Η Επιστροφή

4

Ποίηση, σκληρός ρεαλισμός και επίδειξη απαράμιλλης σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ συναντιούνται σε μια ιστορία επώδυνης επιβίωσης και βίαιης εκδίκησης, η οποία απέσπασε ήδη τρεις Χρυσές Σφαίρες ενώ είναι υποψήφια για δώδεκα Όσκαρ.

Η Επιστροφή

Ποίηση, σκληρός ρεαλισμός και επίδειξη απαράμιλλης σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ συναντιούνται σε μια ιστορία επώδυνης επιβίωσης και βίαιης εκδίκησης, η οποία απέσπασε ήδη τρεις Χρυσές Σφαίρες ενώ είναι υποψήφια για δώδεκα Όσκαρ.

Η Επιστροφή - εικόνα 1

Απόλυτη αγριότητα και απόλυτη ομορφιά. Ο βραβευμένος με τρία Όσκαρ Μεξικανός Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου, ο οποίος μετά το αριστουργηματικό ντεμπούτο του «Χαμένες Αγάπες» διέσχισε τα βόρεια σύνορα της χώρας του και έγινε ένας αγαπημένος τόσο στο καλλιτεχνικό Χόλιγουντ όσο και στα φεστιβάλ auteurs με δράματα όπως τα «21 Γραμμάρια», «Βαβέλ» και το περσινό «Birdman», μεταφέρει τώρα τις συναρπαστικές θεματικές της φιλμογραφίας του στον αφιλόξενο και φαντασμαγορικό αμερικανικό Βορρά των αρχών του 19ου αιώνα.

Εκεί, ενώ μια ομάδα λευκών κυνηγών προσπαθεί να διαφυλάξει από τους Ινδιάνους το πολύτιμο απόκτημά της από γούνες άγριων ζώων, ο έμπειρος εξερευνητής Χιου Γκλας θα δεχτεί την επίθεση μιας αρκούδας και θα τραυματιστεί βαρύτατα. Λόγω του κακού καιρού και του δύσβατου τοπίου, οι σύντροφοί του θα εγκαταλείψουν την απόπειρα να τον μεταφέρουν σε ασφαλές καταφύγιο και θα αφήσουν τον Ινδιάνο γιο του και έναν ακόμα απ’ αυτούς δίπλα του, με σκοπό να τον θάψουν όταν –σύντομα– πεθάνει. Αυτά που θα μεσολαβήσουν, όμως, θα αφήσουν τον Γκλας μόνο του στην απόλυτη ερημιά, την οποία θα επιχειρήσει με υπεράνθρωπη προσπάθεια να διασχίσει, για να φτάσει στον κοντινότερο οικισμό και να βρει αυτούς που τον καταδίκασαν σε βέβαιο θάνατο.

Η Επιστροφή - εικόνα 2

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ και ο Τέρενς Μάλικ (ο φωτογράφος του Εμάνουελ Λουμπέζκι μεγαλουργεί) δίνουν ραντεβού στη μέση του πιο εχθρικού και ταυτόχρονα μαγευτικού τοπίου, καλώντας μας να γίνουμε μάρτυρες μιας θεαματικότατης όσο και «ακατέργαστα» σκληρής περιπέτειας επιβίωσης. Με σκηνοθετική μεγαλοπρέπεια που σε αφήνει άφωνο, ο Ινιάριτου ξεκινάει από τον ήρωα και τη βασική ιδέα του «Birdman» (ένας άντρας στα όριά του προσπαθεί να «επιστρέψει»), την οποία εδώ απογυμνώνει από το διανοουμενίστικο περιβάλλον της και τη ρίχνει στην καρδιά του σκοταδιού. Εκεί όπου υπάρχει μόνον ο άνθρωπος και τα ένστικτά του, δηλαδή ο εαυτός του στην απόλυτα «φυσική» κατάστασή του.

Ποιητικές εικόνες που υποβάλλουν την έννοια της αιώνιας ακινησίας από τη μια και εκείνες του θανάτου και της αναγέννησης από την άλλη (ο Γκλας αναδύεται διαρκώς από χώρους εγκλεισμού εν είδει τάφων) αγκαλιάζονται με σκηνές πρωτοφανούς αγριότητας, την ίδια στιγμή που όλο το ταξίδι τού ημιθανούς –αλά «Νεκρός» του Τζάρμους– ήρωα πατά μια στον ωμό ρεαλισμό και μια στην ονειρική φαντασία. Για να ολοκληρωθεί σαν μια υπαρξιακή, νιτσεϊκή οδύσσεια ως το τέλος της ηθικής και του πολιτισμού, ακόμα και του έναρθρου λόγου, αλλά και σαν ένας ανεπανάληπτος (τεχνικά και καλλιτεχνικά) κινηματογραφικός άθλος που γυρίστηκε με φυσικό φως, με αυστηρή χρονολογική σειρά σκηνών και με υπερδιπλάσιο κόστος από τον αρχικό προϋπολογισμό, όταν η παραγωγή μεταφέρθηκε πριν το τέλος της από τον Καναδά στην Αργεντινή, λόγω έλλειψης χιονιού!

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 156΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Επιστροφή

The Revenant
4
  • Περιπέτεια
  • 2015
  • Διάρκεια: 156 '
  • Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

Το 1823, ένας βαρύτατα τραυματισμένος κυνηγός εγκαταλείπεται από τους συντρόφους του στα χιονισμένα βουνά, αλλά εκείνος καταφέρνει να επιζήσει και επιστρέφει ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.