Φτερά και Πούπουλα

3,5

Μεγάλο Βραβείο της «Εβδομάδας Κριτικής» των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Ftera_kai_poupoula

Πρώην βοηθός του Γιουσέφ Σαχίν και διακεκριμένος μικρομηκάς, ο 34χρονος Ομάρ Ελ Ζοχάιρι αποτελεί έναν από τους πιο πολλά υποσχόμενους κινηματογραφικούς δημιουργούς της αφρικανικής ηπείρου. Η σκηνοθετική ευφυία του γίνεται φανερή από τα πρώτα κιόλας πλάνα του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του, στο οποίο η αιγυπτιακή καθημερινότητα μοιάζει βγαλμένη από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ατέλειωτοι χωματόδρομοι, καταρρέοντες εσωτερικοί χώροι, τεράστια άδεια κτίρια στη μέση του πουθενά που μπορεί να στεγάζουν ένα αστυνομικό τμήμα, διάχυτη φτώχια και εγκατάλειψη. Το όλο μίζερο σκηνικό, όμως, δεν αποτελεί το ντεκόρ ενός κοινωνικά καταγγελτικού δράματος, αλλά το φανταστικό χώρο εξέλιξης μιας παράλογης κωμωδίας: όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας πάμφτωχης αιγυπτιακής οικογένειας μετατρέπεται σε… κοτόπουλο. Οι αρχές και οι προϊστάμενοι στη δουλειά του σηκώνουν τα χέρια και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει τώρα να βρει τρόπο να επιβιώσει. Ένας φίλος προσφέρεται να βοηθήσει, αλλά όχι ανιδιοτελώς, και ενώ οι μαγγανείες "επαναφοράς" αποτυγχάνουν διαδοχικά, τα χρέη αυξάνονται ραγδαία.

Η αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα του Ελ Ζοχάιρι έκανε πρεμιέρα στην "Εβδομάδα Κριτικής" των περσινών Καννών, αποσπώντας το αντίστοιχο Μεγάλο Βραβείο, αλλά και εκείνο των κριτικών για όλα τα παράλληλα τμήματα του φεστιβάλ. Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνον η βασική ιδέα που ενθουσιάζει, φλερτάροντας μέχρι τέλους με το σινεμά του φανταστικού, αλλά και η ευφάνταστη, φαινομενολογικής προσέγγισης διαχείρισή της. Χαμηλοί τόνοι, αργοί ρυθμοί, εκτεταμένες σιωπές κι ένα υπόγειο χιούμορ που ανατέμνει βιτριολικά όλη την αιγυπτιακή πραγματικότητα. Το δράμα της συζύγου διαρκώς μεγαλώνει, αλλά ποτέ δεν γίνεται κραυγαλέο, οι πολιτικοκοινωνικές παρατηρήσεις είναι ανηλεείς, μα πάντα διακριτικές, το δε φινάλε ολοκληρώνει με πικρή ακρίβεια τον αφηγηματικό κύκλο. Όλα αυτά, μάλιστα, με πλήρη έλεγχο της καθαρής κινηματογραφικής έκφρασης, όπου αργά εσωτερικά τράβελινγκ, μακρινά πλάνα και επαναλαμβανόμενες λεπτομέρειες (χρήματα αλλάζουν διαρκώς χέρια, μηχανάκια κι αυτοκίνητα διασχίζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα το κάδρο) εξηγούν τα πάντα καθαρότερα κι από χίλιες σεναριακές σελίδες.

Αίγυπτος, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Φτερά και Πούπουλα

Feathers
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2021
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ομάρ Ελ Ζοχάιρι

Όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας φτωχής αιγυπτιακής οικογένειας μεταμορφώνεται σε… κοτόπουλο και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει να βρει τρόπο να επιβιώσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Δεν Είσαι η Μητέρα μου

Ρεαλισμός και φαντασία συνδιαλέγονται με υπόγεια ένταση, καθώς φολκλορικοί μύθοι και ψυχολογικές διαταραχές μετατρέπουν μια ιστορία ενηλικίωσης σε ατμοσφαιρικό, αλλά βραχυκυκλωμένο στην κορύφωσή του θρίλερ τρόμου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
01/12/2022

Η Μεγάλη Ρήξη

Ένα ζευγάρι και μια χώρα κομμένοι στα δυο. Μια εύκολη πολιτικοινωνική αλληγορία (υποψήφια για έξι Σεζάρ) που διασώζεται χάρη στο χιούμορ και τις απολαυστικές ερμηνείες.

Λάιλ, ο Φίλος μου ο Κροκόδειλος

Οι οσκαρικοί συνθέτες του "La La Land" και ο πληθωρικός Χαβιέρ Μπαρδέμ κάνουν ότι μπορούν για να ζωηρέψουν τραγουδιστικά και ερμηνευτικά, αντίστοιχα, ένα κωμικό μιούζικαλ για δεκάχρονα.

Μέρες του ‘36

Ο Αγγελόπουλος βρίσκει το προσωπικό αφηγηματικό ύφος του (πλάνα – σεκάνς, πλαστικές εικόνες, απουσία πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, αποστασιοποίηση, σχέση Ιστορίας και ατόμου), το οποίο θα "απογειώσει" στον επερχόμενο "Θίασο".

Devotion: Οι Ήρωες των Αιθέρων

Αντιρατσιστική πολεμική περιπέτεια χωρίς κορώνες αλλά ούτε και κινηματογραφικές πρωτοτυπίες, γυρισμένη με τη b-movie χολιγουντιανή συνταγή του παλιού καλού καιρού.

Poker Face: Ο Τζογαδόρος

Δραματικό θρίλερ με… κρίση κινηματογραφικής ταυτότητας, καθώς ξεκινάει σαν υπαρξιακό δράμα, εξελίσσεται με μυστήριο και σασπένς, για να κορυφωθεί σαν αδέξιο heist movie.

Η Παγίδα του Διαβόλου

Μπεργκμανικό δράμα πάνω στη σχέση επιστήμης, θρησκείας και εξουσίας, σκηνοθετημένο σαν υπαρξιακό θρίλερ. Πρώτο μέρος της τριλογίας εποχής του Βλάσιλ, ακολουθούμενο από την "Μαρκέτα Λαζάροβα" και την "Κοιλάδα των Μελισσών".