Το Πάθος

3

Μοντέρνα σκηνοθετημένο ψυχόδραμα τα οποία επαναπροσεγγίζει μπεργκμανικές θεματικές, όπως την αδυναμία επικοινωνίας του ζευγαριού, το δισυπόστατο της ανθρώπινης φύσης ή τη σχέση σωματικής – ψυχολογικής βίας.

To_pathos

Μετά το σοκ που προκάλεσε η "Περσόνα" (1966), η πλέον προσωπική, αινιγματική και αφηγηματικά τολμηρή ταινία ολόκληρης της φιλμογραφίας του, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα συνεχίσει να πειραματίζεται φορμαλιστικά, εγκαταλείποντας οριστικά τις θεολογικο-φιλοσοφικές αλληγορίες και επικεντρώνοντας την προσοχή του στις μοντέρνες παραλλαγές της αιώνιας διαμάχης των δύο φύλων. Σε δυο χρόνια (1968-9) θα γυρίσει στο Φάρο, το νησί όπου θα ζήσει την τελευταία περίοδο της ζωής του, και με πρωταγωνιστές τους Μαξ φον Σίντοφ και Λιβ Ούλμαν τρεις ταινίες ("Η Ώρα του Λύκου", "Ντροπή", "Ένα Πάθος") οι οποίες ενσωματώνουν μοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές σε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθεσία. Η κάμερα εστιάζει στα πρόσωπα, ένας άντρας στέκεται απέναντι σε μια γυναίκα και το φυσικό ντεκόρ γύρω τους γίνεται μάρτυρας ενός βασανιστικού ψυχοδράματος. Ο Μπέργκμαν μένει προσηλωμένος στο σενάριο και τους ηθοποιούς του, διαλύει όμως τη ρεαλιστική ψευδαίσθηση με "γκονταρικές" παρεμβάσεις – στο "Πάθος" διακόπτοντας την εξέλιξη της πλοκής και βάζοντας τους ηθοποιούς να μιλούν για το ρόλο τους ή ολοκληρώνοντας τα σχόλια του αφηγητή (ο ίδιος ο σκηνοθέτης) με τη φράση "αυτή τη φορά τον έλεγαν Αντρέας Βίνκελμαν".

Ο Αντρέας Βίνκελμαν είναι ένας μοναχικός 48άρης ο οποίος μετά το χωρισμό του απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα. Η συναναστροφή τους θα φέρει στην επιφάνεια έναν ψυχρό γάμο, μια σιωπηλή αρσενική (και ταξική) αντιπαλότητα, απωθημένα του παρελθόντος και την πικρή διαπίστωση μιας πλήρους, αντονιονικής αλλοτρίωσης αισθημάτων που κάνει αδύνατη την αρμονική συνύπαρξη δυο ανθρώπων. Επαναπροσεγγίζοντας σταθερές θεματικές του, ο Μπέργκμαν φέρνει τους ήρωές του σε μετωπική σύγκρουση με τον εαυτό τους, εγκλωβίζοντάς τους εδώ σ’ έναν κύκλο βίας που ξεκινάει από την "ηχώ του κόσμου" (ο πόλεμος του Βιετνάμ στην τηλεόραση) και φτάνει ως την ατομική ψυχοπαθολογία (ο κακοποιητής των ζώων) και τη συλλογική μισαλλοδοξία (το λιντσάρισμα του υπόπτου).

Σουηδία. 1969. Εγχρ.- Α/Μ. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Το Πάθος

En Passion / The Passion of Anna
3
  • Δραματική
  • 1969
  • Διάρκεια: 101 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Μετά το χωρισμό του, ο Αντρέας απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά γυναίκα που έχει μείνει χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ψυχοθεραπεία, σινεμά και "Μια Επικίνδυνη Μέθοδος"

Η σειρά προβολών "Κινηματογράφος και Ψυχιατρική" συστήνεται από την αρχή ως "Σινεμά Ψ" και σας προσκαλεί στη θέαση της ταινίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

Γιατί τόσος οσκαρικός χαμός για την Αντρέα Ραϊσμπορόου;

Η εξαιρετική ηθοποιός βρέθηκε να διεκδικεί "από το πουθενά" το Όσκαρ α' γυναικείου ρόλου και παραλίγο να ξεσπάσει ένα -αστείο- σκάνδαλο.

Η αφίσα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι γεμάτη καρδιά

Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης που ξεκινά πολύ σύντομα με πλήθος ταινιών τεκμηρίωσης.

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".