Chinatown

5

Βραβευμένο με Όσκαρ, «το καλύτερο χολιγουντιανό σενάριο» σκηνοθετείται με απαράμιλλη κομψότητα από τον μεγαλοφυή Ρομάν Πολάνσκι, ο οποίος υπογράφει ένα αριστουργηματικό φιλμ νουάρ.

Chinatown

«Forget it, Jake. It’s Cloud Town». Μια από τις πιο έξυπνες ατάκες του κορυφαίου animation της Pixar «Τα Μυαλά που Κουβαλάς» έρχεται κατευθείαν από «το καλύτερο χολιγουντιανό σενάριο που γράφτηκε ποτέ», συμπυκνώνοντας αφοπλιστικά όλη τη φιλοσοφία του. «Forget it, Jake. It’s Chinatown» και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα γι’ αυτό. Εδώ τα πάντα υπακούουν στο νόμο του χρήματος, ο οποίος ορίζει τις ζωές των ανθρώπων ολοκληρωτικά. Από την κοινωνική ιεραρχία μέχρι την παραμικρή, την πιο απόκρυφη επιθυμία.

Το 1974, μέσα σ’ ένα κλίμα πολιτικής αστάθειας και κοινωνικής απαισιοδοξίας (δολοφονίες πολιτικών, ήττα στο Βιετνάμ, σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ), το «Chinatown» επιστρέφει στις αρχετυπικές σταθερές του φιλμ νουάρ για να σχολιάσει όλα όσα εξελίσσονται έξω από την κινηματογραφική αίθουσα. Αναζητώντας τις αιτίες τους, θα φτάσει πολύ βαθιά και, μέσα από την ιστορία ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ ο οποίος προσλαμβάνεται στο Λος Άντζελες του 1937 για να ξεσκεπάσει μια υπόθεση μοιχείας, θα αναδείξει όλους τους πολύπλοκους μηχανισμούς που κινούν τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

Chinatown - εικόνα 1

Η μεγαλοφυΐα του σεναρίου του Ρόμπερτ Τάουνι («Το Τελευταίο Απόσπασμα», «Μυστική Οργάνωση Γιακούζα», «Shampoo»), το οποίο απέσπασε το μοναδικό Όσκαρ από τις 11 υποψηφιότητες της ταινίας, είναι ότι λειτουργεί υποδειγματικά σε κάθε επίπεδο, συνδυάζοντάς μια δεξιοτεχνική ίντριγκα με μια σπαρακτική ανθρώπινη τραγωδία και μια διεισδυτική πολιτικοκοινωνική κριτική – όλα σεταρισμένα σύμφωνα με την κομψότερη χολιγουντιανή συνταγή. Κι ο δαιμόνιος Ρομάν Πολάνσκι, στην απόλυτη ωριμότητά του, θα μας παρασύρει με απαράμιλλη αφηγηματική γοητεία σε ένα λαβύρινθο διαφθοράς, εξαπάτησης και διαπλεκόμενων συμφερόντων, από τον οποίο κανείς δεν μπορεί δραπετεύσει αλώβητος.

Ούτε καν αυτός που τον έχει κατασκευάσει, παραμένοντας εγκλωβισμένος σε ένα ματαιόδοξο παιχνίδι εξουσίας, τους νόμους του οποίου ο Πολάνσκι δένει με ψυχαναλυτικές αναφορές (ο Κρος με πούρο, ο Γκίτις με κομμένη μύτη), ωμά οικονομικά συμφέροντα και καπιταλιστικές πρακτικές που μετατρέπονται σε υπαρξιακές ανησυχίες («το μέλλον κύριε Γκίτις, το μέλλον»). Μια κορυφαία στιγμή του κλασικού αμερικανικού σινεμά, ανέγγιχτη από το πέρασμα του χρόνου.

ΗΠΑ. 1974. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Chinatown

5
  • Φιλμ Νουάρ
  • 1974
  • Διάρκεια: 130 '
  • Ρομάν Πολάνσκι

Στο Λος Άντζελες του 1937 ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ προσλαμβάνεται για να ξεσκεπάσει μια υπόθεση μοιχείας, παγιδεύεται όμως σε έναν θανατηφόρο ιστό απάτης και διαφθοράς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

79ο Φεστιβάλ Βενετίας: Με βαριά ονόματα κι οσκαρικό αέρα

Εξασφαλίζοντας μερικές από τις πλέον αναμενόμενες πρεμιέρες της επόμενης σεζόν, η φετινή κινηματογραφική Μπιενάλε σηκώνει αυλαία στις 31/8 με το "White Noise" του Νόα Μπάουμπακ. Το "α" θα είναι εκεί με διαρκείς ανταποκρίσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
11/08/2022

Το Μικρό Βιβλιοπωλείο στο Παρίσι

Ρομαντικό δράμα – συνταγή, γεμάτο γραφικούς χαρακτήρες και γλυκόπικρα συναισθήματα που θυμίζουν λογοτεχνικό μπεστ σέλερ ευρείας κατανάλωσης, βασίζονται όμως σε ιδέα του γνωστού σκηνοθέτη Ετόρε Σκόλα.

Περιμένοντας τον Μποτζάνγκλς

Τολμηρή, μα άνιση μείξη κωμωδίας καταστάσεων, κοινωνικής σάτιρας και συγκινητικού μελοδράματος, η οποία μένει υπερβολικά πιστή στο μυθιστορηματικό πρώτο υλικό της.

Ο Αντικαταστάτης

Αστυνομικό θρίλερ με τολμηρά καταγγελτική διάθεση. Αφηγηματικά ακατέργαστο όμως, δυσκολεύεται εξ αρχής να κάνει την ίντριγκά του πραγματικά ενδιαφέρουσα.

SAS Ειδικές Δυνάμεις: Κόκκινος Συναγερμός

"Die Hard" ιδέα από τα Lidl κι από βιβλίο πολεμοχαρή Βρετανού κομάντο με σινε-διεκπεραίωση στον αυτόματο πιλότο.

Μπαραβέντο

Η πρώτη ταινία του δημιουργού τού cinema novo είναι μια εικαστικά ενδιαφέρουσα, στρατευμένη όσο και φολκλορική κοινωνική διαμαρτυρία η οποία χρωστά τη γοητεία της στην απελευθερωτική ποίηση των εικόνων της.

Παγκόσμια πρεμιέρα του "The Kingdom" χωρίς τον Λαρς φον Τρίερ;

Ο Δανός σκηνοθέτης που έχει συνδέσει συνειδητά το όνομά του με ταινίες που προβοκάρουν, διαγνώστηκε με νόσο Πάρκινσον, είδηση που φουντώνει τα σενάρια πιθανής απουσίας του από την παγκόσμια πρεμιέρα του "The Kingdom" τον Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ Βενετίας.