Dogman

4

Βραβείο αντρικής ερμηνείας στις Κάνες για μια ωμή, απαισιόδοξη ματιά σε μια οικιστικά, οικονομικά, ψυχολογικά και ηθικά ρημαγμένη Ιταλία, την επιτυχημένη επιστροφή του σκηνοθέτη της στη ρεαλιστική λιτότητα του «Γόμορρα».

Dogman

Από τα βαριά χαρτιά του σύγχρονου ιταλικού σινεμά, ο διπλά βραβευμένος με το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ Κανών και υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα Ματέο Γκαρόνε είχε σκηνοθετήσει ήδη πέντε ταινίες προτού γίνει διεθνώς γνωστός (πριν από μία δεκαετία) με τα «Γόμορρα». Ένα γκανγκστερικό δράμα το οποίο μεταμορφώνει με τραχιά ειλικρίνεια στην οθόνη το χρονικογράφημα του Ρομπέρτο Σαβιάνο σε ένα διεισδυτικό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο πάνω στη σύγχρονη Ιταλία. Και όχι μόνο. Ο ευρωπαϊκός Νότος του φιλμ είναι ένας κόσμος δέσμιος της απληστίας και του εγκλήματος, φοβισμένος και ταυτόχρονα γοητευμένος από αυτό, ο οποίος έχει ενστερνιστεί τη βία ως «τακτοποιημένη» καθημερινότητα με τους δικούς της μηχανισμούς εξουσίας και ηθικούς κανόνες.

Dogman - εικόνα 1

Χάνοντας κατόπιν τον στερεό κινηματογραφικό βηματισμό του με το φελινικό «Reality» (2012) και το αγγλό­φωνο σπονδυλωτό «Παραμύθι των Παραμυθιών» (2015), ο Γκαρόνε επιστρέφει τώρα στη χώρα των «βίαιων, βρόμικων, κακών» και την ωμή σκηνοθετική απλότητα με την ελεύθερη μυθοπλαστική διασκευή μιας αληθινής ιστορίας. Έτσι, από τη Ρώμη του 1988, τον Ερ Κανάρο και τα πραγματικά γεγονότα, μεταφερόμαστε λίγο βορειότερα από τη Νάπολη, όπου ο μικροκαμωμένος, χαμηλότονος και μοναχικός Μαρτσέλο (βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για τον Μαρτσέλο Φόντε) επιβιώνει ως ιδιοκτήτης του Dogman, ενός μικρού μαγαζιού φροντίδας σκύλων, διακινώντας παράλληλα μικροποσότητες κοκαΐνης σε όσους γνωστούς του ενδιαφέρονται.

Όπως ο πρώην πυγμάχος Σιμόνε, ένας ψυχολογικά ασταθής τραμπούκος, με τον οποίο διατηρεί μια ιδιόρρυθμη σχέση φιλίας και υποταγής. Μόνο που εκείνος, ναρκομανής και παρορμητικός, γίνεται όλο και πιο απειλητικός, όλο και πιο ανεξέλεγκτος, εκβιάζοντας τον Μαρτσέλο για να τον βοηθήσει στη διάρρηξη ενός κοσμηματοπωλείου που είναι μεσοτοιχία με το «Dogman».

Dogman - εικόνα 2

Η εκπληκτική σκηνογραφία αυτής της ρημαγμένης αστικής no man’s land που περιτριγυρίζει τον Μαρτσέλο επιβάλλει εξαρχής μια ασφυκτική αίσθηση παρακμής, η οποία ποτίζει κάθε φωτογραφικό κόκκο αυτού του ανατριχιαστικού κινηματογραφικού ρέκβιεμ. Ανθρώπινα ερείπια που κατοικούν άλλα, οικιστικά ερείπια, συμβιώνουν σε μια καθημερινή πραγματικότητα η οποία έχει κάνει έκπτωση στα πάντα. Την ποιότητα ζωής, την αισθητική, την ηθική συμπεριφορά, το ψυχικό κουράγιο... Γρανάζι αυτού του μηχανισμού, ο Μαρτσέλο προσπαθεί να επιβιώσει ως «50% τίμιος σε έναν κόσμο 80% άτιμο» (για να θυμηθούμε και τον Ρέιμοντ Τσάντλερ), ακόμη ένας χαρακτήρας βγαλμένος από τα «Γόμορρα» κι ένας καθρέφτης του σάπιου μέχρι το μεδούλι ιταλικού (και νοτιοευρωπαϊκού) παρόντος.

Ένα σύμπαν που ισορροπεί με το ένα πόδι στην ανθρωπιά και το άλλο στη φρίκη (εξαίσια η αρχική σκηνή με το τρυφερό λούσιμο του γιγάντιου, δολοφονικού σκύλου), με τον Γκαρόνε να περιγράφει εδώ όλη την «εσωτερική λειτουργία» του, έτοιμη ανά πάσα στιγμή να ξεχαρβαλωθεί και να ενδώσει (με μια ντοστογεφ­σκική νομοτέλεια) στην απόλυτη τερατωδία.

Ιταλία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Dogman

4
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 102 '
  • Ματέο Γκαρόνε

Ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού φροντίδας σκύλων, ο Μαρτσέλο είναι παγιδευμένος σε μια σχέση υποταγής με τον πρώην μποξέρ Σιμόνε, ο οποίος τον υποχρεώνει να συμμετάσχει σε μια διάρρηξη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/04/2024

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.

Ελληνικό box office: Το "Panda" συνεχίζει να... δέρνει

Ενώ ούτε εμφύλιοι πόλεμοι ούτε τρομακτικά βαμπίρ μπορούν να τα βάλουν με τον ανίκητο Πο, τα animation είναι το μοναδικό είδος ταινιών που συνεχίζει να κινητοποιεί το αδρανές εδώ κι ένα μήνα κινηματογραφικό κοινό.

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.