Εξαφανισμένος

3

Μια οσκαρικά υποψήφια μικρού μήκους διασκευάζεται σε ένα αγωνιώδες ψυχολογικό δράμα πάνω στην απώλεια, την ανάγκη για επικοινωνία και την κοινωνική προκατάληψη από τον βιρτουόζο δημιουργό του «Έκπτωτου».

Εξαφανισμένος

Ανάμεσα στα «Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει» (2016) και «Ο Έκπτωτος» (2018), τα οποία τον ανέδειξαν διεθνώς ως το πιο ελπιδοφόρο νέο όνομα του ισπανικού σινεμά, ο Ροδρίγο Σορογκογέν γύρισε την υποψήφια για Όσκαρ μικρού μήκους «Madre». Μια άσκηση ύφους που κόβει την ανάσα με τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία της, καθώς παρακολουθούμε σε μονοπλάνο και πραγματικό χρόνο την απέλπιδα προσπάθεια της Έλενα να συνομιλήσει στο τηλέφωνο με τον εξάχρονο γιο της. Αυτή βρίσκεται στο διαμέρισμά της στη Μαδρίτη, ενώ εκείνος σε διακοπές με τον πατέρα του στη Δυτική Γαλλία. Μόνο που στο τηλέφωνο ο μικρός Ιβάν της λέει πως βρίσκεται εντελώς μόνος του σε μια παραλία, ένας άγνωστος άντρας πλησιάζει και η μπαταρία του κινητού τελειώνει, με την ένταση να ανεβαίνει ιλιγγιωδώς και όλα να καταλήγουν σε μια δυσοίωνη εκκρεμότητα.

Ο Σορογκογέν ξεκινά τον «Εξαφανισμένο» με ολόκληρη τη 17λεπτη μικρού μήκους, στο τέλος της οποίας μεταφερόμαστε δέκα χρόνια μετά. Με αξιοθαύμαστη σεναριακή οικονομία πληροφορούμαστε πως η Έλενα έχει πλέον μετακομίσει στη γαλλική ακτή όπου χάθηκε ο Ιβάν και δουλεύει σε ένα εστιατόριο. Συζεί με κάποιον και μοιάζει να έχει αφήσει πίσω της το παρελθόν, μέχρι που πιάνει φιλίες με έναν 16χρονο Γάλλο ο οποίος καταλαβαίνουμε πως της θυμίζει τον γιο της.

Εξαφανισμένος - εικόνα 1

Συντηρώντας την πιθανότητα να είναι αυτός, η ταινία παραμένει στα αβέβαια νερά του ψυχολογικού θρίλερ και κάνει δειλά μα στέρεα βήματα προς κάτι βαθύτερο και σαφώς δραματικότερο. Έτσι, ενώ η ευέλικτη κάμερα, οι υποβλητικές σιωπές, η παρουσία του ωκεανού ως ρέον ντεκόρ και τα γεμάτο νόημα βλέμματα υποδαυλίζουν μια υπόγεια ένταση, η σχέση της Έλενα με τον νεαρό Ζαν αρχίζει να αποκτά εμμονικές, ανεξέλεγκτες διαστάσεις και να ανησυχεί τον περίγυρο. Το τι ακριβώς ζητά ο ένας από τον άλλο μένει διαρκώς εκκρεμές και ο Σoρογκογέν παραδίδει σεναριακά μαθήματα στο πώς αντιπαραβάλλει τους ήρωες μεταξύ τους και τον καθέναν τους απέναντι σε γονείς, συντρόφους και φίλους που προσπαθούν μα αδυνατούν να καταλάβουν.

Ερωτήματα πάνω στη διαχείριση της θλίψης, στην απεγνωσμένη ανάγκη για επικοινωνία αλλά και στα ισχυρά κοινωνικά ταμπού (με σαφή ταξική διάθεση) εγείρονται, καθώς μια «παράταιρη» σχέση, η οποία δίνει νόημα στη ζωή δύο μοναχικών χαρακτήρων, καλείται να υπερβεί μια καθολική (και δικαιολογημένη;) προκατάληψη. Όπως και στον «Έκπτωτο», στον οποίο οι ηθικές επιλογές ενός απελπισμένου ανθρώπου τον βύθιζαν όλο και βαθύτερα σε υπαρξιακό αδιέξοδο, έτσι κι εδώ ο Σορογκογέν αποφασίζει να κορυφώσει το δράμα του με μια σειρά συμβιβαστικών και μάλλον εύκολων απαντήσεων. Οι ερωτήσεις του όμως ευτυχώς τις ξεπερνούν σε ανησυχητική οξύτητα, χαρίζοντας στην ταινία του μια κομψή, σκοτεινή και «διεστραμμένη» γοητεία.

Ισπανία, Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Εξαφανισμένος

Madre
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 128 '
  • Ροδρίχο Σορογκογιέν

Δέκα χρόνια έχουν περάσει από την εξαφάνιση του εξάχρονου γιου της Έλενα σε μια ακτή της Γαλλίας. Εκείνη, έχοντας εγκαταλείψει τη Μαδρίτη, δουλεύει πλέον σε ένα εστιατόριο στην ίδια παραλία κι έχει αρχίσει να αφήνει πίσω της το τραγικό συμβάν. Όλα όμως θα αλλάξουν όταν γνωρίσει έναν έφηβο που της θυμίζει έντονα τον χαμένο της γιο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Αγγελική Παπούλια μέλος σε κριτική επιτροπή της Μπερλινάλε

Η διακεκριμένη ηθοποιός πρόκειται να συναποφασίσει τους νικητές του διαγωνιστικού τμήματος Encounters στο 73ο Φεστιβάλ Βερολίνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
01/02/2023

Ο σύγχρονος ιαπωνικός κινηματογράφος στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα με τέσσερις ταινίες που προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος συνομιλεί με το Νίκο Παναγιωτόπουλο για το σινεμά αποκλειστικά στο "α"

Προ-δημοσίευση ενός αποσπάσματος του ντοκιμαντέρ και βιβλίου γύρω από μια μέχρι πρότινος άγνωστη συζήτηση ανάμεσα στους δύο σπουδαίους σκηνοθέτες.

Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Η New Star απαντά

Ο υπεύθυνος της εταιρίας Βελισσάριος Κοσσυβάκης, απαντά στις ερωτήσεις του "α" στο πλαίσιο του ρεπορτάζ όπου αναζητούνται χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

Ελληνικό box office: Με οδηγό τον Μπρένταν Φρέιζερ

Η "Φάλαινα" συνεχίζει να συγκινεί, το σίκουελ του "Avatar" να εντυπωσιάζει και τα πρώτα σημάδια επιστροφής των θεατών στις αίθουσες να αχνοφαίνονται στον ορίζοντα.

Εκδήλωση αφιερωμένη στα φιλμ του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Στην εκδήλωση θα προβληθούν σκηνές από ταινίες του Χίτσκοκ και πάνω σε αυτές θα γίνει συζήτηση για τον σκηνοθέτη και το έργο του.

Μια αποκλειστική ματιά στην υποψήφια για Όσκαρ "Αυτοκρατορία του Φωτός" (βίντεο)

Το "α" εξασφάλισε για τους αναγνώστες του ένα featurette της νέας ταινίας του Σαμ Μέντες ("Skyfall", "1917") που διεκδικεί Όσκαρ διεύθυνσης φωτογραφίας.