Το Πάθος

3

Μοντέρνα σκηνοθετημένο ψυχόδραμα τα οποία επαναπροσεγγίζει μπεργκμανικές θεματικές, όπως την αδυναμία επικοινωνίας του ζευγαριού, το δισυπόστατο της ανθρώπινης φύσης ή τη σχέση σωματικής – ψυχολογικής βίας.

To_pathos

Μετά το σοκ που προκάλεσε η "Περσόνα" (1966), η πλέον προσωπική, αινιγματική και αφηγηματικά τολμηρή ταινία ολόκληρης της φιλμογραφίας του, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα συνεχίσει να πειραματίζεται φορμαλιστικά, εγκαταλείποντας οριστικά τις θεολογικο-φιλοσοφικές αλληγορίες και επικεντρώνοντας την προσοχή του στις μοντέρνες παραλλαγές της αιώνιας διαμάχης των δύο φύλων. Σε δυο χρόνια (1968-9) θα γυρίσει στο Φάρο, το νησί όπου θα ζήσει την τελευταία περίοδο της ζωής του, και με πρωταγωνιστές τους Μαξ φον Σίντοφ και Λιβ Ούλμαν τρεις ταινίες ("Η Ώρα του Λύκου", "Ντροπή", "Ένα Πάθος") οι οποίες ενσωματώνουν μοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές σε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθεσία. Η κάμερα εστιάζει στα πρόσωπα, ένας άντρας στέκεται απέναντι σε μια γυναίκα και το φυσικό ντεκόρ γύρω τους γίνεται μάρτυρας ενός βασανιστικού ψυχοδράματος. Ο Μπέργκμαν μένει προσηλωμένος στο σενάριο και τους ηθοποιούς του, διαλύει όμως τη ρεαλιστική ψευδαίσθηση με "γκονταρικές" παρεμβάσεις – στο "Πάθος" διακόπτοντας την εξέλιξη της πλοκής και βάζοντας τους ηθοποιούς να μιλούν για το ρόλο τους ή ολοκληρώνοντας τα σχόλια του αφηγητή (ο ίδιος ο σκηνοθέτης) με τη φράση "αυτή τη φορά τον έλεγαν Αντρέας Βίνκελμαν".

Ο Αντρέας Βίνκελμαν είναι ένας μοναχικός 48άρης ο οποίος μετά το χωρισμό του απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα. Η συναναστροφή τους θα φέρει στην επιφάνεια έναν ψυχρό γάμο, μια σιωπηλή αρσενική (και ταξική) αντιπαλότητα, απωθημένα του παρελθόντος και την πικρή διαπίστωση μιας πλήρους, αντονιονικής αλλοτρίωσης αισθημάτων που κάνει αδύνατη την αρμονική συνύπαρξη δυο ανθρώπων. Επαναπροσεγγίζοντας σταθερές θεματικές του, ο Μπέργκμαν φέρνει τους ήρωές του σε μετωπική σύγκρουση με τον εαυτό τους, εγκλωβίζοντάς τους εδώ σ’ έναν κύκλο βίας που ξεκινάει από την "ηχώ του κόσμου" (ο πόλεμος του Βιετνάμ στην τηλεόραση) και φτάνει ως την ατομική ψυχοπαθολογία (ο κακοποιητής των ζώων) και τη συλλογική μισαλλοδοξία (το λιντσάρισμα του υπόπτου).

Σουηδία. 1969. Εγχρ.- Α/Μ. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Το Πάθος

En Passion / The Passion of Anna
3
  • Δραματική
  • 1969
  • Διάρκεια: 101 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Μετά το χωρισμό του, ο Αντρέας απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά γυναίκα που έχει μείνει χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ελληνικές ταινίες που παίζουν στο 5ο Positively Different Short Film Festival

Αυτές είναι οι μικρού μήκους που ανυπομονούμε να δούμε σύντομα στη διοργάνωση που αποθεώνει τη διαφορετικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/02/2024

Χάνει το Όσκαρ η Έμα Στόουν; Τα βραβεία SAG "μίλησαν"

Μειώνονται οι οσκαρικές ελπίδες για την πρωταγωνίστρια του "Poor Things" μετά την απονομή των βραβείων του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών.

Το "Οπενχάιμερ" δεν είχε αντίπαλο στα βραβεία SAG

Η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν πλέον οδεύει ολοταχώς προς έναν οσκαρικό θρίαμβο.

Μπερλινάλε 2024: Ιστορική και πολιτική Χρυσή Άρκτος στο "Dahomey"

Το ντοκιμαντέρ της Ματί Ντιόπ απέσπασε το κορυφαίο βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Δείτε αναλυτικά όλους τους νικητές. Το αθηνόραμα πάει Μπερλινάλε, powered by Uber.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 29/2

Η επιστροφή στο συναρπαστικό κόσμο του πλανήτη Αράκις προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

4 must see του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα ένα κουαρτέτο ταινιών που δεν πρέπει να χάσετε στην προσεχή διοργάνωση.

"Μυστήριο 156 Ιστορίες για την Ελευσίνα": Εργαστήριο κινηματογράφου για εφήβους

Τα παιδιά απαντούν τι ονειρεύονται να γίνουν όταν μεγαλώσουν και πώς βλέπουν οι ίδιοι το μέλλον τους στην Ελευσίνα.