητό σύστημα όταν ο ιαπωνικός κολοσσός (παρακινημένος από την τεράστια αρχική εμπορική επιτυχία του PlayStation4) έστρεψε όλη του την προσοχή και τους πόρους στο δεύτερο.

Εμπορικά η απόφαση αυτή της Sony το 2014 ήταν ασφαλώς σωστή - αποδείχθηκε τέτοια και στο πέρασμα του χρόνου - όμως ήταν κι εκείνη που ουσιαστικά "σφράγισε" την μοίρα του PS Vita. Κάποιες προσπάθειες που έγιναν από κει και πέρα ήταν "με μισή καρδιά" και φυσιολογικά ανεπιτυχείς, όπως η προώθησή του ως σύστημα-επέκταση του PS4 μέσω Remote Play και η μεταμόρφωσή του σε mini οικιακό σύστημα ως PlayStation TV. Στο μεταξύ η τιμή του προϊόντος μειώθηκε, το κόστος των καρτών μνήμης επίσης, καθιερώθηκε ο μηχανισμός Cross Buy για φθηνότερα games μέσω του PS Store, κυκλοφόρησε ένας αριθμός από ποιοτικότατους τίτλους για το σύστημα αλλά... ήταν πλέον αργά. Η ανακοίνωση της Sony με την οποία άφηνε ουσιαστικά την υποστήριξη του Vita με νέα games στις ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής και μόνο, σήμανε κατά βάση και η αρχή του τέλους του.

Διάφορες συζητήσεις, φυσικά, συνεχίζουν να γίνονται όσον αφορά στον λόγο ύπαρξης των εξειδικευμένων φορητών συστημάτων ψυχαγωγίας - ακριβώς επειδή το Nintendo Switch, έστω και υβριδικό, απέδειξε πως το mobile gaming χωρίς κινητό ή tablet δεν είναι τελικά αδιάφορο για εκατομμύρια καταναλωτές. Όμως δεν μπορεί εύκολα πια να φανταστεί κανείς, με τα δεδομένα του 2019, μία Sony πρόθυμη να επενδύσει πολλά εκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη και προώθηση ενός νέου φορητού συστήματος, ενός PS Vita 2.0 τρόπον τινά. Όχι όταν το πρώτο αποδείχθηκε ανεπιτυχές και όχι όταν το παρόν της οικιακό σύστημα, το PlayStation4, αποδεικνύεται τόσο επιτυχές ώστε να την οδηγεί με πολύ καλές πιθανότητες σ' επικράτηση και στην επόμενη μάχη με την Microsoft και το επόμενο Xbox.

Η Sony είναι μία εταιρεία που λογοδοτεί σε μετόχους και θα κάνει την ασφαλή επιλογή - και αυτή είναι η έξοδος από την κατηγορία των εξειδικευμένων φορητών συστημάτων διασκέδασης. Δεν θα υπάρξει, με άλλα λόγια, διάδοχος του PS Vita (και τις εικασίες που θέλουν την Sony να συνδυάζει οικιακό και φορητό σύστημα στο επόμενο PlayStation τις θεωρούμε αστήρικτες). Η Ιστορία του gaming θα καταγράψει το PS Vita ως αποτυχία με τον ίδιο τρόπο που απέτυχε το Nintendo WiiU, αμιγώς εμπορικά δηλαδή - με την διαφορά πως το πρώτο το αγάπησαν εκατομμύρια καταναλωτών που, ακόμη και σήμερα ερωτηθέντες, μιλούν γι' αυτό θετικά, ενώ για το δεύτερο... κανείς.

Απλώς θύμα των περιστάσεων το Vita; Ίσως. Θα ξεχαστεί; Από μας, όχι. Θα απολαμβάνουμε από καιρό σε καιρό ουκ ολίγα από τα ΑΑΑ games του που συγκεντρώσαμε γι' αυτό με τα χρόνια - γιατί, καλώς ή κακώς, τέτοιου είδους games δεν υπάρχουν σε smartphones ή tablets. Τόσο απλά!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ