Οδηγός Cinema

Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ
4

Τρία Όσκαρ για μια υποδειγματική διασκευή μυθιστορήματος του Ε.Μ. Φόρστερ.

Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ

Υπήρξε μια δεκαπενταετία, από τους «Ευρωπαίους» (1979) έως και τα «Απομεινάρια Μιας Μέρας» (1993), όπου το δίδυμο Ισμαήλ Μέρτσαντ και Τζέιμς Άιβορι, ως παραγωγός και σκηνοθέτης, αντίστοιχα, γύρισε 11 ταινίες, εκ των οποίων οι δέκα βασίζονται σε λογοτεχνικά έργα και οι εννέα υπογράφονται σεναριακά από τη Ρουθ Πρόουερ Τζαμπβάλα. Πρόκειται για την ωριμότερη καλλιτεχνικά περίοδο του σπουδαίου δημιουργικού τρίο, το οποίο διασκεύασε επιτυχώς για τη μεγάλη οθόνη τρία μυθιστορήματα του Βρετανού λογοτέχνη Έντουαρντ Μόργκαν Φόρστερ («Το πέρασμα στην Ινδία»).

Έτσι, μετά το «Δωμάτιο με Θέα» (1985) και το «Μορίς» (1987), η πένα της Τζαμπβάλα και η κάμερα του Άιβορι μας μεταφέρουν στη Βρετανία του 1910, όταν η αριστοκράτισσα Ρουθ Γουίλκοξ γίνεται φίλη με την πνευματώδη Μάργκαρετ Σλέγκελ, γυναίκα της αστικής τάξης. Αποφασίζει να της κληροδοτήσει ένα παλιό αρχοντικό της, το Χάουαρντς Εντ, αλλά οι δικοί της καταστρέφουν τη χειρόγραφη διαθήκη. Λίγο αργότερα, η Μάργκαρετ γνωρίζεται με τον χήρο Χένρι Γουίλκοξ και τον ερωτεύεται.

Στο Χάουαρντς Εντ θα συναντηθούν οι μοίρες τριών οικογενειών. Των βικτοριανών καπιταλιστών Γουίλκοξ, των μορφωμένων αστών Σλέγκελ και των προλετάριων Μπαστ. Η ιστορία τους αφορά την αδιαλλαξία των ταξικών διαφορών στην πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα της Βρετανίας της εδουαρδιανής περιόδου, την οποία ο Τζέιμς Άιβορι ανατέμνει σε βάθος, χορογραφώντας με θαυμαστή ακρίβεια προκατειλημμένες συμπεριφορές, απωθημένες επιθυμίες και αμφίθυμες προθέσεις. Ανάμεσά τους και τον καταδικασμένο να συντριβεί από το κοινωνικό πρωτόκολλο ανθρωπισμό των αδελφών Σλέγκελ, παγιδευμένων ανάμεσα σε δύο αντίπαλες ιστορικές, πολιτικές και ταξικές αλήθειες.

Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ - εικόνα 1

Ο Άιβορι πλημμυρίζει «αληθινή ζωή» τα ψυχρά βρετανικά αρχοντικά και τα ατσαλάκωτα κοστούμια εποχής, κάνοντας και την παραμικρή λεπτομέρεια πιστότητας (από τα σκηνικά και τα κοστούμια ως τις τοποθεσίες και τις ερμηνείες) να μοιάζει αυθεντική με τον πιο αβίαστο τρόπο. Ταυτόχρονα, η άνεση με την οποία η ταινία αλλάζει εστίαση από το ανθρώπινο και ψυχολογικό πεδίο στο ιστορικό και κοινωνικό αντίστοιχο, και πάλι πίσω, είναι απαράμιλλη. Έτσι, πίσω από την αντιπαράθεση δύο εποχών (η βικτοριανή αντίληψη και ο νέος αιώνας) και τριών τάξεων αναδεικνύεται η αιώνια κι απέλπιδα προσπάθεια των ανθρώπων να διαβούν τις κάθε λογής διαχωριστικές γραμμές, όπως αντανακλάται στη σχέση της εξωστρεφούς, καλοσυνάτης Μάργκαρετ και του ψυχρού, απόμακρου Χένρι. Ένα μοτίβο στο οποίο θα θριαμβεύσουν ερμηνευτικά οι Έμα Τόμσον και Άντονι Χόπκινς, επαναλαμβάνοντάς το συγκλονιστικά ένα χρόνο αργότερα στα «Απομεινάρια Μιας Μέρας».

Μια από τις υποδειγματικότερες κινηματογραφικές διασκευές κλασικού μυθιστορήματος, βραβευμένη με τρία Όσκαρ (σεναρίου, πρώτου γυναικείου ρόλου για την Έμα Τόμσον, σκηνικών) από εννιά συνολικά υποψηφιότητες και με το Ειδικό Βραβείο των 45 χρόνων του Φεστιβάλ Κανών.

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Άιβορι. Πρωταγωνιστούν: Άντονι Χόπκινς, Έμα Τόμσον, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Προυνέλα Σκέιλς. Μ. Βρετανία, Ιαπωνία. 1992. Διάρκεια: 142΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ

Howards End
4
  • Δραματική
  • 1992
  • Διάρκεια: 142 '

Στην Αγγλία του 1910 η αριστοκράτισσα Ρουθ Γουίλκοξ γίνεται φίλη με την πνευματώδη Μάργκαρετ Σλέγκελ, γυναίκα της αστικής τάξης. Αποφασίζει να της κληροδοτήσει ένα παλιό αρχοντικό της, το Χάουαρντς Εντ, αλλά οι δικοί της καταστρέφουν τη διαθήκη. Λίγο αργότερα η Μάργκαρετ γνωρίζεται με τον χήρο Χένρι Γουίλκοξ και τον ερωτεύεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Σκηνές Από Ένα Γάμο

Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας για την κινηματογραφική εκδοχή μιας τηλεοπτικής μίνι σειράς, στην οποία ο Μπέργκμαν αποδομεί επώδυνα την κοινωνική αυταπάτη του "ευτυχισμένου γάμου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
20/01/2022

Έρημη Χώρα

Ελεγειακό τέμπο, στεγνή, λιτή αφήγηση, αίσθηση υπαρξιακού θρίλερ: με το μελαγχολικά μεγαλόπρεπο στιλ ενός Μπέλα Ταρ, ο πρωτοεμφανιζόμενος Μπαχραμί αποχαιρετά πικρά έναν ολόκληρο τρόπο ζωής που συμπαρασύρει ανθρώπους, ελπίδες και αξίες.

Latin Noir

Τηλεοπτικής λογικής, διεξοδική και εμπεριστατωμένη (ιστορικά και πολιτικοκοινωνικά) λογοτεχνική ανάλυση του σύγχρονου αστυνομικού μυθιστορήματος της Νότιας Αμερικής.

"Scream" εναντίον "Spider-man". Τι είδαν οι Αμερικανοί το προηγούμενο Σαββατοκύριακο;

Μετά από ένα μήνα στην κορυφή του box office, το "Spider-man: No Way Home" υποκλίθηκε στην αιματοβαμμένη επιστροφή του Ghostface.

Το "Scream" τρόμαξε για τα καλά τους Έλληνες θεατές

Με 20.697 εισιτήρια το προηγούμενο τετραήμερο (13-16/1) το πολυαναμενόμενο τρομο-σίκουελ ξεπέρασε τον άτρωτο μέχρι τώρα "Spider-man".

Θα δούμε στη χώρα μας την "Τραγωδία του Μάκβεθ";

Η καινούρια ταινία του Τζόελ Κοέν με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον πάει κατευθείαν για Όσκαρ, αλλά δεν έχει (ακόμα;) κινηματογραφική διανομή στην Ελλάδα.

Πράκτορες 355

Κατασκοπική περιπέτεια της σειράς, η οποία αναβαθμίζεται ως (κοσμοπολίτικη) παραγωγή λόγω του θηλυκού all-star cast της.