God of War: ο τεχνικός τομέας

H δύναμη του PS4 στηρίζει ένα από τα πλέον εντυπωσιακά games της αγοράς σήμερα

Στην Αθηνόραμα Digital Week που φιλοξενούμε με θέμα το νέο God of War (αποκλειστική παραγωγή του PS4 που έχουμε ήδη αξιολογήσει ως κορυφαία) αναφερθήκαμε στην μακρόχρονη πορεία της σειράς στην οποία ανήκει, αλλά και στην μελετημένη παρουσίαση και κινηματογραφική σκηνοθεσία που χαρακτηρίζει τον συγκεκριμένο τίτλο. Το καινούργιο God of War, ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ανήκει στους τίτλους της ίδιας της Sony για το PlayStation4 - και εκείνη έχει καθιερώσει σε όλες της αυτές τις παραγωγές, από τα Horizon, GT Sport και Uncharted 4 μέχρι τα remakes των Wipeout και Shadow of the Colossus, τεχνικό τομέα υψηλού έως πάρα πολύ υψηλού επιπέδου. Το God of War ήταν δεδομένο πως θα ήταν οπτικοακουστικά εντυπωσιακό. Για το... πόσο, όμως, κανείς μας δεν ήταν έτοιμος!

To καινούργιο God of War έχει σχεδιαστεί εξ αρχής έτσι ώστε να αξιοποιεί τις αυξημένες δυνατότητες του PlayStation4 και αυτό μπορεί να το διακρίνει οποιοσδήποτε από τα πρώτα κιόλας λεπτά: ποτέ ο Kratos δεν φαινόταν περισσότερο αληθοφανής, ποτέ το γύρω περιβάλλον δεν επεδείκνυε τόση λεπτομέρεια, ποτέ ο φωτισμός και τα εφέ δεν ήταν τόσο πειστικά. Η ομάδα ανάπτυξης του Santa Monica Studio της Sony γνώριζε ξεκινώντας την δημιουργία του τίτλου αυτού πριν από 5 χρόνια ότι στο μεσοδιάστημα οι κάτοχοι του νεότερου οικιακού PlayStation θα έχουν δει πολλά εντυπωσιακά πράγματα, οπότε στόχευσαν πάρα πολύ ψηλά επιδιώκοντας σχεδόν να εξαντλήσουν τις δυνατότητες του αρχικού PS4. Και πρακτικά το κατάφεραν: είναι πολύ δύσκολο να φανταστούμε γραφικά καλύτερα από αυτά του God of War από μία συσκευή που σήμερα κοστίζει μόλις 300 ευρώ.

Τα γραφικά του God of War χαρακτηρίζονται από όλα εκείνα τα στοιχεία που απλώς δεν ήταν εφικτό να αποδοθούν με το PlayStation3, όσο ταλαντούχες κι αν ήταν οι ομάδες ανάπτυξης που το αξιοποίησαν. Η πέτρα και το ξύλο σπάει ρεαλιστικά. Το χιόνι και η λάσπη αλλάζουν μορφή όταν πατιούνται, προοδευτικά μάλιστα όσο περισσότερο ο παίκτης κινείται πάνω τους. Η επιφάνεια του νερού αντιδρά πειστικά στο κουπί, τον άνεμο ή την κίνηση ενός ρεύματος που το επηρεάζει "από κάτω" και το ωθεί σε συγκεκριμένη κατεύθυνση. Το δέρμα και η γούνα στην αρματωσιά του Kratos μετακινούνται ανεξάρτητα από τα ρούχα του και λερώνονται με τρόπο αληθοφανή. Οι χαρακτήρες κινούνται όπως θα περίμενε κανείς από σώματα με βάρος, ταχύτητα και αδράνεια - γεγονός που καθιστά και τα χτυπήματα "αντιληπτά", αλλά και την αλληλεπίδραση των χαρακτήρων με το περιβάλλον πειστικότερη.

Το καινούργιο God of War κάνει, άλλωστε, εξαιρετική χρήση τόσο της τεχνολογίας απόδοσης χρώματος HDR όσο και της διευρυμένης χρωματικής παλέτας (Wide Color Gamut - WCG), ειδικά στον τομέα του περιβαλλοντικού φωτισμού αλλά και σε πολλά άλλα "δευτερεύοντα" στοιχεία - τα οποία βέβαια "όλα μαζί" λειτουργούν με τρόπο που αν τον δει κανείς καταλαβαίνει αμέσως την συνολική διαφορά. Στους εξωτερικούς χώρους το φως π.χ. διαχέεται μέσα από τα δέντρα με τρόπο ρεαλιστικά προοδευτικό ή αντανακλάται στο νερό με λάμψεις μεταβλητής έντασης. Στους εσωτερικούς χώρους συμβαίνει το ίδιο οπουδήποτε φως "εισβάλλει" από χαραμάδες ή δημιουργείται από πηγές φωτός (π.χ. κεριά ή μικρές φωτιές). Η γυαλάδα των μετάλλων ή τα εφέ με τις σπίθες των όπλων στις συγκρούσεις δείχνουν πανέμορφα, ενώ ακόμη και στοιχεία όπως το χιόνι, η σκόνη, η ομίχλη κι ο καπνός αποδίδονται πειστικότερα από ποτέ ακριβώς επειδή η τεχνολογία WCG επιτρέπει την απεικόνιση όχι μόνο πιο πολλών παρόμοιων χρωματικών τόνων, αλλά και τον διαχωρισμό τους "πάνω από" χρώματα που σε διαφορετικές συνθήκες θα "έπνιγαν" τους τόνους αυτούς.

Οι επιδόσεις του God of War - δηλαδή το πόσο ομαλά κινεί αυτήν την λεπτομερέστατη εικόνα που προβάλλει - είναι μάλιστα άκρως ικανοποιητικές αν σκεφτεί κανείς το επίπεδο λεπτομέρειας των γραφικών του. Στο "απλό" PlayStation4 ο νέος τίτλος της Sony προβάλλεται σε υψηλή ευκρίνεια (ανάλυση 1080p) και ρυθμό ανανέωσης που επιδιώκει να παραμένει στα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο και στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων τα καταφέρνει. Ακόμη κι όταν είναι λιγότερα, όμως, δεν δημιουργούν πρόβλημα στους παίκτες, το οποίο είναι φυσικά και το πλέον σημαντικό για τίτλο δράσης.

Η πρόσθετη δύναμη του PS4 Pro φυσικά υποστηρίζεται από το νέο God of War και μάλιστα με τον ευέλικτο τρόπο που έχουμε συναντήσει και σε άλλες παραγωγές. Υπάρχει η επιλογή υψηλής ανάλυσης (high resolution mode), η οποία μέσω πολλαπλασιασμού γραμμών προσφέρει εικόνα υπερυψηλής ευκρίνειας (ανάλυση 4Κ) και μάλιστα χωρίς να προβάλλεται παρά σε λίγες μόνο περιπτώσεις με λιγότερα από 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Υπάρχει επίσης η επιλογή υψηλών επιδόσεων (high performance mode) η οποία κρατά τα γραφικά σε επίπεδο υψηλής ευκρίνειας (ανάλυση HD) αλλά προσφέρει "όσα περισσότερα γίνεται" καρέ ανά δευτερόλεπτο: αυτά στην πράξη μεταφράζονται σε 50 ή 55 στις "βατές" και σε 40 ή 45 στις "πολύπλοκες" σκηνές. Πολύ καλά, με άλλα λόγια, έστω κι αν τα ιδανικά "60 καρέ πάντοτε" ήταν μάλλον ανέφικτα σε αυτό το επίπεδο ποιότητας γραφικών.

Στο PS4 Pro προτιμήσαμε την επιλογή υψηλής ανάλυσης γιατί - χωρίς να μάς δημιουργήσει κανένα πρόβλημα στον χειρισμό - προσέφερε "καθαρή", συμπαγή εικόνα σε όλες τις τηλεοράσεις ανάλυσης 4Κ όπου το δοκιμάσαμε - άλλωστε σε αυτές ακόμη και η επιλογή υψηλών επιδόσεων να χρησιμοποιηθεί, και πάλι εικόνα 4Κ θα λάβει ο παίκτης... αλλά με τον πολλαπλασιασμό γραμμών που κάνουν αυτές κι όχι τον καλύτερο που κάνει το Pro. Είναι, ωστόσο, απόδειξη του πόσο προσεκτική δουλειά έχει γίνει στα γραφικά του God of War το γεγονός ότι η διαφορά ανάμεσα στην απεικόνιση που γίνεται από το PS4 Pro και το "απλό" PS4 δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη από συνήθη απόσταση θέασης. Ναι, ίσως θα μπορούσε ή θα έπρεπε να είναι ευκολότερα διακριτή. Όμως η μεγάλη πλειοψηφία της πελατειακής βάσης του PS4 λαμβάνει με το God of War όλη πρακτικά την ποιότητα της απεικόνισης στην οποία οι δημιουργοί του στόχευαν εξ αρχής. Και αυτό "μετρά" όσο τίποτε άλλο!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ