Apple: καμία υπηρεσία μετάδοσης games σε iPhone/iPad

Οι Αμερικανοί προβάλλουν ως δικαιολογία τους κανόνες του App Store, άλλη η αιτία φυσικά

Δεν είναι λίγες οι πολυεθνικές της τεχνολογίας και της οικιακής ψυχαγωγίας που πολλοί αντιπαθούν για τις πρακτικές τους, όμως πρέπει να ανήκει σε... ειδικό είδος μία εταιρεία προκειμένου να κάνει με την τακτική της έξαλλους τους πάντες - και αυτό ακριβώς φαίνεται να κατάφερε η Apple τις τελευταίες 48 ώρες μετά από πολυσυζητημένη ανακοίνωση που δημοσίευσε στο Business Insider. Εκεί ο αμερικανικός κολοσσός γνωστοποιεί πως πρακτικά απαγορεύει σε όλες τις συσκευές που βασίζονται στο iOS (και το tvOS υποθέτουμε) να έχουν πρόσβαση σε Δικτυακές υπηρεσίες "εκπομπής" games (cloud gaming) όπως οι Microsoft xCloud και Google Stadia, βάσει των διαβότητων κανονισμών που διέπουν εδώ και χρόνια το δικό της App Store.

Εν τάχει: η Microsoft ανακοίνωσε προχθές πως ξεκινά η εμπορική λειτουργία της δικής της υπηρεσίας cloud gaming, του xCloud, σε 22 χώρες τον Σεπτέμβριο. Αν και στην διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου της υπηρεσίας χρησιμοποιούνταν κανονικά iPhone και iPad, ο αμερικανικός κολοσσός υπογράμμισε πως οι συσκευές αυτές δεν θα έχουν πρόσβαση στο xCloud, αλλά αρχικά μόνο αυτές που στηρίζονται σε Android. H Microsoft φαινόταν διατεθειμένη να αφήσει το θέμα εκεί, αλλά... όχι και οι δημοσιογράφοι, οι οποίοι έκαναν έρευνα και ερωτήσεις υποχρεώνοντας τελικά την Apple να δημοσιεύσει την πολύκροτη ανακοίνωση μέσω του Business Insider.

O γίγαντας του Cupertino επιμένει στην θέση του πως κανένα game για iPhone/iPad δεν διατίθεται στο App Store του αν πρώτα δεν το ελέγξει και εγκρίνει πρώτα ο ίδιος. Οι Δικτυακές υπηρεσίες cloud gaming ωστόσο ακολουθούν το συνδρομητικό μοντέλο, προσφέροντας πρόσβαση σε δεκάδες ή εκατοντάδες games αντί μηνιαίου ή ετήσιου αντιτίμου. Τα games αυτά δεν μπορούν να "ελεγχθούν" μεμονωμένα από την Apple με τον ίδιο τρόπο που ελέγχονται τα apps, καθώς βρίσκονται αποθηκευμένα σε servers και ουσιαστικά "στέλνονται" στην εκάστοτε συσκευή που τα αξιοποιεί χωρίς να εγκαθίστανται σε αυτήν. Η Apple έτσι αρνείται να εγκρίνει το app που προσφέρει την πρόσβαση σε αυτούς τους servers, στερώντας από τους κατόχους iPhone και iPad - που συνθέτουν πελατειακή βάση άνω των 1.6 δισεκατομμυρίων συσκευών παγκοσμίως - την δυνατότητα να αξιοποιήσουν υπηρεσίες όπως οι Microsoft xCloud, Google Stadia, GeForce Now, PlayStation Now και άλλες.

Το θέμα είναι ότι, προφανώς, η Apple δεν ξεγελά πια κανέναν με αυτήν την τακτική. Όπως πάντοτε στην περίπτωσή της, όλα αυτά έχουν να κάνουν πολύ περισσότερο με έσοδα παρά με τον μη έλεγχο "περιεχομένου που μπορεί να είναι ακατάλληλος" για τους χρήστες iOS. Όταν αξιοποιούνται Δικτυακές υπηρεσίες όπως αυτές του cloud gaming o αμερικανικός κολοσσός δεν εισπράττει το ποσοστό του 30% το οποίο συνεχίζει να αποσπά από κάθε πώληση app μέσω του App Store. Έτσι η Apple έχει διαμορφώσει έτσι τους κανόνες λειτουργίας του τελευταίου, ώστε οποιοσδήποτε θέλει να έχει παρουσία εκεί είτε θα πρέπει να προσφέρει κάποιον τρόπο πληρωμής συνδρομής μέσω App Store (ώστε η εταιρεία να παρακρατά το ποσοστό αυτό) είτε απλά δεν τού επιτρέπεται ποτέ να δημοσιεύσει το app του εκεί.

Σημειώνεται, δε, ότι ειδικά για τις Δικτυακές υπηρεσίες cloud η Apple έχει καταστήσει ακόμη περισσότερο αυστηρούς τους κανόνες του App Store, ακριβώς έτσι ώστε να μην υπάρχει επικοινωνία ανάμεσα στα apps συσκευών με iOS και την Δικτυακή υποδομή άλλων εταιρειών συγκεκριμένα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η λειτουργία Steam Link - για την οποία η Valve επίσης... ταλαιπωρήθηκε από την Apple - έχει επιτραπεί στα iPhone και iPad ενώ η υπηρεσία xCloud όχι: η πρώτη αντλεί τα games του χρήστη από το δικό του οικιακό PC, ενώ η δεύτερη από τους servers Azure της Microsoft. Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίο έχει επιτραπεί στις συσκευές iOS η λειτουργία Remote Play της Sony ενώ η υπηρεσία PlayStation Now όχι: η πρώτη "στέλνει" σε διάφορες συσκευές games που βρίσκονται στο PS4 του χρήστη, ενώ η δεύτερη τον συνδέει με τους servers της Sony. Ορισμένες εταιρείες έχουν κάνει προσαρμογές που "παρακάπτουν" με κάποιους τρόπους τους περιορισμούς της Apple, όμως αυτοί οι τρόποι δεν είναι κατάλληλοι για την κλίμακα χρήσης που απαιτούν οι Microsoft, Google ή nVidia.

Όταν γράφονταν αυτές οι γραμμές ο κόσμος της τεχνολογίας και της οικιακής ψυχαγωγίας ήταν ακόμη ολοφάνερα δυσαρεστημένος με την Apple. Η Microsoft δημοσίευσε καυστική ανακοίνωση μέσω της οποίας κατηγορεί τον γίγαντα του Cupertino πως στερεί επιλογές από το καταναλωτικό κοινό - υπογραμμίζοντας παράλληλα πως θα κάνει ό,τι μπορεί ώστε μελλοντικά το xCloud να καταστεί διαθέσιμο στο κοινό των iPhone/iPad. Υπάρχουν βεβαίως κάποια πράγματα που οι πάροχοι υπηρεσιών game streaming μπορούν να κάνουν ώστε να ευθυγραμμιστούν με κάποιους έστω από τους κανόνες που θέτει η Apple στο App Store, όμως είναι σαφές πως αν και η δεύτερη δεν κάνει έναν αριθμό από υποχωρήσεις και παραδοχές οι σχετικές συνεργασίες δεν πρόκεται ποτέ να υλοποιηθούν με τρόπο ουσιαστικό.

Βάσει ιστορικού κάτι τέτοιο - μιλάμε για την Apple άλλωστε... - δεν είναι πιθανό να συμβεί. Από την άλλη πλευρά αυτή τη φορά δεν μιλάμε για κάποιον π.χ. μικρό δημιουργό εφαρμογών που διαμαρτύρεται γιατί η αμερικανική εταιρεία δεν εγκρίνει το app του. Τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Microsoft, η Google και η nVidia έχουν τεράστιες πελατειακές βάσεις και διόλου ευκαταφρόνητους πόρους. Αν θελήσουν πραγματικά και συστηματικά να "κάνουν την ζωή της Apple δύσκολη" σε επίπεδο δημόσιας εικόνας, μπορούν να προκαλέσουν διόλου ευκαταφρόνητη ζημιά. Θα έχει ενδιαφέρον λοιπόν να διαπιστώσουμε τί θα επιλέξει εν τέλει ο κολοσσός του Cupertino: να κάνει εξαιρέσεις για τις εταιρείες αυτές (ανοίγοντας "τους ασκούς του Αιόλου" για όλες τις άλλες) ή να εμμείνει στις θέσεις του, δυσαρεστώντας το ποσοστό των κατόχων iPhone και iPad που θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες xCloud, Stadia, PS Now και GeForce Now; Για να δούμε τί επιφυλάσσει το επόμενο διάστημα, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ