Barbie

2,5

Κοινωνική σάτιρα, μιούζικαλ και ιστορία ενηλικίωσης, η διαδρομή της καταπιεσμένης Αμερικανίδας έως την αυτογνωσία αποδεικνύεται σεναριακά ευρηματική, ξεκαρδιστική όσο και εξοντωτικά διδακτική.

Barbie

Η Μπάρμπι "γεννήθηκε", ως Μπάρμπαρα Μίλισεντ Ρόμπερτς, στις 9 Μαρτίου 1959 και έφερε επανάσταση στο χώρο των γυναικείων παιχνιδιών ως η πρώτη ενήλικη κούκλα, η οποία απελευθέρωνε τα μικρά κορίτσια από τον υποχρεωτικό ρόλο της μητέρας. Μια "επανάσταση" η οποία αναπαριστάται απολαυστικά στην πρώτη σκηνή της "Barbie", με μια άμεση αναφορά στο "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος" του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Σκηνή η οποία ορίζει και τον τρόπο προσέγγισης της Γκρέτα Γκέργουικ ("Lady Bird", "Μικρές Κυρίες") σ’ ένα σημείο αναφοράς της σύγχρονης ποπ κουλτούρας, φορτωμένο με τεράστια αντιφεμινιστική κριτική. Για να σταθεί μια αυτοσαρκαστική κινηματογραφική σάτιρα, όμως, θα πρέπει, εκτός από ενδιαφέροντα στόχο, να έχει και μια εξίσου ενδιαφέρουσα πλοκή.


Αυτή αφορά στην κρίση ταυτότητας την οποία παθαίνει η Αρχετυπική Μπάρμπι. Σε μια ονειρεμένη κουκλοχώρα, όπου τίποτα δεν διαταράσσει τη ροζ, πλαστική, clean cut και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα των Μπάρμπι (οι Κεν είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία), ένα πρωί η πλέον αναγνωρίσιμη εκπρόσωπος της Barbieland κάνει εμμονικές σκέψεις περί θανάτου, οι πατούσες της δεν στέκουν μόνιμα όρθιες, σαν να φορά τακούνια, αλλά πατούν στο έδαφος και –το χειρότερο απ’ όλα– τα πόδια της έχουν κυτταρίτιδα! Μια πύλη προς την Αληθινή Ζωή έχει ανοίξει και μόνο εκείνη μπορεί, αν δεν θέλει να γίνει Παράξενη Μπάρμπι, να την κλείσει, ταξιδεύοντας έως εκεί και βρίσκοντας το κορίτσι που κάνει τις ανάλογες σκέψεις παίζοντας με τις Μπάρμπι κούκλες της. Κι έτσι, οι Μπάρμπι και Κεν φτάνουν ένα ωραίο πρωί στο Λος Άντζελες…


Τα ροζ κουκλόσπιτα, τα αμερικανικά 50s και τα κλασικά χολιγουντιανά μιούζικαλ εμπνέουν μια ξεκαρδιστικά αποστειρωμένη Barbieland, όπου οι σατιρικές βολές των Γκέργουικ και Νόα Μπάουμπακ ("Δεσμοί Διαζυγίου", "Ιστορίες Γάμου", "Λευκός Θόρυβος"), οι οποίοι συνυπογράφουν το σενάριο, πετυχαίνουν εύκολα "κέντρο". Τα πράγματα προοδευτικά σοβαρεύουν, όταν η αληθινή ζωή παίρνει το πάνω χέρι, αλλά μια πικάντικη ανατροπή εδώ, μια ευφυής ατάκα εκεί και μια εμπνευσμένη σινε-αναφορά (από τον "Νονό" και τον Σιλβέστερ Σταλόνε ως το "Justice League") παραπέρα, κρατούν το συνδυασμό ιστορίας ενηλικίωσης (όπως είναι όλες οι ταινίες της Γκέργουικ), κοινωνικής σάτιρας, μιούζικαλ και κωμωδίας χαρακτήρων σε ισορροπία. Αυτή όμως θα διαταραχθεί στα δραματικά ξεσπάσματα της ταινίας, τα οποία καταλήγουν σε επαναλαμβανόμενα διδακτικά τσιτάτα έμφυλης συνύπαρξης, αρσενικής αυτογνωσίας και θηλυκής αντίστασης. Καθώς το ίδιο το θέμα το ζητάει και η Γκέργουικ το γνωρίζει καλά, η "αμερικανιά" δεν είναι μόνο αντικείμενο κριτικής, αλλά και βασικό συστατικό αυτής της χολιγουντιανής (βλέπε και εκνευριστικά απολαυστικής) "Barbie". Πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς; Χμ… ίσως το "Truman Show" να έχει μερικές χρήσιμες απαντήσεις.

ΗΠΑ. 0223. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Barbie

2,5
  • Κωμωδία
  • 2023
  • Διάρκεια: 114 '
  • Γκρέτα Γκέργουιγκ

Η Μπάρμπι ζει στην ονειρεμένη Barbieland, μια ροζ, αδιατάραχτη και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα, μέχρι που αρχίζει να έχει… κυτταρίτιδα και υπαρξιακές ανησυχίες. Η απάντηση βρίσκεται στην αληθινή ζωή κι εκείνη είναι έτοιμη για το μεγάλο ταξίδι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
03/05/2024

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.