Tár

4,5

Η καλλιτεχνική τελειότητα, ο ίλιγγος της εξουσίας, τα ανθρώπινα πάθη και η παντοκρατορία της (κοινωνικής) εικόνας. Ο Τοντ Φιλντ, με νυστέρι την αποστομωτική ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ, ανατέμνει την εποχή μας με ιδιοφυή τολμηρότητα.

Tar

Από τον Σοφοκλή και την "Αντιγόνη" του ως τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη και τον… Γιώργο Βουλγαράκη οι άνθρωποι δεν θα σταματήσουν ποτέ να αναρωτιούνται για το αν "ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό". Μαζί τους και ο Τοντ Φιλντ, ηθοποιός (ο πιανίστας στα "Μάτια Ερμητικά Κλειστά") ο οποίος το 2001 πέρασε πίσω από την κάμερα με τα υποψήφια για πέντε Όσκαρ "Μυστικά της Κρεβατοκάμαρας". Από τότε σκηνοθέτησε ακόμα μόνο μια ταινία ("Κρυφές Επιθυμίες", 2006), για να επανέλθει τώρα με το εξάκις οσκαρικά υποψήφιο "Tár" και να επαναδιατυπώσει τις απορίες του πάνω στην καθαρότητα των ανθρωπίνων κινήτρων και συναισθημάτων, στο σαφή διαχωρισμό ιδιωτικού και δημόσιου βίου, όπως και στα όρια καλλιτεχνικών και ηθικών αξιών.

Οι τελευταίες διασταυρώνονται σε μια χαρακτηριστική σκηνή του τελευταίου φιλμ του, όπου η Λίντια Ταρ παραδίδει masterclass στη μουσική ακαδημία Τζούλιαρντ και έρχεται σε αντιπαράθεση με ένα φοιτητή ο οποίος αυτοπροσδιορίζεται ως "πάμφυλος", "μαύρος, ιθαγενής και έγχρωμος" (BIPOC pangender), δηλώνοντας ταυτόχρονα την αποστροφή του προς τη μουσική του Μπαχ και των "cis αντρών" συνθετών. Εκείνη απαντά πως αρνείται να κρίνει τους συνθέτες για ο,τιδήποτε άλλο πέρα από τη μουσική τους και του επιτίθεται μετωπικά: "Ο αρχιτέκτονας της ψυχής σου φαίνεται να είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης".

Μαθήτρια του Λέοναρντ Μπερνστάιν, η Λίντια Ταρ είναι μια καταξιωμένη μαέστρος κλασικής μουσικής, διευθύντρια της Φιλαρμονικής του Βερολίνου και στο απόγειο της δημιουργικότητάς της. Ετοιμάζεται να εκδώσει ένα πολυαναμενόμενο αυτοβιογραφικό βιβλίο και να ηχογραφήσει ζωντανά την Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ, το μεγάλο στοίχημα της καριέρας της. Δηλωμένη λεσβία, συζεί με την πρώτη βιολονίστρια της Φιλαρμονικής, έχοντας υιοθετήσει από κοινού ένα κοριτσάκι. Από μικρές χαραγματιές που σιωπηλά μεγεθύνονται, όμως, ο ιδανικός μικρόκοσμός της θα διαρραγεί και η πραγματικότητα θα εισβάλλει στην προστατευμένη φούσκα της οικογενειακής γαλήνης και της καλλιτεχνικής αρτιότητας.

Tar1

Ποια είναι αυτή η πραγματικότητα; Ο Τοντ Φιλντ την περιγράφει διφορούμενα: ως μια αδιόρατη, μεταφυσικού τύπου απειλή (είναι όλα στο κεφάλι της Ταρ;) και ταυτόχρονα ως ένα καθεστώς αληθινών γεγονότων, αυθαίρετων διακηρύξεων, ορθολογικής αξιολόγησης, φτηνών κουτσομπολιών και καλά κρυμμένων μυστικών. Μπορεί η Ταρ να την κρατήσει μακριά από την ουράνια απομόνωση των μελωδιών του Μπαχ, του Μπετόβεν και του Μάλερ; Είναι ικανή να διαχωρίσει τη θεϊκή μουσική τους από αυτό που τη γέννησε; Και είναι δυνατόν εμείς να την κρίνουμε για μια σειρά "αμιγώς καλλιτεχνικών" πράξεών της, αδιαφορώντας για τις υπόλοιπες; Γιατί ό,τι είναι καλλιτεχνικά καταξιωμένο είναι και ηθικά δικαιωμένο; Με απαράμιλλη σκηνοθετική ακρίβεια (στο τέμπο, στην εικαστική λεπτομέρεια, στη σύνθεση και την εσωτερική χορογραφία του κάδρου), ο Φιλντ ζωντανεύει έναν κόσμο έμπλεο φιλοδοξιών, μα συναισθηματικά αποστειρωμένο, φαινομενικά ατσαλάκωτο, αλλά ολοκληρωτικά παραδομένο στη λαγνεία, τον ανταγωνισμό, τη ματαιοδοξία. Όλα περιστρέφονται εδώ γύρω από μια (σκηνοθετημένη) εικόνα. Συντρίβοντάς την, το "Tár" σαρκάζει τόσο την "ιερότητα" της καλλιτεχνικής αυθεντίας όσο και τη βαρβαρότητα της πολιτικής ορθότητας, ανατέμνοντας τολμηρά, με κοφτερό νυστέρι την αποστομωτική ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ, τη φιλελεύθερη ψυχοπαθολογία της εποχής μας.

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 158΄. Διανομή: TULIP

Περισσότερες πληροφορίες

Tár

4,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 158 '
  • Τοντ Φιλντ

Κορυφαία μαέστρος, η Λίντια Ταρ προετοιμάζει την παρουσίαση ενός βιβλίου και τη ζωντανή ηχογράφηση της Πέμπτης Συμφωνίας του Μάλερ. Στο απόγειο της καριέρας της, η ζωή της αρχίζει να παίρνει δραματική τροπή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - To the Training Hashira

Όπως στο περσινό "The Swordsmith Village", έχουμε και εδώ τη συρραφή τριών τηλεοπτικών επεισοδίων, απευθυνόμενη αποκλειστικά στους λάτρεις της πετυχημένης τηλεοπτικής σειράς "Demon Slayer".

Η Μία και Εγώ: Η Ταινία

Πρώτη κινηματογραφική εκδοχή των ναΐφ περιπετειών της ηρωίδας μιας γερμανικής τηλεοπτικής σειράς, η οποία συνδυάζει live action και animation.