Ο Πρώτος Άνθρωπος

3

Αληθινή ιστορία, χολιγουντιανή συγκίνηση και στιβαρό θέαμα συνδυάζονται οσκαρικά σε μια ορθογραφημένη δραματική περιπέτεια από τον σκηνοθέτη του «La La Land».

Ο Πρώτος Άνθρωπος

Αληθινή ιστορία, χολιγουντιανή συγκίνηση και στιβαρό θέαμα συνδυάζονται οσκαρικά σε μια ορθογραφημένη δραματική περιπέτεια από τον σκηνοθέτη του «La La Land».

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 1

Από το συνωμοσιολογικό «Ακρωτήριο Κέννεντυ, Πτήσις: Αιγόκερως 1» («Capricorn One», 1977) μέχρι τα οσκαρικά «Οι Κατάλληλοι Άνθρωποι» (1983) και «Απόλλων 13» (1995), οι χολιγουντιανές εκδοχές για το αμερικανικό διαστημικό πρόγραμμα και το ταξίδι στη Σελήνη είναι τελικά ελάχιστες. Καμιά τους μάλιστα δεν έχει ως ήρωα τον Νιλ Άρμστρονγκ, τον πρώτο άνθρωπο που περπάτησε σε αυτήν. Ίσως γιατί πρόκειται για έναν χαμηλών τόνων μηχανικό και κατόπιν πιλότο δοκιμών, ο οποίος, εκτός από τη σεληνιακή πρωτιά, το δραματικότερο που είχε να προσφέρει ήταν η θρυλική φράση της 21ης Ιουλίου του 1969: «Αυτό είναι ένα μικρό βήμα για έναν άνθρωπο κι ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα».

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 2

Η βιογραφία του Τζέιμς Χάνσεν «First man: The life of Neil A. Armstrong» όμως έδωσε στον Ντάμιεν Σαζέλ, μέσα από τη σεναριακή διασκευή του Τζος Σίνγκερ (επεισόδια της τηλεοπτικής «Δυτικής Πτέρυγας», «Post: Απαγορευμένα Μυστικά», Όσκαρ για το «Spotlight: Όλα στο Φως»), την δυνατότητα να πλησιάσει τον Άρμστρονγκ με έναν τρόπο άκρως δραματικό και ταιριαστό με τις προηγούμενές του ταινίες. Αν αφαιρέσεις το μελωδικό περιτύλιγμα, τόσο το «Χωρίς Μέτρο» όσο και το «La La Land» αφορούν τις ιστορίες εμμονικών ανθρώπων που, ανικανοποίητοι από την πεζή καθημερινότητα, αναζητούν διέξοδο στο καλλιτεχνικό όνειρο: αυτό ενός ντράμερ της τζαζ ή εκείνο ενός σταρ του Χόλιγουντ.

Ακριβώς ό,τι ψάχνει και ο Άρμστρονγκ του «Πρώτου Ανθρώπου» (ένας ερμηνευτικά ζυγισμένος Ράιαν Γκόσλινγκ) δηλαδή, ο οποίος μετά το θάνατο της μικρής του κόρης από καρκίνο βυθίζεται στην κατάθλιψη. Ο Σαζέλ περιγράφει εύστοχα τον τρόπο με τον οποίο εκείνος «αποσπάται» από την πραγματικότητα γύρω του, ακόμη και αν αυτή αφορά μια ζεστή, ισορροπημένη οικογενειακή κατάσταση, και κοιτάζει το φεγγάρι σαν μια απόδραση από το τραυματικό παρόν. Παραλληλίζοντας την ανάγκη του για φυγή με εκείνη του ανθρώπου να ξεφύγει από τα γήινα δεσμά και να εξερευνήσει το Διάστημα, η ταινία βρίσκει τον τρόπο να δώσει ψυχολογικό βάρος σε μια επιστημονική περιπέτεια και να συνδυάσει συγκίνηση, θέαμα και αληθινά γεγονότα με τον πλέον φιλικό, ορθογραφημένα χολιγουντιανό τρόπο.

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 3

Επιπλέον, ο ρόλος της Τζάνετ Άρμστρονγκ, συζύγου του Νιλ, την οποία ερμηνεύει δυναμικά η Κλερ Φόι του τηλεοπτικού «The crown», δίνει υπόσταση στο οικογενειακό δράμα (λειτουργικότατη η ιδέα της αντιπαράθεσης γυναικείων, «τετριμμένων» συζητήσεων και αντρικών «κατορθωμάτων»). Η δεξιοτεχνία του Σαζέλ φορτώνει με μετρημένο, καλοδουλεμένο σασπένς τις ριψοκίνδυνες προσπάθειες του Άρμστρονγκ και η προσεγμένη παραγωγή αναπαριστά ρεαλιστικά όλη τη διαδρομή από την ανακοίνωση του διαστημικού προγράμματος Gemini του 1962 μέχρι την εκτόξευση του «Απόλλων 11» και την προσελήνωση του «Αετού». Από το φεγγάρι στα Όσκαρ, μια ταινία δρόμος.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 141΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Πρώτος Άνθρωπος

First Man
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 141 '
  • Ντάμιεν Σαζέλ

Συγκλονισμένος από το θάνατο της δίχρονης κόρης του, ο πιλότος Νιλ Άρμστρονγκ αναζητά κίνητρο και κατατάσσεται στην NASA, η οποία το 1962 ανακοινώνει το διαστημικό της πρόγραμμα Gemini.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.